Bukefalos 28 år!

Lågt Blodtryck?

Cinora

Trådstartare
Jag har haft problem ett tag med att jag lätt blir yr när jag ställer mig upp hastigt och känner mig i princip jämt illamående... men nu när psykiatrin satte in adhd medicin så började dem hålla koll på blodtrycket för att medicinen inte ska göra så jag får för högt blodtryck men

1:a gången innan jag började medicinera hade jag något med 130/ men minns inte undertrycket exakt men runt 70.. däremot sa min sköterska att det är bara bra om medicinen höjer ditt blodtryck eftersom du har för lågt..

2:a gången hade jag 102/64 trots att jag var uppstressad..

4:e gången hade jag 126/76, 99 i puls

5:e gången hade jag 79/32 och det var nu sist för 2 v sedan..

Nu börjar yrseln bli ett problem, när jag står upp , när jag anstränger mig och när jag ställer mig upp eller reser mig upp i sängen blir jag yr/nästan svimmar..

och för ca 1 mån sedan har jag börjat gäspa konstant, (kan gäspa ca 20-30 ggr i rad en dag, specifikt när jag jobbar) och känner mig trött..

Gäspning beror ju på syrebrist till hjärnan men jag kan ju inte ha dåligt syre hela tiden??

Jag visste sedan innan hade jag hade lågt blodtryck då jag efter en sväng på akuten för x antal år sedan..

och enligt sköterskan så kan inte medicinen sänka mitt blodtryck.

någon som har erfarenhet eller har ngn aning vad det kan bero på?
 
79/32, är du säker? Och de har inte utrett dig för detta??

Gå till VC i morgon, det är verkligen inte bra att ha så lågt tryck. :crazy:
 
Sa dom inget sista gången, låter ju galet lågt?

Är själv riktig lågtryckare (90/60) men får högre inte lägre av adhd-medicin...

Äter du någon mer medicin som krockar och påverkar??
 
Jag har precis kommit ut från att blivit inlagd på sjukhus av anledningar som låter väldigt likt dina. Jag har dock en ätstörning och min kropp hade brist på Kalium (och sen förhöjda njurvärden), detta pga att jag inte fått i mig tillräckligt med näring plus att jag var uttorkad. Vet dock inte hur dina matvanor ser ut? I vilket fall som helst skulle jag be om att få göra ett blodprov som visar eventuella brister på vitaminer/mineraler eftersom just Kalium påverkar nerv, muskler och hjärta.

Jag har låg puls och lågt blodtryck, senast två dagar sedan låg pulsen på 32 när jag sov (har sämre koll på blodtrycket). Jag blir yr av att resa mig upp, kan inte hantera temperatursskillnader från kroppen (t.ex. blir hemskt yr när jag går ut från en bastu osv), har svimmat t.om av att resa mig upp för snabbt, bristen på kalium gjorde även att jag inte hade ork till NÅGONTING, min kropp orkade inte med helt enkelt, jag fick även tryck för bröstet varje gång jag fick upp pulsen (hjärtproblem pga kaliumet) och ja. Kolla upp det! Jag blev inlagd på hjärtintensiven och hade vi inte insisterat på att ta ett blodprov på "allt" så hade det inte upptäckts att mina kalium nivåer var helt åt skogen så kunde mitt hjärta lagt av när som helst, värsta var väl att jag inte ens kände mig sjuk mer än orkeslöshet. Men jag blev akut inlagd när doktorn såg resultaten.
 
Jag har ganska kassa matvanor :/ kan jag erkänna..
Nu äter jag iaf frukost i form av en macka/2 och jag äter kvällsmat, dock inga mängder då jag blir illamående

men det låter ju som att jag borde ta mig till VC trots att jag verkligen inte vill.
 
79/32, är du säker? Och de har inte utrett dig för detta??

Gå till VC i morgon, det är verkligen inte bra att ha så lågt tryck. :crazy:

japp det är rätt . nej ingen utredning som sagt dem kollar bara så man inte får för högt blodtryck av medicinen då medicinen kan höja blodtrycket men min har inte höjt blodtrycket

nej jag får ringa vc..
 
Jag har ganska kassa matvanor :/ kan jag erkänna..
Nu äter jag iaf frukost i form av en macka/2 och jag äter kvällsmat, dock inga mängder då jag blir illamående

men det låter ju som att jag borde ta mig till VC trots att jag verkligen inte vill.
Du nämner typiska symptom jag upplevde, så jag rekommenderar VERKLIGEN att du kollar upp dina blodvärden och speciellt kalium asap
 
Jag lider av konstant lågt blodtryck, men det har jag alltid haft och ligger i släkten. Som andra skriver så begär att de tar prover så du inte har någon brist av något slag med mera.
 
1:a gången innan jag började medicinera hade jag något med 130/ men minns inte undertrycket exakt men runt 70.. däremot sa min sköterska att det är bara bra om medicinen höjer ditt blodtryck eftersom du har för lågt..
130/70 är ju inte lågt :confused: Mitt brukar normalt vara ca 125/70 och det anses perfekt sa läkaren. Iofs kanske de har olika gränsvärden beroende på ålder, jag är 35+
 
130/70 är ju inte lågt :confused: Mitt brukar normalt vara ca 125/70 och det anses perfekt sa läkaren. Iofs kanske de har olika gränsvärden beroende på ålder, jag är 35+
Mina läkare gnäller när jag har 130/70... Det är alldeles för högt.
De vill att jag snarare ska ligga 120/60 eller lägre pga min diabetes.
Jag är 56 år.
 
Jag är 40+ och ligger nästan alltid (sen tonåren och nu) på 120/60 vilket ingen nånsin ansett vara vare sig högt eller lågt. Men det var väl så för ts att både under och övertrycket blivit avsevärt lägre numera och sånt måste givetvis kollas upp vad det beror på.
 
Inatt blev jag så yr att jag klarade inte av att resa mig så låg kvar fram till 6 på morgonen, somnade och sov till 8 och ringde VC, de hade inga läkare så fick en tid på Mån kl 10:30 ..

Idag fick jag spel på gäspandet så fick för mig att ställa miig på trampcyckeln på kontoret trots att c tyuckte det var en dålig ide men med ADD/Asperger och superenvis att testa bara för testandets skull tramåpade och höll på att svimma, fick fånga handtagen för att inte svimma och ramla omkull..


Efter det var jag helt slut, finns ingen ork i kroppen , orkar inte ens lyfta en tekopp/pärm :S
vad fan händer med min kropp?? :(

bara stå ut till måndag, problemet är att jag ska lyckas bära 10 kg hö till hagen åt mina hästar.. det blir intressant...

har aldrig någonsin varit så här konstig i kroppen innan trots att jag legat i influensa har jag orkat saker
 
Slutade med ambulansfärd til
Ring sjukvårdsupplysningen? Åk in akut? Jag skulle inte VÅGA vänta till måndag...

Nej jag föll ihop på toa igår, benen vek sig och jag kunde inte ta mig upp då benen bar inte. Ringde ambulans efter att ha rådfrågat 1177. Väntade i två timmar på stolen i köket på ambulansen med hjärtklappning, svårt att andas och yrsel..

Men normalt blodtryck när de kolla både på kontoret och på akuten, alla blodvärden var bra dock hög puls och EKG fick jag aldrig resultatet , de sa bara att jag har ju ångestproblematik sedan skickades jag hem..


Hade hjärtklappning halva natten, sov till 12:15, klev upp och har legat på soffan hela dagen med yrsel och orkeslöshet. Står jag uppe för länge (5-10 min) så får jag hjärtklappning och yrseln blir värre..

Så befinner mig i soffläge.. Och har gjort hela dagen
 
Om du läser bipacksedeln och biverkningarna så finns nog både hjärtklappning, ökad ångest och yrsel med där... skippa medicinen så märker du om dina besvär är pga den? Du bör märka skillnad ganska omgående...
 
Dricker du ordentligt? Jag hade det problemet med yrseln och hjärtklappningen när jag drack väldigt lite. Sa dom också på VC när jag var där att öka vätskeintaget. Kan vara så enkelt. Fast det är lite knasigt för när jag sist slutade dricka så ökade mitt blodtryck från 100 i övertryck till 145 i övertryck på bara 4 dagar. Och det var ju pga vätskebristen..så det där med att vätskebrist skulle orsaka låga blodtryck stämmer ju inte heller.. :/
 
Om du läser bipacksedeln och biverkningarna så finns nog både hjärtklappning, ökad ångest och yrsel med där... skippa medicinen så märker du om dina besvär är pga den? Du bör märka skillnad ganska omgående...
eftersom jag missade ta den så beror det inte på medicinen.
 
Dricker du ordentligt? Jag hade det problemet med yrseln och hjärtklappningen när jag drack väldigt lite. Sa dom också på VC när jag var där att öka vätskeintaget. Kan vara så enkelt. Fast det är lite knasigt för när jag sist slutade dricka så ökade mitt blodtryck från 100 i övertryck till 145 i övertryck på bara 4 dagar. Och det var ju pga vätskebristen..så det där med att vätskebrist skulle orsaka låga blodtryck stämmer ju inte heller.. :/

Dricker väldigt mycket om dagarna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 115
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har haft kontakt med psykiatrin i många år för mitt mående, har ADHD,Asperger,ångest,depression, grova humörsvängningar (troligtvis...
Svar
15
· Visningar
2 186
Senast: chaosgirl
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 322
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 779
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp