Lampor (och sladdar)

V

Vaccan

eller ja det är väl bara sladdar jag behöver fråga om :D
Vi har för det första ett stort vardagsrumsfönster där det var draget uttag uppe vid fönstren längst upp för att sätta i fönsterlampor. Den var draget två uttag med en sladd med en knapp till båda som har en ojordad stickpropp som ska in i väggen.
Bara det att det är ett jordat uttag i väggen (som det nu ska vara..) men går det byta stickproppen till jordad själv?
Jag har bytt stickproppar förut men det var för att korta av sladdar, jag har aldrig bytt jordning sas och det vet jag inte ens om man får (det får man säkert inte).
Vad gör man då? Måste man byta hela sladderiet (:cry:) eller går det med bara proppen?

Sen har jag en lampa som ska upp i köket över köksbordet. Stickpropphålet sitter mitt framför fönstret (så himla dumt) och lampan ska sitta över bordet och mitten på det är ungefär 1½-2 meter därifrån (för dom förra ägarna hade visst bordet framför fönstret och utnyttjade inte matplatsen).
Lampan har för kort sladd för att nå fram till hålet...det saknas en meter iallafall av sladden, går det att skarva på något vis?
Man borde ju kunna byta till en längre sladd från lampan som går längs med taket till hålet, men vad ska det vara för sladd? En speciell lampsladd? Går det med en alldeles vanlig sladd?

Frågvis behöver svar :D
 
Sv: Lampor (och sladdar)

Är det en ojordad sladd har den bara två ledare och får INTE användas till en jordad kontakt.

Med ledning av vad du skriver får du inte göra arbetet själv då det krävs att man har nödig kännedom även vid byte av kontakter och sladdar.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej alla Hur går jag tillväga för att göra om min farmors gamla lampa? Har en jättefin gammal jordglob med belysning som i dagsläget...
Svar
14
· Visningar
29 634
Senast: Lavinia
·
Hemmet Jag har köpt nya lampor att ha i mina fönster hemma (tak). Kommer hem glad i hågen och ska montera dessa, men jag fattar inte hur. Allt...
Svar
2
· Visningar
2 794
Senast: starcraft
·
Tjatter Som en liten spinoff på tråden på Senior med att säga/höra/läsa fel så tänkte jag vi kunde dela med oss av våra egna eller andras...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
19 113
Senast: Mirre
·
Hemmet ... för jag har verkligen kört fast nu, i mina tafatta försök att fräscha upp min lägenhet. Faktum är att jag verkligen har lyckats...
Svar
10
· Visningar
1 601
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp