Bukefalos 28 år!

Låna ut pengar.

Lilla

Trådstartare
Tittade på lyxfällan och där tog en person lån för att kunna låna ut pengar till vänner.
Jag har lånat ut pengar på olika sätt. Tidsbegränsad och obegränsad tid. Till olika typer av människor. I olika situationer. Mest till vänner som antagligen gjort detsamma för mig.
Jag lånar inte ut pengar jag inte har eller inte har råd att förlora.
Om pengarna inte betalas tillbaka är vänskapsförlusten värre än pengaförlusten.
Oftast är det jag som erbjuder. Det är också en känslig situation. Att erbjuda utan att förminska personen. Ibland vet jag inte om det är rätt eller fel.
Många tycker att jag är dum som riskerar så mycket genom att låna ut. Själv försöker jag vara en god vän, på dom sätten jag kan.
Hur ser ni på att låna ut pengar?
 
Har lånat ut till min mamma, där är jag mer än 100 på att det kommer betalas tillbaka om det inte skulle inträffa någon ekonomisk kris för henne. Lånade även ut en summa till en vän där hon visste precis när hon kunde betala tillbaka (väntade på skatteåterbäring) och vi skrev dessutom kontrakt på det. I övrigt ska det nog mycket till, har ju dåligt med pengar själv men har aldrig bett om lån av vänner och de vänner jag har idag känns också väldigt osannolikt att dom skulle be om det.

Personligen har jag inga direkta åsikter om att andra lånar ut pengar till vänner och familj om det inte handlar om att man sätter sig själv i skiten för att låna ut till nån annan. Det ser jag verkligen inget positivt i, varken ekonomiskt eller vänskapsmässigt
 
Jag lånar aldrig ut för jag har inga pengar att låna ut. Jag är den som lånar istället. Men jag lånar bara av pappa och är mycket noga med att betala tillbaka. Skulle aldrig kunna med nått annat. Hade jag varit den som hade pengar så skulle jag inte låna ut. Om det inte vore till nån jag verkligen vet betalar tillbaka.
 
Nu är jag en fattiglapp (ensamstående med både häst, hund, barn, hus, och arbetar inom vården...) men har självklart lånat ut småsummor om någon av mina närmaste krisat, oftast bara några hundralappar så den kunnat äta/ta sig till jobb fram tills lön typ. Har alltid fått tillbaka pengarna när jag ska, och många ggr så brukar jag säga att det jämnar ut sig i slutänden om det är en hundring eller två, och det har det gjort då den tex bjuder på mat när man är ute på något och liknande.

Lånade även ut en större summa (för mig) på flera tusen, det höll på att kosta våran vänskap tyvärr. Jag hade en hel del pengar just då för jag hade sålt en häst. Planen var att pengarna skulle betalas tillbaka under 4 månader, men avbetalningen börjades aldrig. Hen ”försvann” sen då hen tyckte det var pinsamt att hen aldrig fick dom där tusenlapparna över till mig varje månad, och jag började få behov av pengarna då jag skulle flytta till eget. Gick så långt att jag fick hota med kronofogden tyvärr... Hade allt på sms och det visste hen. Tog över 4 år innan jag fick tillbaka pengarna, vi är vänner än idag, dock inte alls lika nära som innan...

Själv lånar jag aldrig pengar av någon, inte ens mina egna föräldrar. Skulle något mot förmodan gå helt åt skogen nån gång så har jag ett kreditkort jag kan utnyttja, att låna av vänner och familj skulle vara absolut sista utvägen.

Sen har det såklart hänt att nån behövt lägga ut så länge, tex om jag glömt/lämnat mobilen och kortet hemma, men då swishar jag över så fort jag kommer hem och innanför dörren.
 
Det är bra om man hjälper varandra i den mån man kan.
Jag lånade ut pengar till en kompis en gång och skrev ett kontrakt med bla rätt att göra uppehåll en månad. Vi skrev det för bägges skull och jag gick tillbaka varenda krona.
I perioder så har jag fått låna från mina föräldrar bla när jag pluggat eller skulle köpa hus. Och givetvis betalar jag tillbaka. Ett rent samvete är värderat mycket.

Men att låna pengar för att låna ut till sina kompisar ständigt? Då finns det risk för att man blir utnyttjad och står där själv med alla lån
 
Hur ser ni på att låna ut pengar?

Jag har aldrig fått frågan, faktiskt, eller har behövt ställa frågan själv till någon vän. Men skulle jag bli tillfrågad så är nog person och situation helt avgörande. Jag har inget principiellt emot att låna ut pengar om jag har möjligheten, men det hänger givetvis på vem som frågar, hur mycket pengar det handlar om, varför behovet av lån har uppstått samt vad pengarna ska gå till. Jag hade nog inte tänkt att det är pengar som jag måste ha råd att förlora, då min utgångspunkt sannolikt hade varit att de absolut kommer att betalas tillbaks. Men, jag kan ju inte heller låna ut pengar som jag inte har och kan jag avvara dem en tid så kommer jag inte gå under av att förlora dem heller.
 
Tittade på lyxfällan och där tog en person lån för att kunna låna ut pengar till vänner.
Jag har lånat ut pengar på olika sätt. Tidsbegränsad och obegränsad tid. Till olika typer av människor. I olika situationer. Mest till vänner som antagligen gjort detsamma för mig.
Jag lånar inte ut pengar jag inte har eller inte har råd att förlora.
Om pengarna inte betalas tillbaka är vänskapsförlusten värre än pengaförlusten.
Oftast är det jag som erbjuder. Det är också en känslig situation. Att erbjuda utan att förminska personen. Ibland vet jag inte om det är rätt eller fel.
Många tycker att jag är dum som riskerar så mycket genom att låna ut. Själv försöker jag vara en god vän, på dom sätten jag kan.
Hur ser ni på att låna ut pengar?

Jag har lånat ut. Jag vet inte om jag egentligen fått frågan. Utan det har nog varit jag som erbjudit då jag vet att det varit problem med ngt. Det är till folk som betalat tillbaks och som jag vet gör det. Det är dock inget som sker ofta, att de behöver.
Sen har det väl absolut varit någon gång någon glömt plånbok/kort etc.
Kan jag så hjälper jag gärna mina nära och kära. De skulle gjort detsamma för mig.

Jag har själv lånat av en vän en gång. Vi hann just in i datorbutik innan stängning. Min gamla hade dött akut och jag behövde ny NU. Jag hade pengar nog på annat konto än det med kortet. Jag hade pratat med pappa som skulle låna mig datorpengarna tills jag kunde komma till banken eller få igång dator med bank-id etc och föra tillbaks. Han förde över och jag skulle ha dem direkt. Bara det att han hade tydligen fört över till mitt andra konto, utan kort. Så där står jag och kan inte betala.
Min vän vet att jag är ärlig och har råd. Så han erbjöd sig ta det på sitt kort. Så fick jag föra över till honom dagen efter på banken.
Det är det mesta jag lånat av någon. Kan inte komma på att jag annars lånat av någon annan än min pappa någon gång som yngre.
Jag tycker inte om att ha lån själv. Jag vill betala direkt för saker. Och har haft turen att kunnat det.
 
Jag har i allmänhet inte råd att låna ut pengar, om det inte är fråga om blygsamma summor. Skulle jag låna ut en större summa finns det inte många jag skulle göra det till eftersom jag måste vara säker på att få tillbaka pengarna. Lägga ut om man äter tillsammans är inga problem, de jag skulle gå ut med vet jag betalar tillbaka.

Själv hatar jag att vara skyldig pengar. Jag grinade när jag var tvungen att be särbon om lån för att köpa en ny bil men jag var tvungen att ha en fungerande bil pga jobbet. Vartenda öre är tillbakabetalat.
 
Tittade på lyxfällan och där tog en person lån för att kunna låna ut pengar till vänner.
Jag har lånat ut pengar på olika sätt. Tidsbegränsad och obegränsad tid. Till olika typer av människor. I olika situationer. Mest till vänner som antagligen gjort detsamma för mig.
Jag lånar inte ut pengar jag inte har eller inte har råd att förlora.
Om pengarna inte betalas tillbaka är vänskapsförlusten värre än pengaförlusten.
Oftast är det jag som erbjuder. Det är också en känslig situation. Att erbjuda utan att förminska personen. Ibland vet jag inte om det är rätt eller fel.
Många tycker att jag är dum som riskerar så mycket genom att låna ut. Själv försöker jag vara en god vän, på dom sätten jag kan.
Hur ser ni på att låna ut pengar?

Det beror ju på vad man menar med att låna ut pengar.
Jag kan låna och låna ut högst tillfälligt om personen som ska betala för något, för stunden inte har med sig pengar.
Typ, enda betalningsmedlet är swish som jag inte har och jag behöver köpa lunch. Då lånar jag gärna av någon som har swish.
Och motsvarande situation: någon jag känner har inte med sig kontanter för att köpa och det är kontanter som gäller.

Handlar det om större summor: absolut inte låna ut (jag har lånat av pappa i väntan på att sälja fonder när jag i höstas köpte en bil, just för att kunna avsluta affären innan jag hann få tid på min bank) eller låna av privatpersoner.

Och med större summor menar jag i det här läget allt över 500kr.
 
Att själv ta lån för att kunna låna ut till andra skulle jag aldrig någonsin göra. Inte heller skulle jag låna ut stora summor på längre sikt.

Däremot kan jag lägga ut för folk om jag vet att jag får tillbaka inom rimlig tid. Jag är bra på att få tag i biljetter till spelningar som blir utsålda på ett ögonblick. Vet jag att jag har tillräckligt på kontot kan jag gärna lägga ut för alla biljetter för att sen få tillbaka pengarna inom ett par dagar. Det känns smidigare än om jag ska behöva betala tillbaka ifall jag inte skulle få tag i några biljetter.

Jag kan själv låna några hundra av någon dagarna innan lön för att slippa ta ut från sparkonto ifall det dyker upp något oväntat som jag inte budgeterat för.
 
Jag lånar bara ut pengar jag kan vara utan. Risken finns alltid att pengarna inte hittar tillbaka, oavsett vem man lånar ut till.
Lånar man ut pengar får man inse att man inte har rätt att bestämma vad pengarna ska användas till. Så fort de är utlånade tillhör de någon annan.

Jag skulle INTE låna pengar för att låna ut pengar.
 
Att själv ta lån för att kunna låna ut till andra skulle jag aldrig någonsin göra. Inte heller skulle jag låna ut stora summor på längre sikt.

Däremot kan jag lägga ut för folk om jag vet att jag får tillbaka inom rimlig tid. Jag är bra på att få tag i biljetter till spelningar som blir utsålda på ett ögonblick. Vet jag att jag har tillräckligt på kontot kan jag gärna lägga ut för alla biljetter för att sen få tillbaka pengarna inom ett par dagar. Det känns smidigare än om jag ska behöva betala tillbaka ifall jag inte skulle få tag i några biljetter.

Jag kan själv låna några hundra av någon dagarna innan lön för att slippa ta ut från sparkonto ifall det dyker upp något oväntat som jag inte budgeterat för.

Tack för att du satte ord på vad jag menade i mitt inlägg.

Stor skillnad på att låna ut pengar jämfört med att lägga ut för andra.
Att lägga ut för andra - gärna.
Att låna ut som "riktiga lån" - nej. Då får folk gå till banken.
 
Låna inte ut om du inte kan vara utan dem.
Annars riskerar du att bli den som hamnar i ekonomisk knipa i stället för (eller kanske tillsammans med) din kompis.
Skriv ett ordentligt ! avtal.
Förfallodatum, om du som långivare ska kunna säga upp hela lånet om personen missar en avbetalning osv.
Jag tvivlar på att jag skulle låna ut pengar. Då ska det varar något speciellt med en person jag litar på.
Det finns banker.
 
Att själv ta lån för att kunna låna ut till andra skulle jag aldrig någonsin göra. Inte heller skulle jag låna ut stora summor på längre sikt.

Däremot kan jag lägga ut för folk om jag vet att jag får tillbaka inom rimlig tid. Jag är bra på att få tag i biljetter till spelningar som blir utsålda på ett ögonblick. Vet jag att jag har tillräckligt på kontot kan jag gärna lägga ut för alla biljetter för att sen få tillbaka pengarna inom ett par dagar. Det känns smidigare än om jag ska behöva betala tillbaka ifall jag inte skulle få tag i några biljetter.

Jag kan själv låna några hundra av någon dagarna innan lön för att slippa ta ut från sparkonto ifall det dyker upp något oväntat som jag inte budgeterat för.
Menar du då ett låst sparkonto? Annars är det väl bättre att låna av sig själv?
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 679
Senast: verser
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 949
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 638
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp