låna till häst??

L

lovikavanten

Är det nån som lånat pengar för att kunna köpa sin häst?
Jag har tidigare studerat men har nu äntligen fått jobb! :)
Jag tjänar hyfsat och har rätt låga boendekostnader osv. och känner att jag har råd med häst.
Däremot har jag inga sparade pengar och skulle behöva ta ett lån för att ha råd med inköpskostaden. Jag känner att jag vill ha en läromästare eftersom jag inte tidigare haft häst och då jag är intresserad av att tävla dressyr vill jag att hästen är välutbildad. ´Jag har kollat runt lite på annonser och ser att jag kommer att landa på kanske kring 80-100 000 i inköspkostad.
Nån som har erfarenhet av lån till häst? Går det bra, hur fungerar det? Jag har inga stora skulder, förutom studielånet!
Tacksam att höra era åsikter!
 
Jag har tagit lån för att köpa häst vid två tillfällen, men det har rört sig om betydligt lägre summor än vad din häst kommer att kosta. Jag har en kompis som köpte häst för 60.000:- och det funkar som vilket lån som helst (ta tex. lån genom facket. Brukar vara mer förmånligt!). Titta sedan på hela månadskostnaden och ha en bra marginal så att du klarar kostnadr för eventuella sjukdomar osv. Banken kan säkert hjälpa dig att göra en sådan kalkyl.

Lycka till!!
 
Du har väl inte glömt kostnaden för utrustning?
skulle jag köpa en ny häst idag så skulle jag försöka se till att köpa riktiga grejjer oxå, även om de är dyrt.
Men tar man ändå lån så kan man ju lix ta på några tudenlappar till.. :cool: :angel:
 
tog ett lån på 30000 vanligt banklån betalar 1000 kr/mån helt ok!
 
Jag tog lån för att betäcka min häst...men jag tog inte lån i de vanliga bankerna utan i JAK banken...villket betyder att: när jag betalt av lånet så får jag tillbaka nästan hela summan. Lånade 20000:- och får tillbaka 17000:-. Bättre än så kan det inte bli.
 
hmmm...
vad e d för lån?? :confused:
lät ju nästan bra ju...för bra för att vara sant..
d e inte så att du får tillbaka för att du betalar skyhög ränta?? :confused:
 
Det är räntefria lån, där man förutom amorteringskostnad förbinder sig att spara lika mycket som amorteringskostnad. När lånet är betalt, har man sparat ihop nästan lika mycket som lånet. Titta på JAKs hemsida. Jag tyckte bank/låna/beräkna ditt lån gav en tydlig uppställning av kostnaden. ( Du har 0 sparpoäng om du inte har sparat i JAK tidigare och du får låna upp till 100 000kr in blanco. )

/Soapbubble
 
Om du är med i Handels och kund i Föreningsparbanken kan du ta ett sk medlemslån där, mycket förmånligt!
 
I avgift, inte i ränta :) Det verkar som det är en politisk tanke att det ska vara räntefritt.

Här är en liten jämförelse mellan Föreningssparbankens medlemslån och JAK:s inblanco lån.

I mitt exempel lånar man 100000kr och återbetalar på två år. För föreningssparbanken blir kostnaden för lånet 7038 kr och JAK 5520 kr. Naturligtvis blir månadskostnaden högre hos JAK för att man både amortera och spara. Kostnaden för lånet hos Föreningssparbanken kan naturligtvis sjunka om räntan blir ännu lägre och bli högre om räntan stiger.

/Soapbubble - som inte vet mer om lån än vad står på respektive "bolags" hemsida
 
Jag lånade genom banken, ett helt "vanligt" lån. Betalar 500:- i månaden, lånade 25 000.

Tror dock det kan krävas någon säkerhet när du börjar komma upp i större belopp och att försäkra en häst för den summan är rätt dyrt.

Men se till att undvika sådana lån som de gör reklam för, de har fruktansvärt höga räntor.
 
Nu kommer jag att låta som en gammal moral tant men låt gå för det!
Jag tycker att du ska akta dig för att ta lån när det gäller "kapitalvaror". Med det menar jag alltså sådant du ej verkligen behöver. Lån som man av ¨nöden oftast måste ta är ju lån till hus, ev bil och givetvis studielån. Men att ta lån för att köpa häst låter lite dumdristigt. Visst kan du köpa din häst relativt snart om du tar lån men tänk så mycket mer du får betala för hästen än vad hästen säljs för. Du ska ju faktiskt även "försörja" banken och de anställda med dina pengar och det är väl ändå onödigt? Om du nu tjänar hyfsat med pengar bör du ju kunna lägga undan en hel del? Kanske du kan ta extra jobb också? Vill man så kan man.

Själv är jag fattig som en kyrkråtta och drömmer om en transport då jag är i stort behov av en. Har nu fått ihop ca 3000 så det fattas ju en hel del... Håller på att fixa extrajobb så till slut kan jag väl köpa mig en transport och så mycket bättre det kommer att kännas när jag betalar med mina egna pengar än med bankens. Dessutom slipper jag betala x antal mer i ränta!

Lycka till med vad än du bestämmer dig för!! :)
 
Hos Jak banken sparar du utan att få ränta och lånar utan att betala ränta. Du betalar en administrativ avgift för lånet. Men en bra beskrivning av banken har redan skrivits nedan. Bli medlem är mitt tips...det lönar sig i längden.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 144
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 208
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp