Låna sto för avel?

Freazer

Trådstartare
Fick ett erbjudande av en vän, att om jag inte av ngn anledning ska köpa hästen jag ska kolla på imorgon att få låna ett annat sto av henne som är halvsyskon med hästen jag ska kolla på. Är det någon här som har gjort det och vad har ni betalt, berätta gärna så mycket som möjligt om hur det funkade i ert fall. Jag undrar speciellt hur ni har löst det om stoet inte tog sig, kastat eller t.ex om fölet dog vid födelsen eller vid värsta tänkbara, både sto och föl dog.

Mvh
Nyfiken och undrande :)
 
Vill du ha ett föl om ett år eller vill du ha en unghäst att rida nu? Det är ju ganska stor skillnad.
 
Jag har lånat och lånat ut ston för avel. I alla mina fall har vi löst det så att den som ska ha fölet har tagit stoet på foder.
Sedan har vi avtalat vad som passar bäst med tider för avtalet, vilket har varit allt från fasta datum till att ev föl ska vara avvant. En har också berott på möjligheten för ägaren att ta tillbaka stoet. Har man inte eget stall kanske man behöver tid för att ordna stallplats. Då kan det vara bra med ett fast datum så att man inte plötsligt får tillbaka stoet för att hon inte blev dräktig, har kastat eller liknade.
Den som har lånat stoet har sedan stått för alla kostnader och risker för stoet precis som vid vanliga fodervärdsavtal.
 
Jag hade för väldigt många år sedan ett avtal med en erfaren uppfödare som hade flera ston i avel. Jag ville ha en avkomma efter en viss hingst och ett av hennes avelsston. Vår uppgörelse var att jag betalade alla kostnader som hade med betäckningen att göra, stoet stod kvar hos ägaren och de skötte allt det praktiska. När fölet avvandes skulle jag betala ytterligare en summa, tror det var 15 tkr. Summan av det och vad jag betalat tidigare var ungefär normalpris för ett föl med den stammen vid den tiden. Tyvärr dog både sto och föl vid fölningen. Jag hade tagit en fosterförsäkring - den täckte mina kostnader plus lite till. Uppfödaren fick "plus lite till", det som var över efter att jag fått ersättning för mina utlägg. Det var en mycket förståndig och erfaren uppfödare, så det var aldrig några bråk eller diskussioner. Superskönt för mig som var ung och oerfaren!
 
Jag har lånat och lånat ut ston för avel. I alla mina fall har vi löst det så att den som ska ha fölet har tagit stoet på foder.
Sedan har vi avtalat vad som passar bäst med tider för avtalet, vilket har varit allt från fasta datum till att ev föl ska vara avvant. En har också berott på möjligheten för ägaren att ta tillbaka stoet. Har man inte eget stall kanske man behöver tid för att ordna stallplats. Då kan det vara bra med ett fast datum så att man inte plötsligt får tillbaka stoet för att hon inte blev dräktig, har kastat eller liknade.
Den som har lånat stoet har sedan stått för alla kostnader och risker för stoet precis som vid vanliga fodervärdsavtal.

Och då har den som lånat och avlat fram fölet stått som uppfödare? Hur har ni gjort med försäkringen, vem har stått på den? Har det någon hänt att stoet/fölet skadat sig illa?
 
Jag hade för väldigt många år sedan ett avtal med en erfaren uppfödare som hade flera ston i avel. Jag ville ha en avkomma efter en viss hingst och ett av hennes avelsston. Vår uppgörelse var att jag betalade alla kostnader som hade med betäckningen att göra, stoet stod kvar hos ägaren och de skötte allt det praktiska. När fölet avvandes skulle jag betala ytterligare en summa, tror det var 15 tkr. Summan av det och vad jag betalat tidigare var ungefär normalpris för ett föl med den stammen vid den tiden. Tyvärr dog både sto och föl vid fölningen. Jag hade tagit en fosterförsäkring - den täckte mina kostnader plus lite till. Uppfödaren fick "plus lite till", det som var över efter att jag fått ersättning för mina utlägg. Det var en mycket förståndig och erfaren uppfödare, så det var aldrig några bråk eller diskussioner. Superskönt för mig som var ung och oerfaren!

Nej vad tragiskt! Beklagar verkligen!
Var det en vanlig fosterförsäkring? Detta scenario är jag rädd för oavsett om jag köper eller lånar sto. :(
 
Nej vad tragiskt! Beklagar verkligen!
Var det en vanlig fosterförsäkring? Detta scenario är jag rädd för oavsett om jag köper eller lånar sto. :(
Ja, en vanlig fosterförsäkring - men det är 20 år sedan. Det är ett jobbigt scenario och jag är än idag tacksam för att stoägaren hanterade det hela så bra.
 
Ja, en vanlig fosterförsäkring - men det är 20 år sedan. Det är ett jobbigt scenario och jag är än idag tacksam för att stoägaren hanterade det hela så bra.
Förstår det, måste varit ganska traumatiskt. Det är mycket som kan gå fel men jag försöker inte tänka för mycket på det men är man väl medveten om riskerna så tror jag att det kan hjälpa till lite. Olyckor kan ingen rå för dock. Jag känner denna vännen ganska väl men det är svårt att säga hur man reagerar och hanterar vid en sån här sak.
 
Den
Och då har den som lånat och avlat fram fölet stått som uppfödare? Hur har ni gjort med försäkringen, vem har stått på den? Har det någon hänt att stoet/fölet skadat sig illa?
Den som har stoet hos sig har stått som uppfödare. De enda gånger jag stått som uppfödare är när det har handlat om beställningsföl d v s någon har velat ha ett föl efter ett speciellt sto men stoet har gått kvar här och jag har stått för alla kostnader.Köparen har sedan köpt ett färdigt föl till ordinarie pris så att säga.
Eftersom vi har haft fodervärdsavtal har det inneburit att fodervärden står för alla kostnader för stoet under den tiden man lånar stoet. Skador har fodervärden stått för eller skulle ha stått för men vi har haft turen att det inte har hänt.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 514
Senast: Masse
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 675
Senast: Dopy
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 663
Senast: Kisseninan
·
Avel Under ett par år framöver ska en god vän till mig låna mitt sto och om allt går som planerat ska stoet betäckas. Allt finns nedskrivet i...
Svar
10
· Visningar
1 490
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp