Bukefalos 28 år!

Lång dag och dressyrkurs dag 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
I morse vaknade jag vid halv sex och kunde inte somna om så det var ingen risk för försovning. Efter en tidig frukost åkte jag till G och red en sväng. Jag har ju haft funderingar på att sluta rida honom, men så kommer en sån där dag då han bara är jättemysig :) och då vill man ju stanna kvar. Det skulle nog vara kul att hoppa honom litegrann i vår. Vi var ute i drygt en timme och hade det trevligt. Väglaget var lite halvkasst men bitvis gick det bra att trava.

Sedan fick jag skynda på lite med att göra klart i stallet för att jag skulle hinna hem och få i mig lunch innan det var dags för nästa stall. Det var hästarna i hoppstallet som skulle tas in och det skulle mockas och pysslas. En av dem kommer jag rida nästa vecka. Den här veckan är det en annan person som kommer att rida den. Tur är väl det egentligen så jag får lite andrum.

När jag var klar var det dags för en favorit i repris, d.v.s. åka hem och få i sig mat igen. Den här gången hann jag pausa lite också medan maten blev klar i ugnen.

Sen var det dags att hoppa in i bilen igen och åka till ridskolan där dressyrkursens första dag skulle ridas. Jag hade den lite stela ponnyn som dock var väldigt pigg idag. Han hade fått några vilodagar och var sugen på jobb igen.

Vi red mycket övergångar mellan skritt-halt och trav-skritt, sedan även trav-galopp och skritt-galopp. Pigga ponnyn tog trav och galopp omedelbums oavsett ursprunglig gångart men det var inte lika kul att bromsa upp, åtminstone inte till halt och skritt vilket jag inte fick igenom lika kvickt. Det jag tänker om den här första dagen är väl att ribban kunde lagts lite högre. Nu tyckte jag det blev lite väl långa transportsträckor mellan övergångarna. Vi kunde väl exempelvis fått två-fyra galoppfattningar-avsaktingar per varv på stora mittvolten istället för en var sjätte varv eller så.

Jag fick ingen träningsvärk efter hoppkursen men misstänker att jag kommer att ha träningsvärk i morgon. Jag är inte riktigt van vid att rida med så långa dressyrben. :o
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 191
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 343
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp