Låna pengar...

Arwyn

Trådstartare
Så nu är jag alltså i hästköpartankar, och behöver ju då ta ett lån för att kunna göra detta. Då undrar jag om det är någon som är bekant med vilka långivare som har de bästa villkoren? Risa och rosa gärna, jag vill höra om en massa olika erfarenheter om vilka som är bra/mindre bra att låna av!!!
 
Nu vet jag inte hur de ligger räntemässigt nu etc.

Men när jag skulle köpa bilen så behövde jag låna 15 000 kr. Ett privatlån kallas det ofta, men iaf ett lån 'utan frågor och utan säkerhet'. Dvs de frågar inte vad du ska ha pengarna till, och du behöver ingen säkerhet, men mot en högre ränta.

Valet föll på IKANOBANKEN. Att det blev dem var dels för de var väldigt sanna med lånebesked (en timme hade jag svar på), och att de faktiskt erbjöd en något lägre ränta än min egen bank. Mycket överkådligt och lätt att se på deras webbplats precis vad lånet skulle kosta per månad, totalt etc. Allt det 'finstilta' väldigt tydligt, och dessutom inbyggd låneskydd, dvs om man dör så annuleras lånet och dödboet blir inte skyldig att betala det. Och man kunde välja mellan *nu föll benämningarna bort, men att betala samma summa varje månad hela perioden, eller att amortera en fast summa av lånet plus ränta varje månad, dvs månadskostnaden är högre i början men sjunker stadigt*

De tog ingen uppläggningskostnad alls, och betalade man via autogiro så blev det ingen aviavgift heller.

Nåväl, jag ansökte via nätet, fick svar inom en timme om att det var okej. Skrev ut ett anvisat papper och skrev under och skickade in. Fick tillbaka en låneförbindelse/skuldebrev och pengarna på kontot efter fyra dagar.

Sen drogs pengarna varje månad via autogiro och det flöt på. Så ett knappt år efter att jag tecknade fick jag en större summa pengar, och vilel lösa lånet. Det var övht inga problem det heller, jag ringde och de talade om hur mycket skulden var på exakt och var jag skulle sätta in pengarna. Jag gjorde det (det kostar inget extra att lösa det i förtid. Kolla NOGA ang den detaljen, en del kräver ersättning för förlorad ränteinkomst om du löser ett lån i förtid) och autogirodragningarna upphörde omedelbart etc.

Kort sagt, helt friktionsfritt och tydligt, enkelt och lätt att få kontakt och information. och inga krångliga regler eller så.

Men som sagt, jag vet inte var de ligger i ränta idag. Och jag misstänker att den lägsta räntan får du via ett 'hästlån' från någon av försäkringsbolagen (exvis Folksam och Agria har det). Då har du hästen som säkerhet, och med en säkerhet sjunker räntan rejält.

Är du medlem i facket brukar de ha medlemslån med, vilket också sänker räntan. Har du goda kontakter med din bank brukar det gå att pressa rejält där med.

Men min enda erfarenhet är Ikanobanken, och den är ENBART positiv. Men soms agt, kolla hur de står sig i räntekonkurrensen!
 
När vi skulle låna pengar till vårat hus, så kollade vi upp vilka som hade de bästa räntorna, typ IKANO banken (finns bra sidor på text-tv), sedan gick vi till "våran" bank och frågade om de kunde erbjuda bättre ränta än de vi kollat upp. Och gissa vad de sa... :rofl:jo men visst kan vi det! Nu är det väl lite skilnad på ett huslån och ett hästlån :D, men det går kanske göra på samma sätt?
Mvh. Matten
 
Medlemslån har lägre ränta än IKANO-banken. Då måste du ha fast arbete och vara med i facket. Tror man kan låna upp till 150 000 kr.
 
Som en jämförelse med alla "snabblån" det görs reklam för med minst 15% ränta betalar jag 7% på ett privatlån hos Nordea.
 
jag vet att nordbanken (nordea) har ganska låg ränta på sina privatlån... kolla på lite olika bankers hemsida där du kan göra egna kalkyler och se hur hög månadskostnaden blir för de antal år du avser betala av...
 
Jag lånade pengar på handelsbanken när jag köpte min förra häst...
Lånad 27 000:- och bet av på 3 år...(snart färdig) räntan där är rörlig men just nu på 6.5% ALLTSÅ, billigare 'än det som nämnts på sidan ser jag....
Som högst har den varit uppe i 8,0% men det var länge sen, och inte under en så lång period....
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 482
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 462
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp