Lagtävlingar på klubbnivå

S

Sparkling

Har lite idétorka, hoppas på påfyllning :)
Vi funderade på att ha någon slags lagtävling på våra klubbtävlingar för de ryttare som inte är så "duktiga" att de kan vara med i t ex allsvenskan. Målgruppen är vanliga ridskoleelever på ridskoleponnyer och -hästar. Är det någon som haft något liknande på sina ridskolor eller klubbar? Hur har ni gjort i så fall, har ni haft ungefär samma upplägg som på allsvenskan eller på nåt annat sätt? Och har det varit uppskattat? Det spelar ingen roll om det är hoppning eller dressyr.
 
Sv: Lagtävlingar på klubbnivå

Eftersom det är större press att rida i lag än induividuellt så tycker jag inte att det låter som någon bra ide att ha en lagtävling för de som inte är så duktiga. Det kan förstöra mer än det är kul.
 
Sv: Lagtävlingar på klubbnivå

När jag var barn så var jag med i klubblagtävlingar, det var jätteroligt! Jag tror jag tävlade mot "Sågspånsdykarna" och "Sadelstudsarna". :D Vi har haft det på vår nuvarande klubb en gång också, men då var det mer "styrt" vilka som fick ha ett lag. De bästa ryttarna fick inte vara i ett lag utan det skulle vara mer blandat. Jag tror det är ett bra sätt att få personer som normalt inte umgås så mycket att bli kompisar, eller i det första fallet, få kompisar ännu mer sammansvetsade.
 
Sv: Lagtävlingar på klubbnivå

Ja det kan hända att det blir lite extra press, men jag tycker halva grejjen med att vara ute och tävla är lagtävlingen, att man tillhör ett lag. Det blir mycket roligare! Tyvärr får jag inte va med i lätta lagserien iår :cry: Men det ska som sagt vara bra sammanhållning i laget så ingen måste må dåligt för att det inte gick bra eller så...För har man bra sammanhållning blir det dubbelt så kul!!
 
Sv: Lagtävlingar på klubbnivå

Det är väl mer passande att låta dom tävla Div III istället. För lagtävlingar på klubbnivå låter lite för mycket.
 
Sv: Lagtävlingar på klubbnivå

Vi har inte div III här, tanken med lagtävlingar var att ha en kul grej för att stärka gemenskapen. Jag håller inte riktigt med om att det skulle vara större press och därför mindre lämpligt för orutinerade att rida lag än individuellt, det blir väl som med allt annat vad man gör det till.
Som jag ser det innebär ett lag att man kollektivt bär både med- och motgångar. Det kanske är skillnad om man tävlar på högre nivå, men i alla år som vi haft lag i div II (som alltså är det lägsta här) så har ungarna varit helt inriktade på att i första hand ha roligt och göra så gott de kan. De har stöttat varandra till 100 % när det har gått dåligt och blivit supersammansvetsade. Men det kanske har berott på att de inte varit så rutinerade och därför inte haft några större förväntningar på att vinna, det är som sagt säkert annorlunda högrre upp i klasserna. Vi har i alla fall haft väldigt roligt både barn och föräldrar och det var därför vi ville hitta på något även för de som inte är med i allsvenskan. En kul grej alltså, allt behöver inte vara så prestigefyllt.
 
Sv: Lagtävlingar på klubbnivå

Jag tycker det låter som en jättebra idé! Gör det inte såp alvarligt utan dela in dem i lag och ha med även andra grenar kanske än just ridningen som teori mm!
 
Sv: Lagtävlingar på klubbnivå

En lag aktivitet som blivit så populärt i vårt stall att vi nu är "tvingade" att ha det varjer termin är gymkhana. Då vi delar upp de tävlande i olika lag ca 5-8 i varje lag, med blandat duktiga och mindre duktiga ryttare och utser en lagledare bland de duktigaste för varje lag, och reglerna för gymkanan är egentligen en enda och det är att genomföra varje gren, och det får göras hur som helst med hjälp av lag kamraterna. Vi har t o m haft med föräldrar och syskon som aldrig nästan suttit på en häst tidigare, som då lyckas vara med genom att laget hjälper till att leda hästen i grimskaft och se till att även dom klarar av grenarna.
Både tävlingsdelatarna och åskådare brukar ha lika kul.
Dessutom så har många osäkra ryttare bättrat på sitt självförtroende genom att man på ett lekfullt sätt samtidigt tränar balans och smidighet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Mabuse
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 780
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp