Låna pengar till hästköp?Vad blir det att kosta?

finapina

Trådstartare
Jag hittar bara trådar på hur mkt häst kostar att hålla efter inköp. Men ni som lånat pengar från banken? Hur mkt betalar ni varje månad till banken?Om man köper en häst som kostar runt 50000 kr, vad ung kan det landa på då? Det beror ju på lånevillkor,räntor o allt sånt men ngn duktig person kanske har ett hum ? ( Inte jag). Finns det ngt "smart" sätt att låna/ få ihop pengar till häst? Nu menar jag inte att ärva ngn rik gammelfaster:D. Att spara ihop pengar tar ju väldigt länge även om jag inte tänkte mig häst typ på 2-3 år.
 
Sv: Låna pengar till hästköp?Vad blir det att kosta?

Att spara ihop 50 000 kr behöver inte ta så lång tid.

Jag lägger ca 3 000 kr i månaden på nuvarande häst (han är billig i drift i mitt tycke) + att jag sparar 2 000kr i månaden. Hade jag inte haft hästen så hade jag kunnat lägga hela den summan i spargrisen dvs 5 000 kr i månaden och då har man 50 000 på 10 månader. Inte någon lång tid.

Med andra ord, låtsas att du har häst redan nu och lägg undan vad den skulle ha kostat per månad så har du snart pengarna du behöver. ;)
 
Sv: Låna pengar till hästköp?Vad blir det att kosta?

Spara, som föregående talare säger tar det ingen tid att spara ihop 50 loppor om du lägger undan månadskostnaden som hästen skulle ha kostat under tiden och på 2-3 år hinner du ju spara ihop till både buffert och utrustning dessutom.
 
Sv: Låna pengar till hästköp?Vad blir det att kosta?

Jag lånade femtio tusen när jag köpte min bil för några år sen, och då fick jag själv välja en ungefärlig månadskostnad. Betalar just nu (inklusive ränta) drygt 1100:-.
Har för mig räntan är helt okej, men det är ju fortfarande rätt onödiga pengar om man har möjlighet att spara ihop det själv innan. :)

Tillägg:
Detta är alltså ett lån med bilen som säkerhet, och jag hade lika mycket pengar sparat redan som jag betalade på plats, tar man ett blancolån utan säkerhet brukar räntorna sticka iväg rätt fort.
 
Senast ändrad:
Sv: Låna pengar till hästköp?Vad blir det att kosta?

Jag lånade just den summan för att köpa min andra connemara, tror det var 750kr/mån men jag betalade av det på ett år eller möjligen ett och ett halvt.
 
Sv: Låna pengar till hästköp?Vad blir det att kosta?

Vänta nu... Du lånade 50000, betalade 750:- i 1-1.5 år? Något stämmer inte :p
 
Sv: Låna pengar till hästköp?Vad blir det att kosta?

Jag lånade just den summan för att köpa min andra connemara, tror det var 750kr/mån men jag betalade av det på ett år eller möjligen ett och ett halvt.

Om du betalat 750kr/mån i 12 eller 18 månader har du betalt 9000 eller 13500kr ;)

Å då är inte ens ränta inräknad.
 
Sv: Låna pengar till hästköp?Vad blir det att kosta?

Jag tror att lil-sis menade att månadskostnaden på lånet var 750 kr, men att hon betalade tillbaka snabbare genom att betala in mer än den summan. :)

Jag gjorde så när jag lånade 45 000 till min bil, jag betalade tillbaka inom ettt halvår.


TS: Jag skulle inte ta lån för att köpa en häst, istället rekommenderar jag att du lägger undan så mycket du beräknar att hästen kommer att kosta i underhåll varje månad, tills du sparat ihop till köpesumman. På detta sätt vänjer du dig även med att leva på den lägre summa pengar som du kommer att ha efter köpet. :)
 
Sv: Låna pengar till hästköp?Vad blir det att kosta?

Det finns lånekalkylator, googla på jämföra lån eller liknande. Där anges också hur mycket du behöver amortera, så du får ett totalbelopp per månad.

En bra idé är att under en tid lägga undan vad en häst hade kostat i uppstallning, foder, hovslagare etc. Då får du dels känna hur mycket det faktiskt tar av ekonomin, och det bygger en bra grundplåt så du slipper låna allt.
 
Sv: Låna pengar till hästköp?Vad blir det att kosta?

Har aldrig lånat till häst men däremot till bil.
Första bilen som köptes för 80k för omkring 5 år sedan betalat vi runt 1300/månad just nu. Vi har betalt av 60 utav dessa så lånet är nu på 20.
Vi har ändå bytt bank och fått bättre ränta.

Jag tycker också du kan lägga undan de pengar hästen förväntas kosta i månaden, om du nu ska ha en så pass billig häst.
 
Sv: Låna pengar till hästköp?Vad blir det att kosta?

Jag håller med de andra, du hinner rätt fort spara ihop till en häst.

Jag har ett privatlån på 45.000, jag tror det är på 4 år (noll koll :o ) och jag betalar 1200 kr/månad på det, ska dock betala in hela summan nu i sommar så att jag blir av med det, för sådana lån är en mycket dålig affär... Med ränta kommer lånet på 45.000 kr ha kostat mig ca 60.000 kr så det är garanterat roligare att spara ihop pengarna och göra något roligare för de resterande 15.000 kronorna...
 
Sv: Låna pengar till hästköp?Vad blir det att kosta?

Räkna med att det kostar iaf 5k per månad att hålla häst, ff om du ska låna till den. På tio månader har du sparat ihop till hästen, fixar du inte det bör du nog inse att du inte har råd att ha häst.
Nu menar jag inte att det behöver vara fel att låna men har du inte täbnkt köpa häst på några år har du gott om tid att spara ihop till den + en buffert.
 
Sv: Låna pengar till hästköp?Vad blir det att kosta?

Tog ett lån på 50.000 när vi skulle köpa ny häst, tog lånet på 3 år och amorterar ca 1300+ränta per månad. Har inga problem med månadskostnaden men behövde summan för mellanskillnaden mellan gamla pållen och nya.
 
Sv: Låna pengar till hästköp?Vad blir det att kosta?

Finns som sagt mkt bra kalkylatorer på nätet ! Bara att knappa in förhållandena , summa , insats och ränta osv .
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 332
Senast: Mimmimamma
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 706
Senast: avslutat medlemskap
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 180
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp