Lång leveranstid

M

marer

Vad skulle ni göra om ni beställt en vara och den inte kommer inom överrenskommet/utlovat leveransdatum?

I detta fall gäller det en sadel som betalats i förskott eftersom det är en förutsättning för beställning av denna återförsäljare. Utlovad leverans var ca 8-12 veckor, nu har det gått 1 år sedan beställningen. Detta är en handgjord sadel som tillverkas efter beställning, därav relativt lång leveranstid.

Har varit i kontakt med denna återförsäljare många gånger som ej kan meddela ett leveransdatum, men lovar att återkomma så fort hon vet ngt. Ännu har jag inte fått något riktigt svar.

Egentligen tvivlar jag inte på att min sadel kommer att levereras, det är en ganska stor återförsäljare och butik. Men jag är väldigt trött på att vänta på denna sadel och helst skulle jag nu vilja ha mina pengar tillbaka för att kunna köpa en annan sadel (och lite för att visa att man inte kan göra hur som helst mot sina kunder).

Vad kan jag kräva som konsument? Har jag rätt att få mina pengar tillbaka, jag har ju kvitto på att jag betalt sadeln?
 
Sv: Lång leveranstid

Har du frågat återförsäljaren om du får dina pengar tillbaka?

Säg att det gått så lång tid nu så du har ändrat dig och kan hon inte skaka fram sadeln på tex 2 veckor så vill du ha pengarna tillbaka, annars går du via konsumentverket....

Fråga bara hur h*n vill göra, det är upp till återförsäljaren liksom :)
 
Sv: Lång leveranstid

konsumentverket kan hjalpa dig. Jag hade inte tvekat pa att ringa dom for att fa reda pa hur man ska ga tillvaga. 1 ar ar ju helt sjukt!:crazy:
 
Sv: Lång leveranstid

Jag mejlade henne i slutet på förra veckan och skrev då att om jag inte fick sadeln inom nästa vecka så var jag inte längre intresserad och vill ha mina pengar tillbaka.

Den mesta av vår kontakt har sedan beställningen skett via mejl och hon har oftast svarat inom ett par dagar. Denna gång har jag dock inte fått något svar ännu, men jag misstänker att hon läst det. Jag får ringa henne nästa vecka och göra klart att jag inte längre är intresserad. Bävar dock inför det, har svårt med sådana samtal :crazy:.

Och ja, visst är det sjukt med 1 års leveranstid. Frågan är ju om sadeln änns passar när den kommer eftersom det gått så lång tid sedan den provades ut :grin:. Det är ju faktiskt ytterligare ett argument som jag kan lägga fram för henne.
 
Sv: Lång leveranstid

Återförsäljaren har säkert full förståelse för dig. Det borde inte vara några problem för dig att få dina pengar tillbaka. Hon får ta detta med tillverkaren. (jag är i samma båt själv, men åf är samarbetsvillig och vi löser det nog verkar det som)
Prata du med åf. Det är ju inte hon som felat.
 
Sv: Lång leveranstid

Om du måttbeställde en sadel för ett år sedan så skulle jag inte tveka en sekund på att avsluta affären och få pengarna tillbaka. Med tanke på hur fort en häst ändrar sig i rygg och muskulatur så passar kanske inte ens sadeln när du får den ;)
 
Sv: Lång leveranstid

Jag är lite i samma situation. Har beställt en jacka som aldrig kommer. Har väntat i 9 och en halv månad nu. De säger att jackan är slut i deras lager, och de lovar att få hem den "nästa vecka", som de har sagt nu i några månader. Känns inte så kul, eftersom det ändå var en ganska dyr märkesjacka, och betalade gjorde jag redan för 9½ månad sen då :/
Tråkigt att hamna i sånna här situationer.
 
Sv: Lång leveranstid

Åh bara hatar leverantörer som aldrig levererar i tid:mad: Råkar alltid ut för det. Så var det både med sadeln, tävlingsskåpet och ridstövlarna, så har kanske haft otur!

Självfallet kan du kräva pengarna tillbaka om varan inte kommer. Du ska ju inte behöva betala för en vara som du inte får.
 
Sv: Lång leveranstid

det är därför jag aldrig betalar i förskott, utan alltid hämtar ut mot postförskott - för att jag inte vågar lita på att grejjorna kommer.. :crazy:

Jag beställde en sadel + padd i förra veckan, mot postförskott, och har efteråt hört om flera som fått vänta flera månader på sadlarna. Försöker få tag i företaget, men hittills har det inte gått. Innan beställningen svarade de på mail dagen efter jag skickat det.. Vill bara veta när de kommer att skicka den (den ska finnas i lager), tänker inte rida barbacka hela vintern..

I din sits hade jag absolut krävt pengarna tillbaka, efter så pass lång tid förväntar man sig (med rätta) att ha fått varan.
 
Sv: Lång leveranstid

ett år!! vad är det för ovanlig sadel?? låter ju helt konstigt.. jag fick vänta ca två mnd på min måttbeställda childeric..

du har rätt att få pengarna tillbaka om säljaren inte kan levera varan inom rimlig tid. och rimlig har för längst överskridits i ditt fall.
 
Sv: Lång leveranstid

Detta är en Epona, också handgjord sadel. Som jag förstått det så är det bara en person som tillverkar dessa sadlar och det är inte tillverkningen som tar så enormt lång tid utan väntan innan han börjar eftersom det är många sadlar på kö sas, men det är ju fortfarande för lång tid att vänta på en sadel.

Ska kontakta henne på telefon på måndag och kräva pengarna tillbaka.
 
Sv: Lång leveranstid

efter ett år kan man ju inte räkna med att sadeln passar hästen längre ens :crazy: Så jag skulle "bråkat" rätt mkt med återförsäljaren :grin::angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 324
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 188
Senast: Energi
·
Äldre Chansar på att lägga tråden här, får flyttas om det är missvisande. Iallafall, vi har beställt en byggnad utav ett lokalt företag. Vid...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp