Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Alexandra_W

Trådstartare
Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Imorse gick jag upp klockan fyra, och strax innan sex började vi lasta. Och idag var det den lilla röda damen som vrångade, och det med besked. Hon skulle INTE på, och tog det som en personlig förolämpning när vi tog linor. Vilket resulterade i att hon slet sig och skenade iväg. Stannade, vände och kom tillbaka dock. och HELT orädd för bilarna som for förbi i mörkret (vi var tvugna att lasta vid stora vägen).

Nåja, iväg kom vi om än försenade.

Lilla damen var lite uppspelt i början men skötte sig fint på MK (förutom att första 15 minutrarna blev alla på MK lomhörd, hon & V skrek åt varandra så det ekade mellan väggarna). Fjanthästar. mer än en trodde V var Keles mamma och jag spottade fram "Nä plastpappa" mellan tänderna och skämdes.

Iaf, hons kötte sig kanon när hon väl fått lugna sig. vet & hovis tyckte inte det var någon större anledning till panik än, utan håll ner trakten bara. Blir det ingen förbättring så på med tåsko, blir hon sämre så in igen.

Vägde henne med, 249 kg vägde hon. Gick på vågen utan att tveka och var sen påväg upp på rullbandet innan jag hann stoppa henne ;)

Sen var det dags för Vision, och där tog det roliga slut, för att sammanfatta det =/

Jag sprang, och vet tyckte att "han är ju inte helt, men han är ju inte färsch heller". Båda bak böjdes, jag har inte sett pappret än så jag vet inte exakt hur mkt han reagerade, men det var inte fasligt mycket. Men iaf reagerade han ivf på hasen vb, och sparar den. På min uppmaning böjde vi höger fram med (han var varm i det benet) och när jag sprungit sa vet "Vi böjer hela hästen!". Han har reaktioner i båda framknäna med =/ Värst (konstigt nog) i vänster.

Longerade, och jag måste ta och lära mig något annat än en snärt med spösnärten för galopp, de har inga snärtar på longerpiskarna på MK ;)

Han galopperade två steg, slog sen om och bröt av.

In och bedövade höger framknä och all hälta släcktes.

Sen konfererade vet med en annan vet ang bilderna och sen fick jag komma in och vet tyckte att vi har två val, endera så provar bi behandla IGEN, och sprutar då bägge knäna och hasen. Eller så går vi in med artroskopi i hasen, för att se hur där ser ut. Vet pratade om slipspår och otäckheter (slipspår = prognos typ illa).

Jag sa att jag ville de gick in och tittade, vet ringde F-bolaget som sa javisst (vilket innebär att de än INTE betraktar det som dolt fel. TACK!).

Så han ligger nog på operationsbordet nu, om han inte redan vaknat igen. De förberedde för operation omedelbart och när jag lämnade honom vid halvelva i förmiddags stod han pleggad och med munkorg i en operationsbox. De tar tänderna och vacc när han ändå är sövd.

Hittar det något jätteläskigt vid artroskopi så ringer de direkt (tyst än, vilket är goda nyheter, de ringer bara om de vill ha mitt tillstånd att inte väcka honom ur narkosen). Annars så ska jag ringa vid fyra i eftermiddag. Om de inte hittar något läskigt så sprutar de bägge framknäna samt hasen när han ligger på operationsbordet. Hittar de något lagom läskigt får vi ta en diskussion.

Men han kommer längre och längre ifrån att ens komma tillbaka och hålla som skogsmullehäst. Han lider dock enligt vet INTE av att skrittas och travas. Jag muttrade om att "han är äckligt smärttålig" men vet tyckte att "hälta brukar de ändå visa". Men det är ju just hälta V INTE visat även när det varit riktigt skit, jag såg dock ingen anledning att ta den diskussionen där och då eftersom de tar det hela på allvar trots allt.

Men jag får nog fungera över hur jag ska göra ang hans framtid. Men just nu håller jag bara tummarna att han inte tänker bryta benen av sig vid uppvak eller något.

Så, känslan hade rätt igen, men gud så jag önskar att den hade haft fel.. =(

SÅ, två hästar dit och inga hästar med mig hem. De påpekade hur fästa Kele & V är vid varandra, och erbjöd mig att låta Kele stå kvar (jag får ju betala för det dock) så jag hämtar båda imorgon. Och hon har det bättre i en box där med sällskap och hela sin fanclub (helatiden stod det MINST en djursjukvårdare utanför hennes box och gullade med henne *s*) än hon har helt ensam i ett tyst stall i en tyst box här. Och med tanke på att det var ett helvetes snöoväder på vägen hem, drivor och elände på E4:an tom, sikt 5 meter och alla sniglade i 50 så var det lika bra att slippa åka med transport.

Håll dock en tumme att jag får hämta TVÅ hästar imorgon och inte bara en..

Och JÄTTETACK till Tasja som ställt upp och kört och hjälpt till på alla sätt och vis!

/Alexandra - med nedräkning till klockan 16
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Å snälla, säg att det går bra!En timmes väntan kvar, jag förstår PRECIS din oro! Känner med dig :(
Jag håller tummarna stenhårt att det går bra för V.

Men skönt detta med fölis ialla fall, att du inte verkar behöva oroa ihjäl dig för henne nu iaf :crazy:

Men som sagt, jag hoppas verkligen att de inte hittar nåt otäckt på V!
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Oj,hoppas att allt är ok.*håller tummarna för dig och hästarna*
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Tror inte jag kan hålla tummarna hårdare!

Skönt att Kele är ok iaf! Se det positiva Alexandra.
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Ang fölis så står det på pappret:

"Allmäntillstånd UA, lindrig tendens till bockhov HF, hänger carpus HF. Lindrigt breddade tillväxtzoner distala radius, ej palpationsöm. Ohalt i skritt och trav på löpargången. "

Mao, lingrig bockhov HF, hänger i knäet HF, inte öm, inte halt men lindrigt breddade tillväxtzoner bägge fram.

Orkar dock inte ens bekymra mig över det just nu.
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Okej är väl Kele inte, men inte allvarlig än/just nu iaf och det är såklart jättepositivt. Fast jag har svårt att 'glädjas' åt det nu. Inte för att vara elak men Vision betyder så enormt mkt mer än hon gör. Man naturligtvis hade dte varit ÄNNU värre om hon också varit riktigt dålig. Men just nu är hon - tyvärr - i skymundan..
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Nej, jag förstår att du lägger Kele "åt sidan" för tillfället, du kan ju inte orka med allt :(
Men om vi ska se det postitivt så är klockan 15:15, och du har fortfarande inte hört något. Det är ett gott tecken precis som du skrev!
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Hej! Jag har följt din och dina hästars väg ett bra tag nu. Och ville idag passa på att säga lycka till! Jag hoppas att det löser sej.
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Japps. Fast jag funderar på vad som eg är POSITIVT besked. Förutom då att han klarat uppvak etc såklart. Men ser leden 'bra' ut (defekten är ju där likförbannat) så står vi fortfarande där med en häst som går sönder av "ingenting", ser det illa ut i leden så vet vi varför han inte håller för någonting.


Fats jag vet inte om något ev det är positivt. Eg skulle de säga att "vi hittade x i leden, vi har tagit bort det och det ärmed största sannolikhet det som gett problemen". Det hoppas jag på. Snart hoppas jag att jag får svar dock, bara de svarar och kan prata idag,s ka jag vänta till imorgon får jag fan magsår..
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Förstår dig. Kan du inte ringa dit då om de inte ringt innan fem-sex?

När får du ta hem de ungefär?
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Jag ska ringa klockan fyra (de stänger helvfem) och får FÖRHOPPNINGSVIS svar då. Annars får jag vänta till imorgon *gah*

Om allt går som planerat så får jag hämta imorgon kväll.
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Förstår att du inte orkar vänta tills i morgon, ovisshet är det värsta.

Jag fortsätter hålla alla tummar och tår, de KAN ju faktiskt hitta något annat än nåt "livsfarligt" som ligger och stör, man ser ju så mycket mera mha artroskopi än med röntgen.
Men jag vet hur du känner, på min hittades ju ingenting, och man var tillbaks på Ruta ett liksom....
Nu löste det ju sig för min ändå tillslut.
Men försök fortsätt hålla modet uppe, även om det är jobbigt :(
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Jo, fast ska de hitta något som inte är 'allvarligt' så måste de ju hitta något som INTE har med den förbannade defekten att göra. För den i sig kan de ju inte göra mycket åt.

Men snaaart ska jag prova ringa, och förhoppningsvisfå någon form avs var iaf
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Nu har jag ringt, och fått prata med veterinären som opererade (B.R).

Operationen har gått bra och han är på benen igen, så om inget tillstöter så kan ham komma hem imorgon em/kväll.

Defekten är (tyvärr) stor, och nu tror de att det troligen är pga en gammal tillväxtrubbning, dvs oestochondros (lösa benbitar) som pulvriserats och försvunnit men att skelettet då förstördes där.

Det är ingen ärrvävnad över benytan utan det är blottad, ren benyta. Det fanns 'inga stora' sekundära reaktioner i leden, lite pålagringar bara men vet betecknade det som 'så positivt det nu är i sammanhanget, defekten är ju där och den kan vi inte göra något åt". Och det är fullt möjligt och mycket troligt att det är defekten som retar leden när han ansträngs och ger ledinflammationerna.

Vet tyckte ang prognos att "ja, endera får man ha honom som han är på en nivå han klarar av, eller så får man ju slå ut hästen". vet tyckte dock att såvida jag inte ville annorlunda (läs mellan raderna. Vill jag ha honom utdömd dömer de ut honom imorgon) så var det värt att prova en sväng till. Vet rek också ledtillskott (glukosamin) men det får Vision ju redan, men han har ju inte hunnit äta det så länge.

Han är sprutad i båda framknäna nu (och tandraspad och vaccinerad) och hasen är spolad. Vet rek att spruta hasleden om några veckor också.

Samt sko honom med PG fram för att hjälpa knäna.

Så jag ska rnga imorgon bitti igen och höra så han citat 'står på benen' slut citat och allt verkar okej, och då får han komma hem imorgon fm. Jag ska också då (imorgon bitti) be dem slå på honom skorna igen (de plockar ju av dem för op, och vi har blankis här) och då ska jag be dem slå på PG fram på en gång.

Dessutom ska han få antiinflammatoriskt (det sitter ett recept på boxen tydligen, vet inte vad för sort men misstänker Pronaxen).

Så, det är eg inte speciellt ljust ändå utan frågan handlar mer om vi kan hitta en nivå där både jag och hästen är nöjd, eller om han ska dömas ut. Vill jag dömer de ut honom imorgon, jag sa åt dem att de ger de fan i *ler snett*

han har nu med besked gått in på topp tio ang "Sveriges dyraste promenadhäst", hoppas bara min hovslagare skor PG, annars kommer jag få ett litet mentalt sammanbrott. Jag vill inte veta vad det kostar att få på den där PG var sjunde vecka, jag ser min buffert försvinna i fjärran med en otäck hastighet redan nu.

Så, håll en tumme att han står på alla fyra benen imorgon bitti! (Det de vill se är att han belastar bakbenet som han ska och att han äter och magen fungerar som den ska etc).

Sen kan ni ha ett par tummar i beredskap för framtiden. Jag tänker nämligen INTE ge upp än, jag har sagt att han får en sista chans men den är med stor C och det tänker jag hålla fast vid.
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Det är väl klart att du inte kan ge upp än. Det här är bättre än radioföljetongen på P1. Fast mycket sorg och lidande för din del. Vi följer dig med tummarna.
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Stackars dig....vilket elände...men nu har du ju gjort allt iallafall...du kan även sen när brodden försvinner sko med patentsko..lite billigare iallafall..
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Puuuh, jag skyndade mig hem från stallet för att se hur det hade gått :smirk:
Det verkar ju inte nattsvart ialla fall, och på sätt och vis måste det väl ändå vara en liiiten lättnad att de inte hittade någonting mer, som inte går att åtgärda?
Det är alltså den dumma hasen som spökar..
Jag hoppas hoppas VERKLIGEN att det kommer att funka för er, och att han klarar av en nivå i ridningen som han trivs med! Det är ni verkligen värda :)
Skönt att han verkar må bra efter op. också!
Låter skönt att du fortsätter kämpa på, jag hejjar på er *hejja hejja*
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Martha - vad är patentsko?

Naturligtvis har min hovis inte grejor att sko PG *sucka*

Majja - tja, det känns eg inte som något 'positivt' besked. Det kunde varit ÄN MER ngativt såklart, men positivt känns det inte. Fast det fanns ju som sagt inget mer än ett mirakel som skulle varit positivt.

Jag är glad att de inte sa "ta bort här och nu", men där stannar det också, ang 'glädje' och 'positivism' tyvärr. Men det har inget med resultatet av artroskopin att göra, den ÄNDRADE ingenting från hur det var i f.m. under hältutredningen, utan det är likadant som då, och då var det rätt ungt: Dels för de försämras prognosen så förbannat, dels för han faktiskt är sämre än någonsin nu iom kompensationsreaktionerna i knäet.

Men, det är som mörkast precis innan det ljusnar, eller någon annan trevlig klyscha?

Jag är faktiskt inte speciellt någonting, nedslagen men samtidigt inte förvånad, det kom inte som någon överraskning iom galopproblemen. Samtidigt så i aug fanns det ju inte på kartan för mig och vet att han INTE skulle hålla för skritt, trav & galopp i skogen, och nu är det skritt och trav 3-4 dagar i veckan vi KÄMPAR för. Det känns på sätt och vis chockerande.

Just nu bekymrar jag mig mest om hur läbbigt lång konvalescens det är efter en artroskopi ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 601
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 754
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 242
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp