Bukefalos 28 år!

Lamna valp ensam med hundsallskap??

LionQueen

Trådstartare
Jag har hort mig for med lite vanner, men ingen verkar riktigt ha nagon storre kunskap om saken. Darfor vander jag mig till er kloka bukefolk istallet.

Jag vill skaffa en valp i slutet av juni (ev borjan av juli) for jag ar utomlands just nu och kommer hem da. MEN jag borjar plugga pa universitetet den forsta september. Tror ni man hinner vanja valpen att vara ensam 3-4 timmar om veckodagarna? Eftersom jag har nara till skolan och kommer kunna cykla hem pa luncher. Mycket ar dock sjalvstuderande hemma.
Dvs den ar runt 4 manader da. Eller om jag valjer en lite aldre valp, da den kommer vara upp emot 5 manader vid den tiden?

Den kommer dock inte vara HELT ensam, for jag har en 9 arig labbe som den kommer fa dela boende med.

Jag ar helt ledig t o m da skolan borjar, sa jag har tid att trana den. Ar detta dumdristigt?

Jag skulle helst vilja ha en valp och vara med fran borjan. Men kan tanka mig en nagra veckor aldre valp. Hundvakt ar nog inte nagonting som skulle vara mojligt. Racker det med en annan hund som sallskap eller galler det att man sjalv maste vara dar hela tiden?

Be kind =) Vill verkligen ha en liten kompis. :)
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

För mig gick det utmärkt att lämna 5,5-6månaders valpis tillsammans med äldre hund som barnvakt när jag jobbade.
Visst - man får väl räkna med att det blir en del mer sönderbitet hemma (höm.. jag har ju amstaff i och för sig.. kan ha något med saken att göra.. :rofl:) , men glad och trygg valp (numera unghund) har jag i allafall!
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Men just det, glöm såklart inte att träna mycket ensamträning innan - börja med några minuter för att sedan, innan du börjar plugga - vara borta lika länge som valpen sedan måste vara själv med stora hunden.
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Jag trodde när jag skaffade min hund nummer två att det inte skulle vara några problem alls, men det gick inte alls lika smidigt som jag hade trott.
Därför är det nog bra, om du väljer att skaffa valpen, att gardera dig med en dagmatte utifall att ensamträningen inte går så smidigt som du har räknat med!
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Ja, jag har massor av tid i borjan att trana ensamhets traning sa det ska nog ga ganska bra om jag har labben dar som lite barnvakt. ;) Forhoppningsvis kommer det inte bli overdrivet mycket uppatat, ska inte ha en amstaff i alla fall haha. Funderar pa en mellanstor hund, kelpie eller nagon liknande. Jag vet att kelpies tyvarr ar ganska smarta och hittar pa sina egna bus om man inte aktiverar dem, sa jag far bara hoppas min framtida valp ar mindre knasboll.

Okay, ska kolla upp om jag ev kan hitta nagon som kan halla koll pa hunden. Kan bli svart, men det borde finnas nagon pensionar som gar o skrotar pa dagarna och gillar sallskap.. :angel:
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Alltså, nej. Min mellanhund kunde inte vara själv 30 minuter ens när hon var 6 månader, trots 2 hundsällskap. Så du kan inte räkna med att en valp ska klara det. Vad gör du om den inte fixar det?

Jag lämnar min 10-veckors redan, massa korta stunder, men hon är trygg.
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Jag tror att det jätte olika och ganska svårt att säga innan..tyvärr

Min syster har en valp som nu är 6 månader och han har aldrig haft några större problem med att lämnas en stund här och där.. och nu är han ensam med resten av flocken ett par timmar och jag tror att hon skulle kunna lämna honom längre också.. meeen min syster är en liten hönsmamma ;)
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Jag gjorde så med mina hundar nu i somras och det var inga problem. De är helt trygga med att vara ensamma. :)
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Jag har hort mig for med lite vanner, men ingen verkar riktigt ha nagon storre kunskap om saken. Darfor vander jag mig till er kloka bukefolk istallet.

Jag vill skaffa en valp i slutet av juni (ev borjan av juli) for jag ar utomlands just nu och kommer hem da. MEN jag borjar plugga pa universitetet den forsta september. Tror ni man hinner vanja valpen att vara ensam 3-4 timmar om veckodagarna? Eftersom jag har nara till skolan och kommer kunna cykla hem pa luncher. Mycket ar dock sjalvstuderande hemma.
Dvs den ar runt 4 manader da. Eller om jag valjer en lite aldre valp, da den kommer vara upp emot 5 manader vid den tiden?


Som 4 månader är hunden fortfarande en väldigt liten valp... jag tror att den kommer att ha svårt att vara ensam hemma hela 4 timmar per dag, som ju faktiskt börjar närma sig gränsen även för en vuxen hund.

Då måste du ensamhetsträna valpen snabbt som X, och den måste i princip vara stencool redan när du får hem den. Det är mycket höga krav på en bebis.


Den kommer dock inte vara HELT ensam, for jag har en 9 arig labbe som den kommer fa dela boende med.

Fast en annan hund är inte detsamma som Dig, det är ingen garanti för att valpen kan slappna av. Tyvärr.


Jag ar helt ledig t o m da skolan borjar, sa jag har tid att trana den. Ar detta dumdristigt?

Ja, det är dumdristigt. Vill du aboslut ha en valp så se till att skaffa dagmatte i alla fall i början.


Jag skulle helst vilja ha en valp och vara med fran borjan. Men kan tanka mig en nagra veckor aldre valp. Hundvakt ar nog inte nagonting som skulle vara mojligt. Racker det med en annan hund som sallskap eller galler det att man sjalv maste vara dar hela tiden?

Det beror på valpen. Men många hundar visar stresssymptom utan sin människa även om det finns en artfrände nära. En annan hund är ingen garanti för att valpen kommer slappna av.
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Jag säger också nej. Inte räkna med att en 4 månaders liten plutt kan vara ensam så länge. Det är ju bara en bebis. Själv räknar jag med att när mina hundar är kanske.. 9 måndader till året.. så kan dom vara själva kanske 4 timmar. (Är det tidigare är det en bonus. Det är bättre att räkna i överkant helt enkelt.) Och att då gå hem på lunchen och sedan kanske behöva gå på föreläsning igen är inte okej. Jag gör inte ens så med mina vuxna hundar mer än lite enstaka gånger då jag verkligen måste. En 4 månaders valp håller sig inte i fyra timmar för att matte inte är hemma och kan gå ut. Du sabbar med andra ord antagligen både rumsrenhetsträningen OCH ensamträningen, då det finns risk att det går bra i början för att sedan komma tillbaka med dunder och brak. Inte kul att ha en junior/vuxen med ensamhetsproblem och kanske rent av separationsångest.

Jag skulle iaf inte chansa. Jag har skaffat två valpar på de 3,5 åren jag pluggat nu, och jag har också möjlighet till mycket självstudier. Då är det lite mitt ansvar att fixa valpvakt när jag väl måste till skolan. Det har inte varit något som helst problem. Andra kompisar som pluggar, syskon, föräldrar, dagmatte osv. Alltid finns det någon som man kan anlita. :)

Att skaffa valp är underbart. :love: Men det ligger i vårt ansvar att ge valpen den bästa uppväxten med bra grunder för sitt fortsatta hundliv tillsammans med oss.
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Min valp är 6 månader nu och kan vara ensam 2-3 timmar enstaka gånger med sällskap.
När han var 4 månader var han bara ensam 30 min kanske med sällskap, jag tror inte ens han kunde hålla sig 3-4 timmar.
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Jag undrar bara varför det är så omöjligt att skaffa hundvakt/dagmatte?
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Som de andra säger så ska du nog inte räkna med att den kan vara ensam så tidigt.

Vi ska också skaffa valp till sommaren och kommer ensamträna en del under ledigheten. Men sen när skolan drar igång igen så kommer hundarna vara med sambo på jobbet tills det funkar att ha dem själva.
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Det är möjligt, men räkna inte med det. Beror helt på individen, både valpen och din vuxna hund.

Jag hade tur, min valp är nu 5mån och kan vara ensam (och rumsren) i fem timmar med min vuxna hund. Det händer dock inte särskilt ofta. De sover och verkar helt oberörda när jag kommer hem.

För mig var det helt enkelt så att jag nyinflyttad till ensligt läge inte hittade lämplig valpvakt, chansade och testade och hade en jäkla tur och en förbannat stabil liten hund. :D

Dock är han hittills sällan lämnad ensam utan den äldre tiken, den träningen tar jag mycket långsamt och vill ha en bra grund på. Och tiken är förstås ett utmärkt föredöme när de är ensamma, hon är stencool.
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Det är nu fem år sedan jag hade valp, och jag minns inte exakt när och hur länge jag började lämna valpen med den vuxna hunden, men den var nog bra mycket äldre än fyra månader när jag lämnade dem så länge som fyra timmar. Nu hade (har) vi iofs tillgång till dagmatte, och han kunde dessutom följa med husse till jobbet i bland, så vi var inte tvungna.

Att vara hemma tillsammans med den äldre (coola) hunden har dock aldrig varit något problem, men än idag stressar han upp sig betydligt mer om han blir ensam ENSAM, så att säga. Tyvärr en bit man gärna glömmer att träna när det finns en äldre stabil hund i hushållet, så glöm inte det. Den äldre hunden kommer ju tyvärr inte finnas där för evigt.
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Tyvärr en bit man gärna glömmer att träna när det finns en äldre stabil hund i hushållet, så glöm inte det. Den äldre hunden kommer ju tyvärr inte finnas där för evigt.

Det har jag redan skrivit att jag håller på med.
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Det var inte ämnat till dig utan ett svar på ursprungsinlägget.
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Det var inte ämnat till dig utan ett svar på ursprungsinlägget.

Eftersom du svarade på mitt inlägg antog jag att det var till mig. Ska du svara ursprungsinlägget så klicka på det inlägget istället. I övre högra hörnet ser du vem inlägget syftas att besvara.
 
Sv: Lamna valp ensam med hundsallskap??

Sorry. Verkar inte funka riktigt så i min webläsare, men jag ska försöka sköta mig i fortsättningen.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 525
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 038
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 681
Senast: ElinAgnes
·
Småbarn Var dotter har borjat hitta pa alla mojliga sma historier som hon delar med sig av till den som vill lyssna. Lararna i skolan berattar...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 378
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp