Kirre

Trådstartare
Snälla hjälp mig. Jag älskar att sova i lakan som är sådär lite stabbiga. De veckar sig inte med täcket och trasslar inte in sig i mig om jag vänder mig.
Vad är det jag behöver titta efter när jag ska köpa sådana? Material? Trådtäthet? Annat? Särskilt märke?

Känner att jag testköpt några de senaste åren men inget är sånt. Jag lufttorkar alltid efter tvätt dvs aldrig torktumlare för att åtminstone få någon natt med lite styrsel i lakanen.

Sov borta inatt och de hade sådana lakan och då kände jag att nu måste jag ta tag i detta. :)
 
Ingen aning om vad du menar med stabbiga, men om det handlar om att de ska ligga på plats kanske resårlakan funkar?
 
Att de känns grova, stela, håller formen. Inte tunna och fissliga. Vet inte hur jag ska beskriva det.
Jag har dock inte upplevt att de är grova som i tjocka, bara stabila. Där tänker jag att trådtätheten ev har något att göra men vet inte vad som är mycket, lite osv.
 
Percale är vad du ska ha då. Stadiga lakan som känns lite tjockare och stadigare liksom :)
Någon särskild trådtäthet?
Är det det vanligaste? Var tvungen att googla, aldrig hört ordet förut.

Tycker det känns konstigt att inte ha lyckats köpa ett enda sådant under mitt vuxna liv?
 
Att de känns grova, stela, håller formen. Inte tunna och fissliga. Vet inte hur jag ska beskriva det.
Jag har dock inte upplevt att de är grova som i tjocka, bara stabila. Där tänker jag att trådtätheten ev har något att göra men vet inte vad som är mycket, lite osv.

Kolla på percale, det är krispigt.
 
Någon särskild trådtäthet?
Är det det vanligaste? Var tvungen att googla, aldrig hört ordet förut.

Tycker det känns konstigt att inte ha lyckats köpa ett enda sådant under mitt vuxna liv?

200 i trådtäthet tycker jag bäst om (finns från 150 typ). Köp INTE på Jysk eller IKEA, du blir besviken. Himlas är väldigt bra.

Köper du utomlands så se upp, de blandar ofta ut med polyester.
 
Jag har inte upplevt att percale är stabbigt, snarare motsatsen då det är en tunn väv som snabbt mjuknar upp med användning. Riktigt stadiga lakan fås bäst med trådtäthet 1000 imo, då behåller de sin stadga även efter att ha använts några nätter.
 
Jag vet exakt vad du menar! Lite sådär rivig och sträv. Köp den billigaste från IKEA, den har precis det där styva (med känslan att påslakanet nästan kan stå själv) du söker. Min slank ner när jag var på IKEA senast och är nu min favorit, trots att jag har bra trådkvalitet satäng och percale.
 
Jag vet exakt vad du menar! Lite sådär rivig och sträv. Köp den billigaste från IKEA, den har precis det där styva (med känslan att påslakanet nästan kan stå själv) du söker. Min slank ner när jag var på IKEA senast och är nu min favorit, trots att jag har bra trådkvalitet satäng och percale.
Minns du vad den hette?
 
Någon särskild trådtäthet?
Är det det vanligaste? Var tvungen att googla, aldrig hört ordet förut.

Tycker det känns konstigt att inte ha lyckats köpa ett enda sådant under mitt vuxna liv?
Jag ska se vilken trådtäthet det är på mina. Det står Percale på mina och så är det knappar i öppningen. Mina påslakan har hållt stabiliteten i många år nu, men de var inte billiga. Jag ska leta upp vilka det var jag köpte :)
 
Dessa påslakan köpte jag. 200 tc trådtäthet verkar de ha. Jag vet tyvärr inte var man kan hitta exakt dem nu, men liknande med samma trådtäthet hittar man på Jotex :)
 
Minns du vad den hette?

Hmm, den var inte vacker utan har en massa blommor och var den billigaste varianten. Ska kolla.

Hittar inte namnet. Kör min i torktumlare men den är så styv att den känns manglad eller upphängd på tork. Du ser strävheten i materialet som jag tror du är ute efter.

20210606_143855.jpg
 
Står det vad det är i lakanet någonstans? Eller bara på förpackningen när man köper? Tänker att det borde varit svårt att inte ha haft ett enda genom en livstid?

Är percale så står det på förpackningen. Men vet du inte om det har du nog inte haft percale, det står alltid tydligt på förpackningen enligt min erfarenhet.
 
Jag har inte upplevt att percale är stabbigt, snarare motsatsen då det är en tunn väv som snabbt mjuknar upp med användning. Riktigt stadiga lakan fås bäst med trådtäthet 1000 imo, då behåller de sin stadga även efter att ha använts några nätter.

Fast hög kvalité håller sig krispiga (Sheridan, Dirty Linen Triple-X, Himla och Linum... de sistnämnda finns tyvärr inte längre :(). En från Hemtex har hållit sig krispiga helt ok också.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 277
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp