Lagotto vs Portuguese waterdog

hastflicka

Trådstartare
Vi akte till en vingard for att provsmaka och kopa ett par flaskor vin i dag. Nar vi kom dit visade det sig att de hade en Lagotto traff och det var atminstone 25-30 Lagottos som myllrade omkring. SA fruktansvart trevliga hundar och med farvanansvard energi med take pa att vi hade 25*C i skuggan och de myllrade i solen.
Jag horde att Sverige har ett mycket bra avelsprogram for dem och namnet Louise (tror jag) var namnt som en som for rasen frammat.

Jag har haft en del att gora med Portuguese waterdogs och de verkar lika "friendly" och trevliga. Kan man slappa ihop 25-30 av dem, dar vissa kanner varandra men inte alla, och inte en enda en blir upprord pa nagon annan?

Vad ar de stora skillnaderna och vad ar de stora likheterna?
 
Jag svarar dig trots att jag inte har haft någon av raserna själv och inte vet hur det ser ut i dag inom raserna här i Sverige. Kan ha hänt bra saker på senare år. Jättefina hundar i grunden med potential att vara så trevliga som du fick intryck av. Roligt att läsa!
Tyvärr är mitt intryck inte detsamma utan här i Sverige har avelsbaserna varit minst sagt snäva och individerna inte blivit särskilt stabila hundar. Var några år sedan jag kollade lite på lagotton och då var det en hel del mentala brister i rasen. Portugisen är ju ännu yngre i landet och har haft samma problem, med väldigt få individer i aveln och med mentala brister som följd. Tror inte att jag hört så mycket om aggressivitet mot andra hundar dock, så ”svenska” lagottos och portugiser kanske skulle trivas lika bra ihop som de hundar du såg. Här har det mer handlat om generella brister med rädslor och nervositet och lite jobbig misstänksamhet mot människor. Men detta är bara mina erfarenheter och de är några år gamla dessutom. Det låter ju bra om det stämmer det som du hörde om bra avelsprogram nu men det känner jag tyvärr inte till något om.
 
Många av de lagotter jag träffar i Sverige skulle säkert ha varit härliga hundar om de haft "ett jobb". Arbetsmyror som inte mår bra av att vara en mode-ras som folk skaffar som första hund och utan hundintresse. Bristen på "användning" påverkar ju också aveln, då det är svårt att utvärdera hundar som inte gör något som dokumenteras.
 
De lagottos jag träffat skulle jag kunna beskriva ganska mycket, men "trevliga" är inte ett ord jag skulle använda tyvärr. Framförallt rädsla är något jag förknippar med lagotto och vissa av de ägare jag pratat med har sagt att nästa hund kommer bli något annat just pga det. Det är bara att hoppas på att rasklubbarna verkligen ser seriöst på problemen som finns och använder de verktyg som finns för att förbättra läget.
 
När det gäller just lagotto så har de en "200-analys" på BPH, dvs en analys av läget i rasen som kommit efter att 200 hundar har gått BPH. Det här är vad jag hittar i det dokumentet av en snabb koll:
"Tolv hundar fullföljer inte beskrivningen, det vill säga drygt 5 %. Motsvarande siffra för samtliga BPH-beskrivna hundar oavsett ras är 2,9 %."

"Sammanställningen i tabellen visar att sammanlagt totalt 26 lagotto avstår skottmomentet. Fjorton av dessa är anmälda till BPH utan skott, de tolv resterande har under banans gång valt att avstå skottmomentet."

Det står också tydligt att rasen är väldigt spretig, att hundarna antingen reagerar kraftigt eller knappt något öht och det stod något om att rasklubben borde kika närmare på varför det är så spretigt.
 
Tack. @Ciccio nu var nog de flesta har "working dogs". Flera soker tryffel, gor nosework, agility, eller lydnad. Det ar lite sorgligt att hora att de inte riktigt ar de hundar jag fatt uppfattning om ... i Sverige i alla fall. Da jag alltid har sa himla kravande raser tankte jag mig en hund som kan vara med overallt, pa allt tokigt jag gor, och som kan hitta tryffel at mig :p.
Jag ska aka ner och halsa pa en av uppfodarna snart och se hennes hundar ... och kanske stalla mig pa valp lista. Det tar over tva ar innan man har chance att fa en valp, sa det skadar ju inte att skriva upp sig. Med den har informationen kommer jag dock att vara extra noga med att traffa alla hennes hundar och se hur de verkligen ar. Och sa far Diva lara sig att hitta tryffel under tiden ... sa fort jag lart mig exact VAR man letar. :cautious:

Nar de sprang ikapp. (det var i slutet av traffen sa manga hade redan akt darifran) Jag fick halla i en sa jag fick bara bilder bakifran. De flesta hade inga koppel utan gick losa, nagra slapade kopplet och gick losa. En eller tva var med sin agare kopplade. INGEN hund muckade med nagon annan och alla holl sig generellt nara sina agare och alla gillade manniskor och ville garna bli klappade.

IMG_0070.jpeg
 
Senast ändrad:
De lagottos jag träffat har varierat väldigt - från en helt fantastisk arbetsvillig lättlärd trevlig till en som man inte gick inom räckhåll för. Portugisisk vattenhund har jag bara träffat en, och hon är en trevlig arbetsmyra, men enligt ägaren finns det en del som är mindre roliga att ha att göra med.
 
Tack. @Ciccio nu var nog de flesta har "working dogs". Flera soker tryffel, gor nosework, agility, eller lydnad. Det ar lite sorgligt att hora att de inte riktigt ar de hundar jag fatt uppfattning om ... i Sverige i alla fall. Da jag alltid har sa himla kravande raser tankte jag mig en hund som kan vara med overallt, pa allt tokigt jag gor, och som kan hitta tryffel at mig :p.
Jag ska aka ner och halsa pa en av uppfodarna snart och se hennes hundar ... och kanske stalla mig pa valp lista. Det tar over tva ar innan man har chance att fa en valp, sa det skadar ju inte att skriva upp sig. Med den har informationen kommer jag dock att vara extra noga med att traffa alla hennes hundar och se hur de verkligen ar. Och sa far Diva lara sig att hitta tryffel under tiden ... sa fort jag lart mig exact VAR man letar. :cautious:

Nar de sprang ikapp. (det var i slutet av traffen sa manga hade redan akt darifran) Jag fick halla i en sa jag fick bara bilder bakifran. De flesta hade inga koppel utan gick losa, nagra slapade kopplet och gick losa. En eller tva var med sin agare kopplade. INGEN hund muckade med nagon annan och alla holl sig generellt nara sina agare och alla gillade manniskor och ville garna bli klappade.

Visa bifogad fil 32084

Ett tag blev laglotts väldigt populära i Sverige och skaffades som ”familjehundar” dvs får inte jobba någonting. Det är främst sådana jag träffat och de har alla haft stora problem med hantering och biter hellre än flyr, tyvärr. Biter av rädsla och nervositet, inte aggressivitet, upplever jag det som.
Säkerligen är avelsbasen i Sverige också annorlunda än i USA och på en så liten ras kan det nog skilja en hel del.

Portugiser upplever jag som mycket gladare och trevliga om än också lite nervösa.
 
Portugisiska vattenhundar upplever jag som lite mer stabila i psyket, men de behöver något att göra!Däremo skulle jag säga att de inte är lika sociala som Lagottos. Lagottos håller jag med resten av de som skriver här, mentaliteten lämnar mycket att önska.
 
Tack. @Ciccio nu var nog de flesta har "working dogs". Flera soker tryffel, gor nosework, agility, eller lydnad. Det ar lite sorgligt att hora att de inte riktigt ar de hundar jag fatt uppfattning om ... i Sverige i alla fall. Da jag alltid har sa himla kravande raser tankte jag mig en hund som kan vara med overallt, pa allt tokigt jag gor, och som kan hitta tryffel at mig :p.
Jag ska aka ner och halsa pa en av uppfodarna snart och se hennes hundar ... och kanske stalla mig pa valp lista. Det tar over tva ar innan man har chance att fa en valp, sa det skadar ju inte att skriva upp sig. Med den har informationen kommer jag dock att vara extra noga med att traffa alla hennes hundar och se hur de verkligen ar. Och sa far Diva lara sig att hitta tryffel under tiden ... sa fort jag lart mig exact VAR man letar. :cautious:

Nar de sprang ikapp. (det var i slutet av traffen sa manga hade redan akt darifran) Jag fick halla i en sa jag fick bara bilder bakifran. De flesta hade inga koppel utan gick losa, nagra slapade kopplet och gick losa. En eller tva var med sin agare kopplade. INGEN hund muckade med nagon annan och alla holl sig generellt nara sina agare och alla gillade manniskor och ville garna bli klappade.

Visa bifogad fil 32084
Om du går på våra rasträffar, så ser det likadant ut - och jag skulle ändå be en spekulant på podengo att göra sin hemläxa. En sak att komma ihåg är att de hundägare som har mest problem sällan kommer till rasträffar.
 
Det är ganska stor skillnad på dem, mentalt. Lagottos har en större skärpa, mindre energi, mindre socialitet. Portisar är väldigt spralliga (myror i brallan), leker gärna och även med främlingar. Båda raserna kan vara lite ängsliga. Det är i alla fall min uppfattning.
 
Jag har bara "träffat" en lagotto och tänkte att det var en dålig individ, men den verkar som den stämmer ganska bra överens med övrigas intryck. Med "träffat" så betyder det att vi var i samma rum, den vågade aldrig komma fram trots att vi ignorerade den utan skällde som besatt och darrade hela hunden. Riktigt sorgligt att se.
 
Ni som vet @Milosari tillexempel, hur "willing to please" ar Portisar? och har de en tendens att halla sig nara sin forare eller ar de mer independent?
 
Det finns en person på min brukshundklubb som har en portis. Jag har inte fått så jättemycket intryck av den, men det verkar vara en trevlig hund. Tråkigt att läsa att de inte är så bra mentalt. :(
 
Det finns en person på min brukshundklubb som har en portis. Jag har inte fått så jättemycket intryck av den, men det verkar vara en trevlig hund. Tråkigt att läsa att de inte är så bra mentalt. :(
De är inte dåliga mentalt! Det blir lite knasigt ibland när en hund blir ”dålig mentalt” så fort den visar lite rädslor. I så fall är det ju bara vissa bruksraser och framför allt labradorer som är ”bra”. Varken portisar eller lagottos utmärker sig på något sätt, men de är rätt olika till sitt sätt. Portisarna verkar som ett betydligt enklare alternativ om man vin träna.
 
Upplever att lagotto blivit lite bättre i mentaliteten de senare åren, tror mycket beror på att uppfödarna förstått problemen och är mer noggranna till vem de säljer. Lagotto är en ulv i fårakläder. Roliga, klåfingriga, arbetsvilliga och fulla av egna idéer.
I alla fall om det är bra linjer.

De ska ju i sitt hemland klara att jobba självständigt men nära andra hundar och människor.

Jag kan definitivt tänka mig lagotto igen. Måste bara ha lite mer tid först, för att skaffa en lagotto utan att låta den jobba - nej det blir inte bra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 939
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Tycker det kanns oklart vad som egentligen galler for tavling av kuperad hund. Enligt skk's hemsida: "Vid prov, tävling eller...
Svar
9
· Visningar
2 088
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Snalla kloka Buke, kom med lite rad till en vilsen hundagare! For fem dagar sedan fick vi hem en rottis valp pa 10 veckor - det var...
2
Svar
23
· Visningar
8 313
Senast: ch791022
·
Övr. Katt Min syster har tva hankatter, bengaler, den ena ar runt 8 manader och den andra 6 manader (inte helt saker men pa ett ungefar). Bada...
Svar
9
· Visningar
2 038
Senast: Soppan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp