Lämnar ni med passet till semin stationen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mimus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 906

mimus

Trådstartare
Eller tar kopia?
Känner mig lite skeptisk till att lämna ifrån mig en värdehandling "bara så där".

Sv: Lämnar ni med passet till semin stationen?

Njej jag tar med, visar upp och tar med hem, that's it.

Till första ställt jag var på ville de ha en kopia. Andra stället jag var på ville inte se passet alls men tyckte att jag kunde ta med det så att jag skrev rätt härstamning på mitt sto på språngsedeln;)

Nej, och dom tittade knappt på det heller. Ville bara att jag skulle skriva ner härst. o sen tog jag passet med mig hem igen.

håller med! jag lämnar inte min häst pass, ta kopia, om e vill ha det? Jag brukar också bara uppge uppgifterna!

Våra hästpass hade inte hunnit anlända när vi skulle iväg till stationen. Men det var inga problem alls...

Men jag skulle inte gärna lämna ifrån mig hästpasset till någon.

Jag tog kopia av passet med mig. Lämnar absolut inte ut en värdehandling... Iof så tittade de knappt på kopian heller...

Tack för svar, jag var så stressad innan jag skulle åka...

Just som ni säger så var passet till för att fylla i korrekt härstamning.
Och jag fick tillbaka det direkt efter!

Då är det bara att hålla tummarna att allt går vägen nu. :)

Jag har ingen aning om vad de vill ha (iofs inte semin utan naturlig, men..) men skulle utan problem kunna lämna ifrån mig passet för Kele. Arab har som vanligt sina egna regler, och passet är inte ägarbevis, det är registreringspappret som är det (har alltså så att säga 'dubbla' papper). Ett halvblodspass skulle jag INTE lämna ifrån mig dock.

Passet ska följa hästen. Värdehandlingen är ägarbeviset som är ett papper "bredvid". Idén är ju att om hästen måste medicineras med något avgörande för ev. slakt ska det skrivas in i passet och är då inte passet med går inte det...

...men, på den hingststation jag skickade mitt sto ville man inte se åt passet en gång;)

Knapplån!!
Varför inte?
Det är ju en av anledningarna till att dagens pass har kommit till(mm mm), just för säkerheten. Ingen ska kunna sälja en häst utan att stå som ägare i passet o kunna styrka det med leg.
När hästen säljs ska alltid passet in för att byta ägare.
Dessutom ...hur skulle ni då göra om ni lämnar ut hästen på foder?
Enligt nu gällande lag ska passet finnas där hästen finns. Om tex fodervärd ska ut o tävla måste passet med, inga kopior tillåts.
Om fodervärden ska ta ut vet o mediciner ska skrivas in...skriver ni det på kopian då?...Skulle inte tro att vet går med på det...då pajar hela poängen med nya passen.
Det är den som står reggad som ägare hos det avelsförbud hästen har passet hos som äger hästen...sen kan inget pass i världen ändra på det.
Ni kan lugnt lämna passet om det krävs...vilket det sällan görs.
Innan varje avelsförbund skriver ut ett nytt pass så ska de skriva ut det i ridsport...så att folk hinner reagera ifall det är något som inte stämmer...typ om "min" häst som är utlämnad på foder helt plötsligt söker om nytt pass utan min vetskap.
Dessutom ska papper skickas från förbunden till både den nya o den gamla ägaren, vid försäljning.

det är aldrig någon som ens bett om att få se några reghandlingar... Jag har bara fyllt i alla uppgifter så har det varit bra med det.

Jag fick lämna arabstoets pass på "min" seminstation. Känner mig inget orolig för det.
Det är en station där de till största delen har travhästar. Kanske är vanligare att de behåller passen på såna stationer??

men VARFÖR?

När jag lämnar sto på station så skriver jag in stoet och lämnar då uppgifter om härstamning etc.

Vad har det med PASSET att göra?
Kan jag härstamningen i huvudet eller har den på en lapp så begriper jag inte ens vad för praktisk funktion passet har på en hingststation????

För mig är passet en värdehandling och att få ett nytt kostar för mig 1000 spänn. Jag kan inte för mitt liv inse varför jag ska ha passet med överallt dit jag tar hästen. Jag är själv ansvarig för passet vill ha det i säkert förvar, hemma hos mig.

Kanske är jag extremt blond???

Sv: men VARFÖR?

Tror inte att du är extremt blond:)
Tror att de flesta tänker som du...
Men from i år är det LAG på att passet ska finnas där hästen är...oavsett om den är på bete eller hingsstation.
Passet har inget värde för någon annan än dig... (se tidigare inlägg)
De som följt debatterna om passet i bla ridsport har kanske läst att den som har en häst hemma utan pass(oavsett om den är din eller inte) kan få straff.

Däremot så behövs det väl inte bara för att det är en hingststation...

kicket skrev:
De som följt debatterna om passet i bla ridsport har kanske läst att den som har en häst hemma utan pass(oavsett om den är din eller inte) kan få straff.

Jag tycker jag har följt ganska bra vad som stått i ridsport men det här har jag missat helt, i vilket nummer var det?

Bra fråga... ingen aning.
Men man kunde få upp till ett års fängelse för häst som inte hade pass(fast det var om hästen saknade pass helt).
Har ju stått om pass i ett par år nu, så i vilket nr kan vara svårt att säga... Ring o fråga SH vad som gäller eller jordbruksverket.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
654
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 423
Senast: Kajsalisa
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
735
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka