Låna ut sto till avel

peven

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av detta ?
Jag funderar på att låna ut mitt fullt friska sto till någon avelsmänniska som kan/vill ta ett föl på mitt sto men vet inte riktigt om jag vågar eller hur jag ska gå tillväga !?

Jag har själv inga möjligheter som det ser ut idag men skulle gärna vilja att hon fick ett föl innan hon blir för gammal.
Många tycker att det är synd att ställa ett friskt sto i avelsboxen. Mkt kan hända innan nästa vår men samtidigt så finns det ju ett bäst-före datum då man nästan behöver ta första fölet.

Har ni lånat ut ? Hur fick ni tag i uppfödare ? Vad ska man tänka på ?
Mitt sto är ganska insektskänslig(hon avskyr insekter, vem gör inte det ) så min önskan är att hon kommer neråt Skåne eller Öland för att göra det hela lite enklare.
 
Sv: Låna ut sto till avel

Mitt sto är utlånad till avel sedan förra året -och fick ett fint föl i år.
Jag annonserade och fick en del svar, både oseriösa och seriösa. Vid samma tidpunkt som detta var jag ute efter att köpa häst och fick då kontakt med en uppfödare, berättade för henne om mitt sto och hon hade en vän som ville låna ett sto till avel och uppfödaren förmedlade kontakten. Och ja, den personen blev det som lånade henne. Jag visade filmklipp på youtube och sedan kom de även ut till oss så vi fick träffas och de fick se stoet IRL innan de hämtade henne.
Det har gått bra, vi har haft kontakt med fodervärden hela tiden och har varit och hälsat på henne ett par gånger och sett att allt är bra.
För oss har det gått bra som sagt, ett ordentligt kontrakt är jätteviktigt, och även viktigt att man kommer bra överens med tilltänkt fodervärd. Har man möjlighet och är lite orolig så kan man ju kanske åka och kolla på stället innan man bestämmer något. Sedan valde vi iallafall en uppfödare som inte var helt grön utan har fött upp ett tag.
 
Sv: Låna ut sto till avel

Vad skönt att det har gått bra för dig o ditt sto :)
Ja, jag får nog ta och annonsera men vill ju också gärna ha någon erfaren uppfödare som kan det här uppfödning, men som också är en bra hästmänniska !
Helst hade jag ju velat att det ska vara nån jag känner men har inte så mkt kontakter neråt Skåne.

Har ni gjort nån deal angående föl ? Eller du kanske inte är intresserad av föl !?

Jag skulle ju själv gärna vilja ha en avkomma, men det behöver kanske inte vara den första just...
 
Sv: Låna ut sto till avel

Du kan ju alltid kontakta uppfödare direkt och erbjuda ditt sto -eller helt enkelt skriva i annonsen att du vill låna ut till en etablerad uppfödare.

Vår deal är att vi står för försäkringen av stoet, fodervärden står för allt annat, tex betäckningskostnader och så -och får fölet, vi är inte intresserade av (har möjligheter till att ha) något föl i dagsläget. Skrev som "säkerhet" för båda i kontraktet att om vi bryter kontraktet och tar hem hästen innan kontrakttidens slut får vi stå för kostnaderna för fölet tills det är avvant och då får fodervärden fölet, och skulle fodervärden bryta kontraktet och skicka hem stoet så får vi fölet.

Nu får jag hem stoet i december och så får vi se vad som händer sen. Antingen behåller jag henne och då kan det bli föl i framtiden, eller så inte.
 
Sv: Låna ut sto till avel

Hur man gör och hur lätt svårt det är beror på hur attraktivt stoet är för avel. Vad är det som gör henne lämplig för avel mer än att hon är frisk och ett sto?
Ju mer meriter hon har ju mer seriös person kan tänkas vilja avla på henne. Saker som stam, prestationer, ras, utseende o s v blir det som blir avgörande.
Vad som är prestationer kommer ju att bero helt på vilken ras hon tillhör.
 
Sv: Låna ut sto till avel

Jo, det är ju mkt som ska stämma såklart.
Anledningen till att jag hellre vill låna ut till avel än att sälja är att hästen har en historia som inte är så rolig.
Denna häst var bland det finaste o bland de bättre gångarter jag sett som 4-5 åring med stora möjligheter att gå långt. Men hon blev såld o fick en ryttare som inte alls förstod sig på henne o hon stängde av.(Titta på en sån som Ampere, fel hantering o hästen blir knäckt.)

Jag har jobbat med henne o hon är "nästan" tillbaka till sitt forna jag men inte helt. Jag vill därför inte sälja henne utan tycker att det är rätt häst att avla på. Hon är vacker, godmodig, positiv och sund.En häst man tittar på :)
Får alltid höra att det är en vacker och trevlig häst.

Vill inte att fler ska hålla på med henne då hon börjar bli till åren även om en duktig o känslig ryttare skulle kunna ge sig ut o tävla inom det snaraste.
Hon är testad i Danmark, RDH dvs bedömd som lovande inom dressyr.
Jag vill själv ha ett föl efter henne men har inte dom förutsättningarna att hålla ett avelssto :cry:

Har också funderat på att själv betäcka henne o hitta en helinackordering där
rätt förutsättningar finns.

Har funderat på att ringa direkt till uppfödare för att undersöka möjligheterna men det är inte lätt att veta vart man ska börja:crazy:
Vill helst ha henne neråt Skåne då hon är till hälften fullblod o insektskänslig.

Jag har ju lite tid på mig men det är ju bra om hon kan acklimatisera sig på ett nytt ställe innan en ev. betäckning.
 
Sv: Låna ut sto till avel

Det finns ju ställen som tar emot ston på helinackordering för avel, men det är mest travston. Det enda stall jag vet i Skåne som tar emot ston på det sättet vill jag tyvärr inte rekommendera någon att använda. Men det finns förmodligen fler.

Om stoet är attraktivt även för andra för avel (då hon inte har så mycket egna meriter blir det stammen som blir avgörande) så kan det ju finnas andra lösningar som att t ex ge henne till en uppfödare mot att du får ett föl till självkostnadspris eller liknade.

Det låter som om hon är lite äldre och det kan det vara bra att veta att bäst före datum för avel på ett sto är 16 år om hon inte varit i avel kontinuerligt innan dess. Så det kan betyda svårigheter och större kostnader för att få henne dräktig m m
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Ekonomi & Juridik Jag lånade förra sommaren en häst för att ta föl på, ägaren ville från början skänka hästen men ändrade sig och det bestämdes att jag...
Svar
7
· Visningar
1 502
Senast: WBanna
·
Avel Under ett par år framöver ska en god vän till mig låna mitt sto och om allt går som planerat ska stoet betäckas. Allt finns nedskrivet i...
Svar
10
· Visningar
1 504
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp