Lånelöfte gift vs ogift?

Freazer

Trådstartare
Var så längesedan jag själv köpte en bostad så jag undrar om detta är vanligt för jag har inte hört något om detta förut. En vän till mig har gift om sig ganska nyligen och dom vill nu köpa en liten gård. Min vän ansökte om ett lånelöfte hos en lokal bank med bra rykte om att ta väl hand om sina kunder. Vännen tjänar mycket mer än mannen och ska själv stå på gården som jag fattade det. Banken menade på att det var inga problem med tanke på inkomsten osv men hör av sig dagen efter med beskedet att mannen "måste" stå med i ansökan pga att dom nu är gifta. Kan banken "tvinga" vännen att ha med sin man i låneansökan? Blev så nyfiken själv och läste noga på hemsidan och där står det ingenting om det. Jag vet flera par som är gifta men där bara en står på huset.
 
Jag har egentligen ingen aning men som gifta delar man ju på allt rent juridiskt, så oavsett om enbart hon står på gården så ägs den ihop per automatik? Jag vet inte.

Har samma tanke nu när jag ska resa bort direkt efter en husvisning. Ska ringa banken i morgon så att maken får fullmakt ifall vi skulle vilja köpa. Men tänker att egentligen blir det ju samma sak där, vi båda äger/köper/lånar hur som helst?
 
Var så längesedan jag själv köpte en bostad så jag undrar om detta är vanligt för jag har inte hört något om detta förut. En vän till mig har gift om sig ganska nyligen och dom vill nu köpa en liten gård. Min vän ansökte om ett lånelöfte hos en lokal bank med bra rykte om att ta väl hand om sina kunder. Vännen tjänar mycket mer än mannen och ska själv stå på gården som jag fattade det. Banken menade på att det var inga problem med tanke på inkomsten osv men hör av sig dagen efter med beskedet att mannen "måste" stå med i ansökan pga att dom nu är gifta. Kan banken "tvinga" vännen att ha med sin man i låneansökan? Blev så nyfiken själv och läste noga på hemsidan och där står det ingenting om det. Jag vet flera par som är gifta men där bara en står på huset.

Tror, observera Tror, att det har med försörjningsplikten att göra. Men vore intressant att höra om nån som vet hur det ligger till, svarar i tråden :)
 
Jag har egentligen ingen aning men som gifta delar man ju på allt rent juridiskt, så oavsett om enbart hon står på gården så ägs den ihop per automatik? Jag vet inte.

Fast är det verkligen så? Jag har fått lära mig att var och en äger sina egna tillgångar (och skulder, om sådana finns) under äktenskapet, men däremot räknas allt som gemensamt när bodelning ska göras vid skilsmässa. Är dock inte utbildad i juridik. (Sen är väl gifta skyldiga att hjälpa/försörja varandra ekonomiskt, iofs.)

Oavsett, så går det ju att komma runt relativt enkelt med ett äktenskapsförord som innebär att bostaden räknas som enskild egendom.
 
Fast är det verkligen så? Jag har fått lära mig att var och en äger sina egna tillgångar (och skulder, om sådana finns) under äktenskapet, men däremot räknas allt som gemensamt när bodelning ska göras vid skilsmässa. Är dock inte utbildad i juridik.

Oavsett, så går det ju att komma runt relativt enkelt med ett äktenskapsförord som innebär att bostaden räknas som enskild egendom.

Jag är osäker som sagt, men tänker, om saker räknas som gemensamt ägande vid bodelning så spelar det ju ingen roll vem som ”äger” det i äktenskapet? Eller gör det? Tänker att jag kan ju påstå att jag äger vårt matbord om det var jag som köpte det men det betyder ju egentligen ingenting rent juridiskt.

Äktenskapsförord kan man absolut ha, jag tänkte på det man inte har äktenskapsförord för.
 
Fast är det verkligen så? Jag har fått lära mig att var och en äger sina egna tillgångar (och skulder, om sådana finns) under äktenskapet, men däremot räknas allt som gemensamt när bodelning ska göras vid skilsmässa. Är dock inte utbildad i juridik. (Sen är väl gifta skyldiga att hjälpa/försörja varandra ekonomiskt, iofs.)

Oavsett, så går det ju att komma runt relativt enkelt med ett äktenskapsförord som innebär att bostaden räknas som enskild egendom.
Så har jag också fått uppfattningen att det är.
 
Jag är osäker som sagt, men tänker, om saker räknas som gemensamt ägande vid bodelning så spelar det ju ingen roll vem som ”äger” det i äktenskapet? Eller gör det? Tänker att jag kan ju påstå att jag äger vårt matbord om det var jag som köpte det men det betyder ju egentligen ingenting rent juridiskt.

Äktenskapsförord kan man absolut ha, jag tänkte på det man inte har äktenskapsförord för.

Eller blir det att om min man tar lån, så kan banken inte kräva mig på dessa pengar under tiden vi är gifta? Men om vi skiljer oss ingår hans lån i vår totala bodelning?
 
Jag är osäker som sagt, men tänker, om saker räknas som gemensamt ägande vid bodelning så spelar det ju ingen roll vem som ”äger” det i äktenskapet? Eller gör det? Tänker att jag kan ju påstå att jag äger vårt matbord om det var jag som köpte det men det betyder ju egentligen ingenting rent juridiskt.

Äktenskapsförord kan man absolut ha, jag tänkte på det man inte har äktenskapsförord för.
Klart det spelar roll vem som äger något. Du kan ju köpa, sälja, ge bort, spela bort, använda saker hur du vill om du äger dem men inte om de är någon annans. Spelar kanske inte så stor roll med ett matsalsbord, men t.ex. om du har en sommarstuga eller en båt som du är ensam ägare till.
Sen kan man ju samäga saker med sin make också, lika som man kan göra med andra människor och par som i hög grad har gemensam ekonomi anser nog att det mesta i hemmet samägs och skiljer bara på mer värdefulla tillgångar. Men det baseras då på deras beslut om att ha sakerna gemensamt, inte på att de gift sing.
 
Eller blir det att om min man tar lån, så kan banken inte kräva mig på dessa pengar under tiden vi är gifta? Men om vi skiljer oss ingår hans lån i vår totala bodelning?
I bodelningen tar du varje persons tillgångar (ev. enskild egendom borträknad) minus skulder, lägger ihop de summorna och delar sedan lika. Om det blir plusresultat. Har någon mer skulder än tillgångar så räknas det som noll. Precis som du inte kan ärva skulder så kan du inte bli stående med avbetalningskrav på den andras skulder efter bodelningen.
 
Eller blir det att om min man tar lån, så kan banken inte kräva mig på dessa pengar under tiden vi är gifta? Men om vi skiljer oss ingår hans lån i vår totala bodelning?

Ja, så har jag förstått det iaf. Fast jag vet inte hur det blir i praktiken iom försörjningsplikten..
Om du till exempel köper en bil och står som ägare på den, så har inte din make rätt att sälja den hux flux (om du inte ordnar en fullmakt).

Och ja, som jag ser det spelar ägandeskap roll. Stor roll till och med, när det gäller dyrare tillgångar.
 
Äktenskapsförord kan man absolut ha, jag tänkte på det man inte har äktenskapsförord för.

Jag tänker att om grunden till bankens krav på att båda står med på lånet är just att de är gifta, så är det ju lätt åtgärdat med att de skriver ett äktenskapsförord. Så att bostaden inte blir giftorättsgods.

(Fetmarkerade "om" eftersom jag inte heller vet vad kravet egentligen grundas på.)


Från lagen.nu (jag googlade på giftorättsgods) :
Den egendom som tillhör den ena maken i ett äktenskap eller registrerat partnerskap och som omfattas av giftorätt.

Enligt Äktb 7:1 utgörs giftorättsgodset av all egendom som inte är enskild egendom.

Parterna i ett äktenskap eller registrerat partnerskap har äganderätt till det denne införskaffar eller hade med sig in i förhållandet. Har parterna införskaffat egendom gemensamt kan de vara gemensamma ägare, så kallad samäganderätt.

Vid bodelning läggs båda makarnas giftorättsgods ihop och efter att skulder dragits ifrån delas värdet sedan lika mellan makarna. Giftorättsgods ska hållas isär från enskild egendom som vanligtvis inte ingår i bodelningen.
 
Tror, observera Tror, att det har med försörjningsplikten att göra. Men vore intressant att höra om nån som vet hur det ligger till, svarar i tråden :)
Det skulle jag också tro. Det spelar ju roll för din förmåga att betala lånet hur många du ska försörja. Om det är en eller två som försörjer ev barn och om du även ska försörja maken.
 
Var så längesedan jag själv köpte en bostad så jag undrar om detta är vanligt för jag har inte hört något om detta förut. En vän till mig har gift om sig ganska nyligen och dom vill nu köpa en liten gård. Min vän ansökte om ett lånelöfte hos en lokal bank med bra rykte om att ta väl hand om sina kunder. Vännen tjänar mycket mer än mannen och ska själv stå på gården som jag fattade det. Banken menade på att det var inga problem med tanke på inkomsten osv men hör av sig dagen efter med beskedet att mannen "måste" stå med i ansökan pga att dom nu är gifta. Kan banken "tvinga" vännen att ha med sin man i låneansökan? Blev så nyfiken själv och läste noga på hemsidan och där står det ingenting om det. Jag vet flera par som är gifta men där bara en står på huset.

Jag måste godkänna allt som rör våran gemensam bostad och tillhörande skog. Både lantmäteriet, banken och mäklare kräver min kråka på papper. Min man äger fastigheterna själv och det finna dessutom äktenskapsförord.

Varför? Ingen aning, jag har inte brytt mig.
 
Jag måste godkänna allt som rör våran gemensam bostad och tillhörande skog. Både lantmäteriet, banken och mäklare kräver min kråka på papper. Min man äger fastigheterna själv och det finna dessutom äktenskapsförord.

Varför? Ingen aning, jag har inte brytt mig.
Märkligt. Köpte ni tillsammans eller han har köpt allt själv? Var ni gifta vid köpet isåfall?
 
I bodelningen tar du varje persons tillgångar (ev. enskild egendom borträknad) minus skulder, lägger ihop de summorna och delar sedan lika. Om det blir plusresultat. Har någon mer skulder än tillgångar så räknas det som noll. Precis som du inte kan ärva skulder så kan du inte bli stående med avbetalningskrav på den andras skulder efter bodelningen.

Intressant. En släkting till mig blev skinnad och fick till slut skuldsanering efter att hen skilt sig och den andre parten hade ett bolag som konkat med mkt skulder, och denne vägrade betala. Hur är det möjligt?
 
Jag måste godkänna allt som rör våran gemensam bostad och tillhörande skog. Både lantmäteriet, banken och mäklare kräver min kråka på papper. Min man äger fastigheterna själv och det finna dessutom äktenskapsförord.

Varför? Ingen aning, jag har inte brytt mig.
Finns en regel om just fastigheter att ifall det är gemensam bostad så får man inte sälja eller belåna utan godkännande av maka/make.
 
Intressant. En släkting till mig blev skinnad och fick till slut skuldsanering efter att hen skilt sig och den andre parten hade ett bolag som konkat med mkt skulder, och denne vägrade betala. Hur är det möjligt?
Kan ha skrivit på något gemensamt lån eller som stått som delansvarig för något i bolaget kanske? Så att hen inte var helt utanför alla skulderna?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp