Låna ut saker

B

Bukefalisten

Skriver under ett anonymt nick men nu till mitt lilla problem.

Är det jag det är fel på eller är det så att jag har rätt?

Om du lånar ut någonting och saken går sönder under tiden det är utlånat struntar du bara i det eller vill du att den som lånat fixar/lagar saken eller köper nytt?



Jag som har svårt och säga nej och tror alltid gott om folk har hamnat i en situvation jag nu är kluven på hur jag ska lösa!

En häst i stallet vart lite svullen i ett ben och ägaren frågade då om hon fick låna mina back on track nattbandage.

Snäll som man är så sa jag ja, hästen hade dessa på sig och efter ett tag märkte jag att hästen inte längre hade dessa på sig längre.
Skydden bara låg utanför boxen, jag väntade på att hon som lånat skulle komma och tacka för lånet och lämnas tillbaks dom.
Men detta skedde aldrig så en dag tog jag tillbaks skydden och lade dom där de skulle va så långt var allt bra.
Tills då jag själv skulle använda skyddena på min häst och inser att ena är trasig så jag ej kan använda dom.
Jag påpekar detta till hon som lånat i ett sms och ger tips på vart hon kan lämna in dom billigt för att få de lagade.
Jag får inge svar och detta är en tjej som alltid svarar på 2 röda och alltid har sin mobil med sig dessutom har jag fått leveransrapport så jag vet att meddelandet gått fram.


Uppenbart vill hon inte fixa detta och nu till mitt dilemma
Ska jag gå vidare med detta och verkligen se till att hon ska laga detta men då riskera att man blir osams och att det blir jobbigt istallet!

Eller ska jag skita i detta och laga själv men nästa gång hon frågar om får låna något säga nej helt enkelt!



Personligen tycker ja det tillhör vett och ettikett att har man sönder något man lånar köper man nytt eller iallafall lagar
Man kan inte bara lämna tillbaks och säga oj de gick sönder.

Jag blir så besviken sakerna är ju dyra 1000 kronor

Hur skulle ni gjort???
 
Sv: Låna ut saker

Ring eller prata med henne i stallet, jag tycker det är självklart att man iaf försöker laga eller erbjuder att ersätta något som gått sönder.
 
Sv: Låna ut saker

Jag tycker det är normalt hyfsa att återlämna i samma skick som man fick låna. Det tycker inte andra. Därför lånar jag inte ut grejor som jag inte kan vara av med.
 
Sv: Låna ut saker

För det första tycker jag att du ska SÄGA till henne när ni är i stallet tillsammans. För det andra har jag samma inställning som L_, jag lånar inte ut saker som inte är i stort sett omöjliga att ha sönder (typ bett).
 
Sv: Låna ut saker

Men om jag ringer väljer jag alternativ att ta konflikten och riskera att det blir bråk.
Är det värt att riskera att man blir osams och att det blir jobbig stämning istallet med henne???

Usch så kluven vad hade du gjort?

Ska jag tänka mer rätt är rätt och fel är fel och vill hon bli sur får hon väl bli de??
Vill man inte laga saker om de går sönder när man lånar så låt bli att låna.

Hon har även lånat andra saker tex min bil då hennes gick sönder och lämnade den åter utan att ha tankat eller tackat för lånet.

Så hon verkar inte ha samma åsikt som jag när det gäller hur man beter sig när man lånar saker.
Därför tror jag att hon kan bli arg och sur om jag går på henne!

Och då är frågan är de värt att gå på henne eller ej:crazy:
 
Sv: Låna ut saker

Det går kanske att säga det på något snällt sätt, att eftersom dom gick sönder kanske hon kan försöka laga dom, eller något?
 
Sv: Låna ut saker

Jag tycker det är normalt hyfsa att återlämna i samma skick som man fick låna. Det tycker inte andra. Därför lånar jag inte ut grejor som jag inte kan vara av med.


Nej jag har fått lära mig den hårda vägen tydligen att man ska aldrig låna ut saker.
Jag kommer härdanefter aldrig låna ut saker inte ens en gummisnodd blir dyrt om man ska betala för varje gång man lånar ut saker.:(

tror jag redan har bestämt mig

Det får bli som så att jag struntar i att ta upp detta och lagar sakerna själv men i framtiden kan hon glömma att jag lånar ut mer till henne.
Hon har bränt sina chanser

Då kommer jag säga att jag lånar inte ut saker längre för jag är trött på att få tillbaks trasiga saker eller inte ens få ett tack för lånet och har beslutat mig för att sluta låna ut saker längre.

men tack för stödet allihopa
 
Sv: Låna ut saker

Jag tycker att du ska prata med henne.

Man kan ju prata om saken på ett trevligt sätt.
Om jag vore du skulle jag säga att jag vill ha x kr för att jag var tvungen att lämna in skydden på lagning efter att du hade lånat och förstört dom.
Även nämna att det vore trevligt om du åtminstone fick ett tack för att du lånat ut dina saker till henne.
Nästa gång hon frågar behöver du bara säga nej tyvärr jag vill inte låna ut den grejen.

När jag lånar saker försöker jag att lämna tillbaka prylen i bättre skick än vad den var när jag fick låna den om det går.

Om jag lånar tex stallägarens grep och en pinne av grephuvudet går av tycker jag att det är självklart att jag köper ett nytt grephuvud till denne.

Men vissa saker tycker jag är svåra om en pryl går sönder, tex om jag lånar en bil av en kompis och kör helt normalt men växellådan går sönder.
Är det då min skyldighet att laga den eller är det bilägarens problem?
 
Sv: Låna ut saker

Men om jag ringer väljer jag alternativ att ta konflikten och riskera att det blir bråk.
Är det värt att riskera att man blir osams och att det blir jobbig stämning istallet med henne???

Du gör nog helt rätt i att inte låna ut mer tycker jag. Men jag tycker ändå att du kan ta upp det med henne. Säg att du vill ha ersättning/nya skydd/få skydden lagade, om det sedan inte händer något alls så försök släppa det.

Jag tycker inte att du ska förvänta dig bråk och dålig stämning. Säg bara rakt ut att du vill att hon ersätter dig, utan att be om ursäkt och utan att vara arg. Hur ska hon kunna argumentera mot det liksom?
 
Sv: Låna ut saker

Ja man tycker ju att det bara ska vara att säga det på ett snällt sätt men saken är den att denna person är väldigt känslig och speciell.

Angående billånet så anser jag att det såklart är den som lånar som skall stå förr allt.
Oftast har man ju en såkallad drulleförsäkring som träder in där jag har en drulleförsäkring som täcker om jag tex lånar en bil och krockar.

Annars kan man iallafall betala ägarens självrisk..eller det minsta man kan göra är att erbjuda sig betala sedan om ägaren säger nej är det ju dennes eget val!

.Jag märker att bara för jag har svårt att säga nej vilket folk märker kör vissa över mig och tror att de bara kan låna allt och lämna tillbaks sakerna i vilket skicka de tycker själva är oki.

Men nu är det slut med detta även jag har en gräns och den är nådd nu, aldrig att jag lånar ut saker igen.
Sedan får jag tycka det är superjobbigt att behöva säga nej men jag måste lära mig.

Jag fick lära mig genom den hårda vägen dessvärre
Jag kommer skaffa lås på mitt skåp för nu är det slutlånat!
 
Sv: Låna ut saker

Du gör nog helt rätt i att inte låna ut mer tycker jag. Men jag tycker ändå att du kan ta upp det med henne. Säg att du vill ha ersättning/nya skydd/få skydden lagade, om det sedan inte händer något alls så försök släppa det.

Jag tycker inte att du ska förvänta dig bråk och dålig stämning. Säg bara rakt ut att du vill att hon ersätter dig, utan att be om ursäkt och utan att vara arg. Hur ska hon kunna argumentera mot det liksom?

Och av att dömma hur hon har reagerat när stallägaren helt vänligt har sagt åt henne saker så är jag rädd för samma reaktion.
Hon ska minsann flytta ifrån stallet och stallägaren är knäpp och hon har tenderat till att utagera sig på mig då,att jag får skit för att stallägaren gått på henne.
Av dessa anledningar är jag inte så säker på att hon skulle ta detta så bra om jag kräver att hon ska laga paddarna..
Hon har ju redan visat genom sin tysthet vad hon står ifrågan tycker jag,att hon inte vill betala/laga.

Ni som varit i samma sits hur har de gått? vart det bråk eller löste det sig till de bättre?
 
Sv: Låna ut saker

Jag lånade ut min fina Nya Boj transport till min Granne.. Eller min sambo lånade ut den,
Denna transport finns inte en repa på för mina hästar står så snällt, Jag köpte den ny(väldigt DYR) förra året, har INTE lånat ut den till någon.. Men nu lovade sambon att grannen skulle få låna den, en längre resa gjordes, och en stor våg lastades med truck.. han lämnade tillbaka transporten i Fredags .. Allt verkade bra..(trodde vi)

Men igår ringde han.. Tack för lånet.. Men...
Blir så arg när Jag tänker på det.. Skulle aldrig ha lånat ut mitt skötebarn..
Insidan är numera repig.. Om det ändå ha vore Jag som fått gjort den första repan.. Suck..

Men han ville ersätta oss som tur är,..

Men Jag kommer aldrig låna ut något igen, kan inte förstå varför folk inte är rädda om andras saker:mad:
 
Sv: Låna ut saker

Fast menar du seriöst att ngn ska köpa en ny växellåda till bilen om den råkar rasa medan bilen är utlånad trots att man kört enligt konstens alla regler?
En växellåda kan du ju inte få ut en ny på någon försäkring annat än om bilen är splitterny och det går på nybilsgarantin, finns ju ingen "drulleförsäkring" som täcker det.
Det beror ju liksom inte på att någon varit oaktsam utan att den bara gick sönder pga normalt slitage eller att den inte är servad enligt konstens alla regler och det kan ju inte en person som lånar bilen av ngn rå för?

Om man krockar ska man såklart stå för en ny bil alt självrisk beroende på hur bilen är försäkrad och vems felet var.
 
Sv: Låna ut saker

Men Jag kommer aldrig låna ut något igen, kan inte förstå varför folk inte är rädda om andras saker:mad:

Suck, tror du att han repade släpet med flit? Shit happens, även den bäste som försöker vara rädd om sakerna.
Han försöker ju gottgöra det så jag förstår inte varför du blir grinig.
Tror ju knappast han gjorde det med flit, för de pengarna han nu måste gottgöra dig med hade han med all säkerhet kunnat ha betydligt roligare för.

Klart det är trist att det nya fina släpet fått repor.
Men tycker inte du behöver vara tjurig när personen i fråga försöker göra rätt för sig enligt konstens alla regler, det är ju bara barnsligt.

Är man så löjligt rädd om sakerna får man ju se till att inte låna ut grejerna.
 
Sv: Låna ut saker

Jag tycker inte det är övermaga att bli ledsen för att någon repar och skrapar ens dyrt införskaffade inventarie. Jag hade också varit förbannad. Å andra sidan har vi slutat låna ut saker, för folk är inte rädda om grejorna och vill absolut inte betala en hyra för det de lånar. Enligt någon hemlig sed räcker det tydligen med att köpa lite dåligt vin, så är man kvitt.

Nä, vill man repa bilar och misshandla släp får man hyra på macken. Våra grejor vill vi ha fräscha.
 
Sv: Låna ut saker

Fortfarande; jag vill inte ha mina grejor förstörda av andra. Oavsett om de gjort det med flit, oaktsamhet, klantighet eller olyckshändelse. De flesta bryr sig inte tillräckligt mycket för att vara försiktiga, och då kommer sådana onödigheter som repor och bucklor.
 
Sv: Låna ut saker

Jag lånar mer än gärna ut saker. Men endast till vänner jag litar på och är det någon annan så markerar jag att dom ska va rädd om sakerna. Antingen hintar jag att jag vill ha ersättning eller så vräker jag ur mej att jag inte har råd att köpa nytt så personen bör va extra rädd eller berädd att ersätta.

Är det så att någon skulle pajja mina saker så tar jag upp muntlig kontakt med personen och säger att jag vill få saken ersatt.

Jag hatar att bråka men är inte rädd för att konfrontera. Men försöker göra det med god ton så det är en lätt stämmning på det hela...:)


Själv ersätter jag utan kruseduller.....
 
Sv: Låna ut saker

Tycker nog det är dax att sätta ner foten och få stopp på lånandet som din otacksamma stallkompis håller på med. Låna bilar utan att tanka och trasiga stallbandage. Då får hon baskenemej sura ihop,men så ska inte en god kamrat uppföra sig.
Du är för snäll, och jag är precis likadan själv och blir arg o förbannad men vill inte bråka. Det blir dyrt i längde och inte respekterar din stallkompis dig mer för att hon kan fortsätta att utnyttja din godhet?
Nä, säg ifrån!
Hittade själv en lånad och trasig snodd i min paddock. Ingen som fråga om lov att låna, men eftersom jag är den enda som HADE snodd, så var det ju uppenbarligen min.... Fy för att sketna ner sig för 80 spänn :devil:

Från en som inte lever som hon lär,för jag är oxå alldeles för snäll :crazy:
 
Sv: Låna ut saker

KL

Jag lånade ut mitt förra släp och varje gång så var något sönder, fick själv påpeka det för dom. Dom ersatte det men varje gång som dom lånade så gick något sönder, såg själv vissa gånger hur dom kunde smälla igen sidodörren :mad: dom behandlade mitt släp som skit, att det inte var så noga.

Jag köpte ett splitternytt och har inte lånat ut det till någo förutom till min bästa vän som jag vet betalar och lagar efter sig för hon är precis som jag, noga med mina och andras grejer.

Många har ringt och frågat om dom får hyra men icke, där är jag stenhård, jag vet vad som händer och vägrar få nått sönder igen!! Den var dyr kostade 140 tusen men hade inte spelat ngn roll om den kostat 40 tusen, mina pengar min transport.

Lånat ut BoT lindorna och sa till att gör hästen sönder dom så får du betala och det var inga problem, dom var hela när jag fick dom.

Jag lånar inte ut något längre, det är inte värt det:(
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 298
Senast: Mia_R
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 658
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
926
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp