Lång eller kort inskolning?

Emtherlia

Trådstartare
Hur har ni skolat in era barn? Vi ska skola in nästa vecka och fick precis frågan om vi vill skola in på 3 dagar i stället för tänkta 14 dagar.

Hur har ni gjort? Har det funkat bra för era barn?

3 dagar = förälder + barn är på förskolan 8:30-15 i tre dagar och förälder är aktiv och visar henne allt samt hjälper henne typ. Efter tre dagar ska hon vara där själv.
14 dagar = Förälder + barn är på förskolan nån timme varje dag i några dagar. Förälder är passiv och sitter stilla och låter barnet komma till hen om barnet vill, interagerar inte annars utan barnet ska ty sig till nån pedagog. Tiden ökas successivt och efter 14 dagar ska hon vara på förskolan själv.

Spontant så känns 3 dagar som väldigt kort tid samtidigt som jag inte tror att 14 dagar behövs. Fröken är van vid öppna förskolan och är självständig. Men hon är även försiktig och observerar gärna länge, dock brukar hon inte sitta fast på oss föräldrar utan springer dit hon vill oavsett var vi är.

Så berätta gärna hur ni har tänkt, hur det har gått och om ni hade valt samma idag igen om ni skulle få chansen att göra om det.:)
 
Vi hade 14 dagars inskolning. Efter första veckan hade hon skolat in sig själv och gick sen 9-15. Tror ändå 3 dagars inskolning varit för kort för henne. Hon var väldigt blyg i början och blev väldigt trött av all stimulans. Det var skönt att kunna gå hem innan det blev för mycket.
 
Jag var iofs inte med på inskolningen men tänker att jag svarar ändå.
Dottern hade inskolning på tre dagar, ca 9-14 har jag för mig.
Den kortade hon själv ner eftersom hon inte ägnade sin pappa en blick. Han blev hemskickad dag två och tillsagd att personalen skulle ringa honom om han behövde komma tillbaka. Det behövde han inte :D

Baserat på ovanstående ser jag heller inga skäl att göra något annorlunda.
 
Vi skolade in på en vecka.

Dag 1-2 var vi där 8-11 eller om det var 9-11, vi lät våra barn (då 1,5 och 2,5 år) vara så mycket det gick men fanns där hela tiden. Vi var mest flugor på väggen.

Nu är dom ju två och ganska självständiga ändå så det gick väldigt smidigt!

Dag 3-5 var meningen de skulle vara där själva OM de var redo. Det tog man lite som det kom. Endel barn har behövt längre tid vet jag och då är det så.

Dag 3 var vi borta kanske en timme bara. Mjukstart.
Dag 4 och 5 lämnade vi efter nån kvart och hämtade 11.

Funkade väldigt smidigt och pedagogerna var väldigt smidiga och vana.
Visst var ett av barnen ledsen att bli lämnad första dagarna när det blev på riktigt men det tog kanske tio minuter så var allt frid och fröjd. (Sms-kontakt)
 
Vi skolade in på 3 dagar, det fungerade bra vi upplevde inga problem alls. E var väldigt chill och brydde sig inte så mycket om mig.
Hon sov inte lunch där förrän på dag 3, men å andra sidan så skulle hon bara gå halva dagar och vi bor 2 min därifrån så vi gick hem och sov lunch.

Däremot så blev hon sjuk direkt efter inskolningen i en vecka så jag var med i några dagar till när hon började igen.
 
Vår fsk har 14 dagars inskolning och det har känts bra för oss och funkat för alla tre barn. De har varit lite större och väldigt redo vid inskolning (2.5-3 år) så jag skulle väl säga att de har varit i princip färdiginskolade efter den första veckan.
 
Vi hade ett 1,5 vecka avsatt för inskolning, började en onsdag. Första två dagarna ett par timmar med förälder närvarande. Tredje dagen ett par timmar och lämnas kort. Andra veckan längre dagar och lämnas, anpassat utifrån individ. För oss tog det mindre än en vecka att kunna lämna sex timmar, men hade kunnat få 2,5 vecka om så krävts. Barn är olika och måste det få vara.
 
Varför måste ni välja antingen eller?
Vi hade rätt fri inskolning där barnet lämnades helt när det var redo. Tog kanske 4 dagar. Första dagen var vi där en kort stund och vi föräldrar lekte med barnet och en pedagog visade runt.

Andra och tredje dagen var vi där heldag och vi var passiva. Fjärde dagen lämnade vi efter lunch och sen har hen gått heltid.
 
Vi hade kort inskolning och det gick väldigt bra. Första dagen var vi där 10-14 andra och tredje dagen 9-14 sedan på fjärde och femte dagen lämnade vi men höll oss hemma så man kunde komma om det skulle behövas. Fungerade lika bra för alla de 6 barnen som skolades in samtidigt.
 
Alltså har man 14 dagars inskolning så är det ju inte säkert alla dagar behovs.
Allt hänger på hur snabbt barnet blir tryggt på förskolan och förälders inställning många gånger.
Är förälder orolig blir barnet lätt det med.
Men allt anpassas efter barnet, skulle det inte vara redo efter tre dagar så får det fler såklart, i alla fall hos oss
Mvh Sonic76 (förskollärare)
 
Där jag jobbar räknar vi med 1 vecka, men föräldern är bara med de tre första dagarna 9-14. De andra två dagarna lämnar de 9-12, men vi vill att förälder finns lätt tillgängligt om det behövs.

Jag kan skriva en hel uppsats om detta, men kortfattat var jag väldigt skeptisk till kort inskolning i början, men jag har sett mig överbevisad.
Dock väljer vi att kalla det föräldraaktiv inskolning och sätter ingen tidsgräns utan trycker på att föräldrar och personal i samråd kommer fram till vad som funkar och hur lång tid som behövs. En del ungar behöver mer tid än andra, min egen unge var till exempel en sån eftertänksam sak.
Men den där gamla 2-veckors med 1 timme om dagen första veckan - nej tack!
 
Den ende som vi inskolad (innan det var det inte tal om inskolning och det gick ocksa bra) var vi dar i tva dagar innan sonen tittade irriterat pa mig och fragade vad jag gjorde dar. :meh: Han var minsann en "stor pojke" nu och klarade sig utmarkt sjalv. Sa det sa.
 
En jag känner har skolår in sitt ena barn på 14 dagars och det andra på 3 dagars och hon tyckte att 3 dagars var mycket bättre!

Vi skolade in på 3 dagars och redan dag 1 eller 2 fick man gå in och sätta sig i personalrummet ett tag och dagen efter det gå hem och vara beredd på att komma om de ringde.

Du behöver inte vara orolig. De är proffs och vet hur man gör. Visa ditt barn att allt är bra och att du känner dig lugn och trygg i situationen och lita på personalen.
 
Försök prata med dem om det går att vara lite mer flexibla. Vår dotter behövde tid att observera, för att sen börja leka. Den tiden behövde hon varje dag, och behöver fortfarande varje morgon. Dvs korta besök på 1-2 timmar gav inte något vid inskolning.

vi har flyttat mycket och hann med 3 inskolningar innan dottern var 4 år.
Första var förskolan flexibel med hur länge hon skulle vara där och en vuxen var satt som kontaktperson, och var närvarande för henne. Det tog inte många dagar. Har saknat denna förskollärare sen vi flyttade!

Förskola nr 2 hade inskolning efter ganska fast plan över 14 dagar. De ville ha barna där när alla 4 avdelningarna var ute i samma lekgård. Fungerade sådär för dottern, då det blev svårt att skapa band till både varm och vuxna med så många okända på ett ställe, och det inte blev deltagit i rutiner.

Förskola 3 försökte vi prata med om inskolningslängden, men de var fasta på att det skulle vara 14 dagar efter deras schema! Här var inte avsatt personal ens till första mötet...
Vi har sen varit tvugna att förklara för dem att de har en annan kultur för lek och lärande än förra förskolan. De förstod inte varför hon helst satt i ett hörn första veckorna. Att inte ha rutiner som del av inskolningen, och att plocka bort musik, dans och cyklar för att det kändes för stökigt, var att ta bort det hon gillade och var trygg vid.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
721
Senast: Malin_L
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Crossline
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 460
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 995
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp