Låna omockad box?

Krockodil

Trådstartare
Jag höll på att få ett mindre frispel idag i stallet!

Under helgen har det varit ridlärarutbildning i stallet och några boxar har lånats ut till upstallning av ridlärarnas hästar. I dag så kommer jag då till stallet och upptäcker att det ser ut som ett större bombnedslag i min hästs box. Han är annars väldigt renlig av sig så jag fick en chock och blev direkt orolig. Då säger en av stalltjejerna att en av ridlärarhästarna stått i min hästs box medans hon själv mockade i sin egen. Tydligen hade den hästen varit väldigt orolig och farit runt i boxen.
Jag trodde jag skulle explodera! Jag fick tag på människan i fråga och hon medger direkt att hon haft hästen i min box och ler och är glad över frågan. När jag ganska argt säger att hon glatt kunde få mocka efter sig ser hon däremot chockad ut och säger att det var ju ändå inte mockat där. Sen går hon därifrån.

Jag vet att jag överreagerar (PMS, hormoner eller nått?? :devil: ) men jag förstår inte hur korkad man får vara?? Förstår man inte att det blir skitigt och extra jobbigt att mocka och större spån åtgång?? Jag vill inte mocka efter någon annans häst! Och att man ens vågar låna någon annans box bara sådär?? :eek: Jag ska sätta upp en stor fet lapp med texten PRIVAT BOX; LÅNA INTE! nästa gång det kommer främmande hästar till anläggningen!

Jag avreagerar mig bara! :crazy: Hur skulle ni ha reagerat?
 
Sv: Låna omockad box?

Om jag hade bädd i min hästs box som blivit förstörd och uppriven så hade jag blivit vansinnig. Om inte hade jag sagt att jag tyckte det var trist att lånaren inte sa till innan, eftersom min häst faktiskt har en smittsam sjukdom/äter medicin med lång karenstid och nu har lånarens häst förmodligen fått i sig det ena och det andra :devil:
 
Sv: Låna omockad box?

Jag hade förmodligen reagerat som du. Avskyr oordning! Och om någon då förstör min ordning.. Jag blir flyförbannad! Och när jag är arg brukar folk bli rädda och göra som jag säger :angel:
Jag hade antagligen städat upp själv, men hon hade fått veta precis vad jag tänker. Så gör man inte, man frågar innan man lånar en box och stökar hästen ner städar man upp.
 
Sv: Låna omockad box?

Jag skulle bli skogstokig.
Om någon ställde in en häst i min häst omockade box enligt det du beskriver så skulle de 1 få en rejäl utskällning, 2 få mocka, 3 ersätta den förstörda bädden.
Det tillhör väl normalt hyfs att inte ställa in en häst i en omockad box (eller överhuvudtaget) om man inte fått tillstånd till det (eller det är något akut).
 
Sv: Låna omockad box?

Jag skulle förmodligen muttra några fula ord medans jag mockar, men inte bry mig destomer, värre saker händer...
 
Sv: Låna omockad box?

Klart man ska säga ifrån, är inte en självklarhet att kunna ställa in sin häst i andras boxar. Kan ju i värsta fall dessutom handla om häst som medicineras osv. Har fått låna box i samband med skoning på bete, även om min häst bara hade lagt en hög så mockade jag hela boxen som tack för lånet.

Har sagt ifrån någon gång till småtjejerna i stallet när de av ren lathet har slängt in bajs från sin häst när den har bajsat i gången i en omockad box, istället för att gå de fem metrarna till containern.

Nä, att städa undan efter sig själv och sin häst handlar väl om ren hyfs!
 
Sv: Låna omockad box?

Har sagt ifrån någon gång till småtjejerna i stallet när de av ren lathet har slängt in bajs från sin häst när den har bajsat i gången i en omockad box, istället för att gå de fem metrarna till containern.

Men maken till fräckhet, menar du att de verkligen gjorde på det viset? Ohyggligt! :eek:
 
Sv: Låna omockad box?

Jag hade blivit vansinnig, då min rygg inte alltid är den snällaste vintertid och extra mockning knappast ä något jag önskar mig i det läget.. Vill nån låna min box, så visst - med mitt medgivande är det inget problem. Men hivar man in sin häst olovandes i en box, och hästen dessutom river runt som en galning, då är det minsta man kan göra att se till att det inte syns efteråt (= mocka noga och ersätta strö så att bädden är lika tjock som tidigare). :mad:
 
Sv: Låna omockad box?

Jag hade inte tyckt det var okej. Att låna någon annans privata box gör man inte utan att fråga - om det inte är en nödsituation förstås men då mockar man väl ändå efter sig! Dålig stil.
 
Sv: Låna omockad box?

"jag sällar mig till skaran" eller hur säger man?

Håller med om att det kan vara riskfullt om någon äter medicin och absolut det minsta man kan göra när dom stökat till är att städa!

Har sagt ifrån någon gång till småtjejerna i stallet när de av ren lathet har slängt in bajs från sin häst när den har bajsat i gången i en omockad box, istället för att gå de fem metrarna till containern.
Vilka skitungar!
 
Sv: Låna omockad box?

Jag skulle förmodligen muttra några fula ord medans jag mockar, men inte bry mig destomer, värre saker händer...

Så hade jag också gjort.
MEN jag förstår inte varför hästägaren skulle släppa sin häst i din omockade box medan hon mockade efter sig - hade säkert varit enklare att binda upp i stallgången!
 
Sv: Låna omockad box?

Alla hästar gillar inte att stå i gången... Har själv en sån, hon blir jättestressad av att stå där, speciellt om hon står själv, det är bättre när man borstar och håller på med henne.

MEN i vilket fall som helst så "lånar" man inte en box bara så där, hur svårt kan det vara att fråga?? :mad: Jag har med lånat andras boxar men då mockar man efter sig, ordentligt! Jag hade också blivit vansinnig om någon gjort på det viset.

Vissa är allt bra fräcka :grin:
 
Sv: Låna omockad box?

Jag hade förmodligen blivit väldigt sur på den som ansvarade för uppstallningen eftersom det tydligen inte framgått vilka boxar som disponerades av gästerna :angel:

Rimligtvis borde arrangören av kursen ta på sig ansvaret för att städa efter gästerna om de inte själva har förstånd nog att göra det.
 
Sv: Låna omockad box?

*kl*
Wow, att ni orkar elda upp er för sånt. Jag hade förvisso tyckt det varit trevligare att få ha sin box i fred men aldrig orkat jaga upp mig över det. Knappast något som händer varje dag, och gjort är gjort.
 
Sv: Låna omockad box?

Förstår dig! Så sjukt irriternade..

Hade min box tom i några månader när jag letade häst. Då var det en i stallet som lånade min box varje dag för att ställa in sin häst där när hon mockade.
Det vara bara det att hennes häst tuggade på inredningen....

Hennes kommentar var att hon "måste" ha sin häst där när hon mockar, för det fanns ingen annan stans att ställa hästen.....

jag ställde in spånbalar och höbalar där tillslut så att hon inte kunde sno MIN box mer :)

bra att du sa till iallafall, vi människor funkar så himla olika och tänker så himla olika så det är bra att man säger ifrån även om den andra personen tycker att det är en skitsak.
 
Sv: Låna omockad box?

Jag hade också blivit väldigt irreterad. Boxen blir ju f-n så mycket mer svårmockad för dig-du får merjobb pga någon annans lathet. Dessutom lär du få kassta ut mer strö när det blivit nergrisat. Inte gratis. Som någon dessutom sa, är det en bra bädd som blivit förstörd så är det inget man lappar ihop på en mockning.

Sen skulle inte jag vilja ha någon okänd häst spillning i min box. Man kan ju bara hoppas att den hästen är frisk och parasitfri.

Fattar inte heller varför hästen inte kunde vara i stallgången eller en hage under mockningen :confused:
 
Sv: Låna omockad box?

Jag hade blivit skogstokig!
Mest av rädsla för att min häst ska bli smittad.
Det är inte okey att låna andras boxar hur som helst,vilket en del människor tycks tro.
I ärlighetens namn kan jag ju säga att jag själv inte heller skulle ställa in mina hästar i någon annans box heller!
 
Sv: Låna omockad box?

*kl*
Wow, att ni orkar elda upp er för sånt. Jag hade förvisso tyckt det varit trevligare att få ha sin box i fred men aldrig orkat jaga upp mig över det. Knappast något som händer varje dag, och gjort är gjort.

Håller helt med. Jag hade inte uppskattat det men inte blivit särskilt upprörd över det heller om det är en engångsgrej.
 
Sv: Låna omockad box?

Fräckt gjort men knappast något jag skulle blivit vansinnig över. Däremot skulle jag definitivt konfronterat henne och förklarat att det blev bra mycket jobbigare att mocka boxen nu och mer strö kommer gå åt pga. hennes häst och om hon tycker det är i sin ordning?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 410
Senast: Spike
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 307
Senast: Crossline
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp