Lancashire Heeler, nån som vet nåt?

giowanna

Trådstartare
Hej!

Jag var helt inne på att nästa hund skulle vara en Finsk Lapphund, men efter mkt funderande, tycker jag de är aningens stora (allt är relativs, hade en dvärgpinscher innan;)), och har lite väl mkt päls. Det blir ganska varmt här på somrarna, och inte så kallt på vintrarna.

Nu har jag börjat fundera mer på en ras som jag tidigare var helt frälst på, men valde bort pga storleken. (Har 2 små barn, och trodde jag skulle behöva en större ras för att det skulle funka). Men har nu kommit på att det va min förra hund som inte va barn-hund, mer än att han va för liten. Han va dvärgpinscher, och fanns hos oss innan barnet kom.

Denna ras är Lancashire Heeler. Den verkar perfekt för oss, men har aldrig träffat nån IRL. Därför undrar jag nu om nån här vet ngt?

Har hittat en bra uppfödare som bor i Tärnsjö, vi ska flytta till Sala om ett år drygt, för studier, så det ligger väldigt nära o bra. Ska hälsa på kenneln i juli.

Alla svar o kommentarer är välkomna :)
 
Sv: Lancashire Heeler, nån som vet nåt?

Jag har en kompis som har en sådan. Han är väldigt trevlig, intensiv och lättlärd. Han "går ingenstans", dvs håller sig alltid inom en ganska snäv radie där familjen befinner sig om han är lös.

Jag vet att familjen var ganska trött på honom som valp och unghund då han krävde mycket stimulans och fostran för att inte bli skällig och rastlös.

Nu när han är några år är han lugnare, men han kräver en del aktivitet för att må bra. De tränar dock inget speciellt, men han är alltid med i stallet, på jobbet, hos vänner och bekanta och de går långa promenader i skog och mark på helgerna.

Det verkar vara en trevlig och aktiv sällskapshund, men man får stå ut med att hunden skäller när det kommer någon. De är inga soffpotatisar.
 
Sv: Lancashire Heeler, nån som vet nåt?

Hej, jag har en!

Jag tog över honom vid 1½ års ålder mot att jag betalade vetvård/undrsökningar på en halt, oförsäkrad hund (Patella).
Det blev lite problematiskt eftersom jag arbetade o ff heltid natt, en normalaktiv BC 66 cm i manke o en liten Heeler med koppelrestriktioner.

Det löste sig när vi var uppe hos särbo i Dalarna, han hade nyligen tagit bort sin sista Hamilton o skulle inte skaffa någon ny hund eftersom han inte jagade längre.
Han blev totalförälskad o lille Heelern o tyckte att det var ett mellanting mellan hund o katt.
Han fick hunden på stört, sen dess lever Izidor i djupa sjumilaskogen, han är med husse dagligen, lös i skogen.
Visserligen kan han inte valla tall o grentoppar på samma sätt som mina BCs gjort, o inte heller vallar han scootern eller järnhästen, så husse slipper ha hjärtat i halsgropen.

Hoppas min erfarenhet bidrar till ditt val.

mvh
 
Sv: Lancashire Heeler, nån som vet nåt?

Har erfarenhet av ca 4 lancashire heelers, dvs inte SÅ många hundar.

Min personliga uppfattning hitills är: en liten hund i en stor vovves kropp! Behöver mkt stimulans + en fast, trygg hand. Perfekt för en aktiv familj :laugh:
I mitt tycke verkar heelern hänga med på allt så länge det inte BARA gäller att softa i fåtöljen. Det är som sagt en tuff hund i liten förpackning.

Kanske lite spår o agility + massor av motion om man inte an erbjuda den ett riktigt "jobb"??

Skulle gärna ha en nån gång trots att de verkar envisa som få :angel:
 
Sv: Lancashire Heeler, nån som vet nåt?

Ja, men det låter som nåt som skulle passa oss. Vill träna o tävla agility, och kanske lydnad på ngt vis. Eftersom vi haft en dvärgpinscher, vet jag hur det är att ha delvis en energisk hund, men också en stor hund i liten förpackning ;)

Vi har 2 barn, en 2,5 åring, som kommer va 3 år då vi ev. skaffar hund, och en 3 månaders som kommer va ca 1 år. Jag kommer va mammaledig, så det kommer finnas tid för valpen. Promenad till o från dagis var dag, plus minst en längre runda per dag, ca 1 timme, och träning för tränare ca 1 ggr per vecka. Sen tränar vi lite hemma var dag.

Som det är nu bor vi nära Bokskogen, och där finns gott om plats att släppa hunden fri o springa, och massa fält o ängar dessutom. Sen kommer vi flytta till Sala-trakten om ett år ca, och där är det mest landsbygd runt omkring ;)
 
Sv: Lancashire Heeler, nån som vet nåt?

Jag har en just nu i agilitykurs och har träffat några till.

Riktigt balla hundar tycker jag, vänliga, kloka, energiska och relativt "lättränade". Perfekt storlek och väldigt mycket humor:D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla bukefalos-folk! Jag huserade en hel del här för några år sen, typ 4 år sen tror jag det var. Då hade jag en dvärgpinscher...
Svar
7
· Visningar
1 509
Senast: Amk
·
Hundavel & Ras Hej alla! Det va längesen jag var här nu, men ni "äldre" kanske minns mig :-) Jag hade dvärgpinschern Arne, som tyvärr fick somna in...
Svar
4
· Visningar
1 137
Senast: giowanna
·
Hundavel & Ras (vet inte om detta är rätt prefix :o) Nu är det så att jag har funderat lite på att skaffa hund. Kommer inte göra det förrän jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
3 336
Senast: Rialavargen
·
Övr. Hund Ja, ni som varit här ett tag vet att jag har en dvärgpinscher, numera tre år, och kastrerad. Är jättenöjd med mitt rasval, men om det...
2
Svar
38
· Visningar
3 149
Senast: giowanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp