Lagra hö - betonggolv...

E

eclipse

Eftersom stallägarna helst vill ta in så många husvagnar som möjligt för vinterförvaring, så har de frågat om vi kan tänka oss att ha vårt hö nere i markplan, där det är betonggolv.
Det kommer ju såklart en del fukt underifrån, men å andra sidan så får man ju ett innertak till, och det kanske inte är fel.
Tror ni det funkar om man lägger först en presenning och sedan träpallar, och sen hö?
Eller är det dömt att misslyckas? :crazy:

Mvh
 
presenning och hö brukar inte vara en bra ide....jag skulle lägga halm underst och sedan torra träpallar.
 
Glöm presenningen! Om detfinns fukt så ser den till att den stannar..
Pallar på golvet med höet på. Låter helt ok...
Halm är förstås aldrig fel att ha, det drar åt sej ev fukt.
 
Min gamla loge har trägolv och jag lägger ett lager med halmbalar underst och runt ytterväggarna och höet inuti.
Fungerar jättebra.

Ti_Ti
 
När jag hade presenning under ett parti löshö, fick jag kasta alltihopa...

Jag skulle som martha skrev, lägga träpall underst. För då blir det ju luftcirkulation under höhögen.
 
Fast om fukten kommer underifrån så kanske den stannar under presenningen? Bara en tanke.. :confused:
 
nej, fuktens lagar funkar inte så :D...eftersom hö ligger på 84 i ts så innehåller det alltså 16 i vatten, detta vatten dunstar, så det är inte betongen isig som blir fuktig av sig själv, utan av höet...därför kan du varken ha pressenning eller betonggolv rakt under, utan du bör ha en luftspalt då inget av materialet kan andas med höet ovanpå...halm är också bra , det är luftigt och möglar inte gärna, men skall du ha direkt på halmen så får du lägga ett ordentligt lager....
 
Fast betongen har ju varit fuktig utan att det legat hö där... ;)
Ska hämta hö nu i veckan, och testar att lägga det enbart på träpallar, så får vi se hur det går!
Letar efter halm att täcka med, men det verkar inte vara lätt att få tag på :crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 296
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 228
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 020
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 257
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp