Läkare med huvudsjal?

Det beror nog på var man bor. När jag bodde i Uppsala såg jag folk i både niqab och burka ibland. Förra hunden tittade väldigt skumt på två kvinnor i burka. Jättekonstigt inte se ögonen tyckte hon.
Absolut att detta är sant. Det beror på var man bor, och naturligtvis var det bor flest muslimer. Som jag tidigare sagt i någon diskussion här, så upplever jag närvaron av muslimer väldigt mycket tydligare i min hemstad än vad jag gör i Göteborg eller stockholm (om man inte pratar förorter). Det skiljer sig även naturligtvis stort i vilken del av staden man rör sig.
 
Men du skrev att vi inte med säkerhet kunde veta att det var kvinnor, och att det därför upplevs skrämmande. För att det skulle gömma sig män bakom? Jättekonstig tanke. Varför skulle man bli rädd om det nu var en man?
Kroppspråk utgör mer än 50% av vår kommunikation mellan människor. Kan vi inte tyda detta upplevs det som skrämmande. Är inte det ganska basic i det problem som beskrivs som skäl till oro i mötet med andra människor i heltäckande klädsel? Din tolkning av vad jag skrev speglar mer din uppfattning om mig än tolkning av problemet som diskuteras i tråden.
 
Den här situationen börjar likna Who Is America (Sacha Baron Cohens nya serie). Om ni orkar,


Annars läs länken http://www.abc.net.au/news/2018-07-25/sacha-baron-cohens-who-is-america-prompts-resignation/10035548

Jag jobbade under flera år med asylmottagning på MIG och jag såg i princip aldrig burka (många blandar ihop burka och niqab) och en av de få jag träffade var svensk som midsommar och julbord, som konverterat.

https://www.bbc.co.uk/newsround/24118241 Niqab är det inte ovanligt att kvinnor, ffa från Somalia bär. Däremot, precis som @tanten säger så är burka extremt sällsynt.
 
Jag har sett burka EN gång i mitt liv. På en pendeltågsstation. Två kvinnor.
Och ändå så vistas jag dagligen bland invandrare.

Niqab vet jag inte ens om jag sett nån gång?
Jag ser niqab i Göteborgs centrum kanske varannan vecka. Men burka, aldrig.

Om du inte sett niqab trots ditt arbete så kanske det betyder att kvinnorna som bär det också är de som är isolerade? Men det är ren spekulation.
 
Om du inte sett niqab trots ditt arbete så kanske det betyder att kvinnorna som bär det också är de som är isolerade? Men det är ren spekulation.
Olika nationaliteter och grupper koncenterar sig på olika orter. Man vill bo med folk man kan känna igen helt enkelt. Precis som amerikasvenskarna.

I mina trakter finns främst kristna eritreaner, syrier och kurder. Samt en del somalier. Inga somaliska kvinnor i niqab.
Däremot har de flesta av somalierna täckande sjalar över hela överkroppen. Sjalen är ihopsydd under hakan så absolut bara ansiktet syns.

Nu jobbar jag i en annan kommun och där är det främst muslimska eritreaner. De bär ju sjal till skillnad från de kristna från samma land.

Isolerade? Tror inte det. I så fall borde jag hört talas om det från mina vänner
 
Jag gillar det inte, men jag ogillar också starkt att man talar om vad andra får och får ha på sig.

Jag tycker att det är olika saker. Jag reagerar på niqab, tycker instinktivt att det är obehagligt och skrämmande. Mindre instinktivt tycker jag att det är ett sorgligt uttryck för förtryck. Men det är inte upp till mig att ”gilla” det eller inte och förbud vill jag inte ens tänka på, just för att det vore lika illa att tvinga av någon en niqab som det är att tvinga på henne den.
 
Olika nationaliteter och grupper koncenterar sig på olika orter. Man vill bo med folk man kan känna igen helt enkelt. Precis som amerikasvenskarna.

I mina trakter finns främst kristna eritreaner, syrier och kurder. Samt en del somalier. Inga somaliska kvinnor i niqab.
Däremot har de flesta av somalierna täckande sjalar över hela överkroppen. Sjalen är ihopsydd under hakan så absolut bara ansiktet syns.

Nu jobbar jag i en annan kommun och där är det främst muslimska eritreaner. De bär ju sjal till skillnad från de kristna från samma land.

Isolerade? Tror inte det. I så fall borde jag hört talas om det från mina vänner
Då är det nog chador du ser, täcker allt utom ansiktet. Det ser jag här också.

Skönt om kvinnorna där du bor inte har niqab. (För deras skull, alltså). När jag ser det tänker jag alltid att de måste vara helvetes starka för att gå omkring med allas blickar på sig, troligen med allt från avståndstagande till hat. Det kan t ex inte vara kul att träffa på ett normalsvenskt fyllo.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kroppspråk utgör mer än 50% av vår kommunikation mellan människor. Kan vi inte tyda detta upplevs det som skrämmande. Är inte det ganska basic i det problem som beskrivs som skäl till oro i mötet med andra människor i heltäckande klädsel? Din tolkning av vad jag skrev speglar mer din uppfattning om mig än tolkning av problemet som diskuteras i tråden.

Nej, det är snarare så att jag helt enkelt inte förstod vad du avsåg med ditt inlägg. När jag läser ditt inlägg så ser det ut som om det som är skrämmande skulle vara att man inte vet om det är en man eller kvinna. Inte huruvida man ser kroppsspråket eller ej.
 
Då är det nog chador du ser, täcker allt utom ansiktet. Det ser jag här också.

Skönt om kvinnorna där du bor inte har niqab. (För deras skull, alltså). När jag ser det tänker jag alltid att de måste vara helvetes starka för att gå omkring med allas blickar på sig, troligen med allt från avståndstagande till hat. Det kan t ex inte vara kul att träffa på ett normalsvenskt fyllo.
Jag trodde också att det kallades chador men kvinnorna själva nekar till det ordet.
Chador heter det inte - enligt dem. De jag pratar med säger helt enkelt sjal
 
Jag har sett en i burka som jag blev tveksam till vad jag tyckte om arbetsvalet. Kvinnan höll på att utbilda sig till förskolelärare och jag anser att barnen behöver få se ansiktet. Jag vet inte om hon fullföljde eller om vfu handledarna ansåg att det blev problematiskt.
Annars ser jag mest hajib och chandor annars, det ser jag sällan några problem med.
 
Jag tänker att det är bättre med en läkare med huvudsjal än ingen läkare alls. Det skriks efter läkare (och övrig vårdpersonal) i Sverige, därav gissar jag att man snabbtrackar läkare genom utbildning och examen även om svenskan är bristfällig.

Man gör nog både läkare och patient något av en björntjänst och kanske borde fundera på att om man vill ha ut nysvenska läkare så snabbt, tar kostnaden av en auktoriserad medicinsk tolk.
 
Jag har sett en i burka som jag blev tveksam till vad jag tyckte om arbetsvalet. Kvinnan höll på att utbilda sig till förskolelärare och jag anser att barnen behöver få se ansiktet. Jag vet inte om hon fullföljde eller om vfu handledarna ansåg att det blev problematiskt.
Annars ser jag mest hajib och chandor annars, det ser jag sällan några problem med.
Burka = även ögonen täckta?
 
Jag trodde också att det kallades chador men kvinnorna själva nekar till det ordet.
Chador heter det inte - enligt dem. De jag pratar med säger helt enkelt sjal

Det jag alltid beundrar är hur kvinnorna får chador att sitta kvar! Särskilt när det är av ett tunnare, skirt material. Även med hårnålar så varje gång jag försökt mig på det (både av respekt och för att det är snyggt) så halkar det ändå ner.
 
Jag bor i ett mindre samhälle med väldigt många invandrare, många från t.ex.Somalia och som bär Khimar eller Chador. Ofta fantastiskt vackra färger! Den enda gången jag, faktiskt, sett en kvinna med Burka eller Niqab (jag minns tyvärr inte vilket...) var ett bisarrt tillfälle i USA (Florida) på Aquatica theme park, dvs ett vattenland. En man, iförd shorts och t-shirt, kom gående längs "stranden" (det var 30 grader varmt) med sina barn (också de iförda shorts och linnen) - och sin hustru, iförd en heltäckande svart Burka. Jag undrar än idag vad hon tänkte därinne? Tänkte hon på hur alla dessa västerländska kvinnor exponerade sina kroppar hejvilt, eller önskade hon att även hon finge kasta av sig den varma beklädnaden och känna vind, sol och vatten mot sin kropp utan skam? Jag får aldrig veta.
 
Det jag alltid beundrar är hur kvinnorna får chador att sitta kvar! Särskilt när det är av ett tunnare, skirt material. Även med hårnålar så varje gång jag försökt mig på det (både av respekt och för att det är snyggt) så halkar det ändå ner.
Många har ju en liten hätta eller mössa under som de nålar fast själva sjalen i, det finns ett helt mode kring hur sjalarna kan bäras. Just nu verkar många bygga upp med som en kudde under.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 351
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit deprimerad i väldigt många år och under åren har jag känt att jag blivit mer och mer avslagen i mina känslor, inte pga...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Lyan
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp