Lämpliga inneplanter om man har katt

sorbifolia

Trådstartare
Vilka planter, gärna modell större, är lämpade att leva ihop med katter? Min yngsta katt gillar att äta på allt som är grönt, så de får inte vara giftiga. Och om de tål att användas som klösträd ibland vore det jättebra, det brukar nämligen förekomma det med...

Behöver alltså tipps på extremt tåliga, ogiftiga planter. :)
 
Inte extremt tåliga växter men orkidéer fick vara ifred för min marodör till katt. De var visst inte så intressanta. Det mesta annat tuggades på men orkidéer fick vara ifred. Enda problemet var när han jagade en fluga och en orkidé råkade vara i vägen och trillade i golvet. Men annars fick de vara helt ifred. Vet inget om giftigheten då han inte tuggade alls på dem så jag kollade aldrig upp det.
 
Håller med @sthu om att ampelliljor är det du letar efter. Tänk bara på att inte låta katten äta på plantor som är köpta. De är behandlade med diverse medel och är därför inte så nyttiga. De ynglar dock av sig snabbt och skotten är ofarliga och nyttiga. Så har du ingen du kan få några skott av så håll moderplantan borta från katten tills du kan sätta skotten. Ampelliljor tål att ätas ner gång på gång. Har du möjlighet så ställ undan de som är nedätna och låt dem återhämta sig innan de blir nedätna igen. De växer och återhämtar sig fort. När jag hade en ampellijeälskande katt hade jag ett tiotal plantor som jag lät cirkulera så att han alltid hade nya plantor att äta av :)
 
Monstera! Mina katter åt på allt så jag kunde inte ha växter hemma men sen skaffade jag 2 monsteror som fått vara helt ifred och dom är väldigt snygga och lättskötta :)
 
Som redan nämnts ampelliljor är toppen, orkidéer är helt ointressanta. Det finns flera listor, se bl.a Agria https://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/farliga-vaxter-for-katten/ om vilka växter som är ofarliga för katter. Sedan beror det lite på hur intressanta dina katter tycker plantor är. Jag skulle antagligen kunna ha diverse plantor utan att katten skulle röra dem, men det varken vill eller vågar göra det. Du kan ibland fråga personalen men de har inte alltid stenkoll.
 
Som redan nämnts ampelliljor är toppen, orkidéer är helt ointressanta. Det finns flera listor, se bl.a Agria https://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/farliga-vaxter-for-katten/ om vilka växter som är ofarliga för katter. Sedan beror det lite på hur intressanta dina katter tycker plantor är. Jag skulle antagligen kunna ha diverse plantor utan att katten skulle röra dem, men det varken vill eller vågar göra det. Du kan ibland fråga personalen men de har inte alltid stenkoll.

Tack för länken! Jag kanske kan testa med orkidèer också då, de är ju så fina.

Mina katter är inte jätteinteresserade av planter just nu, men om två månader kommer jag flytta med dem från gård där de fått vara ute hela dagarna, till en liten lägenhet. Så jag försöker planera hur jag ska göra lägenheten så interessant och rolig som möjligt för dem.
Yngsta katten brukar dessutom käka planter på vintern, särskilt julros var en favorit så de fick flyttas undan från katten. :p
 
Apropå @TinyWiny att bara ta sticklingar fungerar det inte alltid utan jag sköljer av dem noga. Min djävulskatt får tag på dom överallt. Jag har bokhyllor överallt men eftersom de är Ivar från IKEA, dvs de är öppna bak och med ett gammalt hus så lutar väggarna lite så det blir en glipa stor nog för en liten burma att slingra sig igenom :meh: Jag hör dån som en jordbävning, böcker över hela golvet och en nöjd katt som sitter och käkar ampellilja högst upp. Sedan skriker hon tills man plockar ner henne.

Det enda säkra sättet är att ha dem i ett stängt skåp men även om de är härdiga så är de inte riktigt så härdiga. Försöker ha dem några timmar i solskenet i sovrummet. Arg burma står utanför och skriiiiiiker och försöker gräva sig in. Arga burmor låter mycket och grävandet är inte bra för dörren.

Jag har gett upp och försöker nu ha fyra, fem stycken hemma på samma gång i hopp om att hon ska låta några vara ifred länge nog för att man ska kunna ta några sticklingar. Katten går nöjt runt och äter på alla fem på samma gång. Dessutom längst in på bladet så resten torkar ut och får plockas upp och slängas. :arghh: :banghead:
 
Apropå @TinyWiny att bara ta sticklingar fungerar det inte alltid utan jag sköljer av dem noga. Min djävulskatt får tag på dom överallt. Jag har bokhyllor överallt men eftersom de är Ivar från IKEA, dvs de är öppna bak och med ett gammalt hus så lutar väggarna lite så det blir en glipa stor nog för en liten burma att slingra sig igenom :meh: Jag hör dån som en jordbävning, böcker över hela golvet och en nöjd katt som sitter och käkar ampellilja högst upp. Sedan skriker hon tills man plockar ner henne.

Det enda säkra sättet är att ha dem i ett stängt skåp men även om de är härdiga så är de inte riktigt så härdiga. Försöker ha dem några timmar i solskenet i sovrummet. Arg burma står utanför och skriiiiiiker och försöker gräva sig in. Arga burmor låter mycket och grävandet är inte bra för dörren.

Jag har gett upp och försöker nu ha fyra, fem stycken hemma på samma gång i hopp om att hon ska låta några vara ifred länge nog för att man ska kunna ta några sticklingar. Katten går nöjt runt och äter på alla fem på samma gång. Dessutom längst in på bladet så resten torkar ut och får plockas upp och slängas. :arghh::banghead:
Du får skaffa en uppfödare.
Som levererar plantor som hunnit växa till sig och har lite mer att ta av innan de sätts i tjänst och börjar ätas.
4 st varannan vecka och returpant på krukorna?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 845
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 362
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 359
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 134
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp