Lancashire heeler vs västgötaspets

domesticus

Trådstartare
Hit me! Skillnader/likheter i aktivitetsnivå/behov/förighet/annat som är bra att ha som underlag när man ska välja mellan raserna!
 
Du har nog mycket likheter - men heelern är mer "hund" på gott och ont. Västgöten är kofösare, liksom heeler. Båda kroppsvallare (även om inte alla individer har intresset). Västgöten ska ta värna om djuren på gården - heelern ska kunna ta hand om skadedjur (råttor, sork, kaniner) så även om det finns en hel del som har kaniner, så är det långt ifrån alla individer som det går att lita på. En heeler kan lätt klippa en kanin om driften kommer på.
Båda raserna är föriga över lag och vill vara till lags. Västgöte är nog lite mer välvilligt inställd till främmande hundar är heelern, men det beror även på individer :)

Jag föredrar heelern :D Något mindre, mindre fluffpäls som fälls, även om heelern med lämnar en del efter sig i fällperioder. Men jag skulle lätt kunna tänka mig även en västgöte.
men över lag är nog västgöten är lite mjukare i sinnelaget än lancashire heeler :) Aktivitetsnivån är nog snarlikt - troligen lite mer fart i heelern.
 
Du har nog mycket likheter - men heelern är mer "hund" på gott och ont. Västgöten är kofösare, liksom heeler. Båda kroppsvallare (även om inte alla individer har intresset). Västgöten ska ta värna om djuren på gården - heelern ska kunna ta hand om skadedjur (råttor, sork, kaniner) så även om det finns en hel del som har kaniner, så är det långt ifrån alla individer som det går att lita på. En heeler kan lätt klippa en kanin om driften kommer på.
Båda raserna är föriga över lag och vill vara till lags. Västgöte är nog lite mer välvilligt inställd till främmande hundar är heelern, men det beror även på individer :)

Jag föredrar heelern :D Något mindre, mindre fluffpäls som fälls, även om heelern med lämnar en del efter sig i fällperioder. Men jag skulle lätt kunna tänka mig även en västgöte.
men över lag är nog västgöten är lite mjukare i sinnelaget än lancashire heeler :) Aktivitetsnivån är nog snarlikt - troligen lite mer fart i heelern.

Tack för svar! Men åhh - det blev ju inget lättare :D Jag har viss koll på uppfödare och valpköer på västgötaspets, men mindre på heeler (är med i fb-gruppen, men har inte hunnit bilda mig så stor uppfattning om den biten). Hur lång tid skulle du säga att det kan ta/hur lång framförhållning behöver man normalt ha?

(Hoppas den lilla bollvalpen mår bra!)
 
Jag har västgöte och skulle säga att han är den ultimata gårdshunden! Respekt för alla djuren, får, kaniner, hästar och grisar. Han är otroligt trevlig men inte flamsig, inte sådär labrador glad i andra varken hundar eller människor utan mer hej på dig, lukta lite kanske bli klappad och sedan är det bra. Har ingen erfarenhet av heelern mer än att jag tränat med en vid enstaka tillfälle, den var lite ettrigare och mer terrier lik än min västgöte. Min bangar inte för träning och älskar att hitta på grejer, vi kör tävlingslydnad, freestyle och lite rally och trick träning. Han är absolut inte vek och mesig såsom jag uppfattat exempelvis flera shelties.

Så sammanfattat är de nog ganska lika men att heelern är lite ettrigare.
 
Västgötaspets så klart! Båda mina är föriga, följsamma, aktiva, lättlärda och med på allt. Jag tävlar agility med mina.

En nackdel kan vara att de har svårt att koppla av inne. Inte så att de springer runt, men de ska ha koll på allt som händer samt punktbevakar mig ständigt. Det är dock inget som stör mig.
 
Då kommer jag igen och säger att västgöten är en ojämn ras. Det finns sådana träningsvilliga individer som tjofsan och tiger tok har, det var det jag hade läst om rasen. Och så finns det sådana som min Eski, som mest gör vad han själv vill. Förig kan man inte kalla honom, och jag jobbade rätt hårt i två år för att försöka hitta något som motiverar honom, men det slutade med att jag skaffade en collie för att träna. Charmig som tusan är han dock, och på många sätt mer katt än hund. Lättsam, trevlig, bra på att slappna av. Dyrkar sin människa, som i vårt fall är husse. Väldigt duktig på att dressera husse. Väldigt bra som familjehund, trivs med att bara vara, och att få vara med. Många är dock mer aktiva.
 
Tack för svar! Men åhh - det blev ju inget lättare :D Jag har viss koll på uppfödare och valpköer på västgötaspets, men mindre på heeler (är med i fb-gruppen, men har inte hunnit bilda mig så stor uppfattning om den biten). Hur lång tid skulle du säga att det kan ta/hur lång framförhållning behöver man normalt ha?

(Hoppas den lilla bollvalpen mår bra!)
På heeler behövs lite framförhållning. Jag hade många kö på min senaste kull och där blev typ alla utan :crazy: troligtvis, då jag ännu inte bestämt om Elda blir kvar eller inte. Har skickat vidare flertalet till andra väntade kullar. Ska förhoppningsvis ha en kull till i höst, men har flera som väntar även där - och heeler föder oftast inte så stora kullar. Det kan skilja mycket där med :o
Så ibland kan de gå snabbt få tag i det man vill ha, ibland får man vänta längre.
 
På heeler behövs lite framförhållning. Jag hade många kö på min senaste kull och där blev typ alla utan :crazy: troligtvis, då jag ännu inte bestämt om Elda blir kvar eller inte. Har skickat vidare flertalet till andra väntade kullar. Ska förhoppningsvis ha en kull till i höst, men har flera som väntar även där - och heeler föder oftast inte så stora kullar. Det kan skilja mycket där med :o
Så ibland kan de gå snabbt få tag i det man vill ha, ibland får man vänta längre.

Jag kan tänka mig att det är lite extra svårt att sälja henne, när hon blev ensamvalp :heart Vi har varit utan hund i 2,5 år nu och jag hade ju helst velat ha valp/hund igen typ igår :angel: Så, det är väl verkligen hög tid att börja kika efter bra uppfödare och planerade kullar - bättre sent än aldrig!
 
Jag kan tänka mig att det är lite extra svårt att sälja henne, när hon blev ensamvalp :heart Vi har varit utan hund i 2,5 år nu och jag hade ju helst velat ha valp/hund igen typ igår :angel: Så, det är väl verkligen hög tid att börja kika efter bra uppfödare och planerade kullar - bättre sent än aldrig!
Inte bara svårt att sälja för att hon är superhärlig, utan även för att det är min enda möjlighet till att ev kunna fortsätta med min "tiklinje" :)

Imorgon ska ett brorsbarn till henne göra sitt BPH och sen inom kort ögonlysas och sen väntas löp i juli/augusti. Där hoppas jag få en kull supertrevliga snälla sociala valpar :love: kanske dock inte några som kommer gå främst i utställningsringen, men mentalitet är viktigare för mig :)
 
Inte bara svårt att sälja för att hon är superhärlig, utan även för att det är min enda möjlighet till att ev kunna fortsätta med min "tiklinje" :)

Lämna henne på foder till Öland vettja :angel::D

Imorgon ska ett brorsbarn till henne göra sitt BPH och sen inom kort ögonlysas och sen väntas löp i juli/augusti. Där hoppas jag få en kull supertrevliga snälla sociala valpar :love: kanske dock inte några som kommer gå främst i utställningsringen, men mentalitet är viktigare för mig :)

Det där är precis det som jag letar efter i en uppfödare, dvs en som fokuserar på mentaliteten. Efter att ha haft en hund med en hel del rädslor och osäkerhet (kombinerat med en stor portion skärpa :crazy:), som gjorde tillvaron svårare än den hade behövt vara både för henne och mig (men oh vad jag älskade den hunden - mattes allra finaste voffa :heart), så har jag lovat mig själv att minimera risken för att hamna i den sitsen igen :)
 
Jag har en heeler och jag tittade bla på västgöte när jag valde ras :) Min tik är strax 2 år. Hon är inte den typen av heeler med terrierdrag (vilket en del av våra heelervänner har mer av) utan i min har vall slagit igenom mkt. Hon föddes nog med ögonkontakt och är superlätt att träna, hon vill bara vara till lags :heart Noll och ingen jaktlust har hon, och är lös överallt. Men det varierar inom rasen.

Jag är uppväxt med älghund (företrädesvis gråhund) och dras naturligtvis till västgöten mkt för utseendet. Blir fortarande lite sjuk när jag ser en västgöte ute :p Men jag valde heelern för att jag upplevde dem mer föriga, mindre skälliga, för mig en bättre storlek och förväntad mindre pälsfällning;) Min heeler har ingen underull så hon fäller inte jättemkt jämfört med de som har mer lurv.
 
Tack så mycket för all input hörni! Jag vet inte om jag är så mycket närmare ett beslut om vilken av raserna som hamnar på förstaplatsen, så jag får helt enkelt börja fälla ut tentaklerna mot uppfödare av båda och så får väl ödet (om det nu finns ett sådant...) säga sitt om vilken det blir :D
 
Tack så mycket för all input hörni! Jag vet inte om jag är så mycket närmare ett beslut om vilken av raserna som hamnar på förstaplatsen, så jag får helt enkelt börja fälla ut tentaklerna mot uppfödare av båda och så får väl ödet (om det nu finns ett sådant...) säga sitt om vilken det blir :D

Åk och hälsa på några uppfödare av båda raser så du får ett lite större antal att jämföra med varandra. Eller tex bukefalister med rasexemplar. Det är ju ett bra sätt att bilda dig en uppfattning om vad du tycker om dem IRL :)
Nu har jag ju av naturliga skäl träffat fler heelers än västgötar, och jag tycker det är en rätt spretig ras både i storlek, hårlag och egenskaper.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är det någon som har koll på västgötaspets och kan tipsa lite om vad man ska kolla efter/se upp för när man väljer uppfödare/valp? Om...
Svar
8
· Visningar
593
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 867
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 999
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp