Lång man på varmblodiga ridhästar

Sryoqwe

Trådstartare
Funderar på varför jag aldrig skulle få för mig att klippa islandshästens man men har varmblodets klippt. Funderar därför på att låta hennes man växa ut, den går ju att klippa igen och jag tycker lång man är fint. Pannluggen har jag aldrig klippt och den är ganska lång.

Det negativa jag märker med lång man är att den trasslar in sig i allt, inklusive stiglädret, och att den blir svår att knoppa. Knoppningen går ju dock att lösa genom fläta istället.

Vad tycker ni om lång man på varmblod? Om ni har någon med lång man får ni gärna lägga ut bild också :)
 
Tycker det beror på om hästen har god mankvalitet eller inte, och hurdan hals de har. Vissa passar bättre i kortare, vissa i längre. Min storhäst hade inte passat i lång man, men hon har inte kort-kort heller (en handsbredd typ). Pannluggen toppar jag bara om den blir väldigt stripig, annars får den vara.

Finast är hästarna som är älskade av sina människor. Jag brukar inte tycka så mycket alls om andra hästar än mina egna. :)
 
Funderar på varför jag aldrig skulle få för mig att klippa islandshästens man men har varmblodets klippt. Funderar därför på att låta hennes man växa ut, den går ju att klippa igen och jag tycker lång man är fint. Pannluggen har jag aldrig klippt och den är ganska lång.

Det negativa jag märker med lång man är att den trasslar in sig i allt, inklusive stiglädret, och att den blir svår att knoppa. Knoppningen går ju dock att lösa genom fläta istället.

Vad tycker ni om lång man på varmblod? Om ni har någon med lång man får ni gärna lägga ut bild också :)

Jag skulle aldrig få för mig att klippa manen på min tjej mer än typ toppning. Jag tycker den långa manen är så sjukt fin och ser mycket naturligare ut.
 
En välformad, kort man kan ge illusionen av en längre, mer välvd hals. Lång man kräver att hästen både har bra mankvalitet och snygg hals för att se bra ut i mina ögon.

Lång, tunn man på hästar med spinkig hals associerar jag väldigt starkt till travare, vilket är rätt långt ifrån det intryck jag vill ha från en ridhäst.
 
Funderar på varför jag aldrig skulle få för mig att klippa islandshästens man men har varmblodets klippt. Funderar därför på att låta hennes man växa ut, den går ju att klippa igen och jag tycker lång man är fint. Pannluggen har jag aldrig klippt och den är ganska lång.

Det negativa jag märker med lång man är att den trasslar in sig i allt, inklusive stiglädret, och att den blir svår att knoppa. Knoppningen går ju dock att lösa genom fläta istället.

Vad tycker ni om lång man på varmblod? Om ni har någon med lång man får ni gärna lägga ut bild också :)

Jag föredrar en kort man. När min häst var unghäst och gick på lösdrift fick han ha lång man etc som skydd mot insekter/kyla etc.
Men sedan han "sattes i skolan" så fick han en kort man. Jag både rycker och klipper.

Min islandskorsning försökte jag få lång man på då jag var liten. Men den fälldes på ngt vis innan den blev lång nog. Så jag gav upp det. Sen gick det ju inte att helt få en snygg, kort man som låg fint heller. Man fick göra det bästa man kunde av luddet bara. :laugh:

Jag har jobbat på travet och sett en typ av lång man jag inte vill ha på någon häst personligen. Jag har jobbat mkt med PRE, Lusse etc som vissa av dem haft lång man om den varit tjock och fin. Men hade jag en egen iberier skulle jag nog ha kort man iaf.
 
Jag tycker att lång man kan vara vackert på vissa ponnyer men generellt sett tycker jag att det ser ovårdat ut. Många är tunna och slitna.

Min nuvarande SWB har väldigt tjock man och när den blir längre än en handsbredd brukar hon bli så varm under att hon kliar sig. Så jag klipper hennes man minst varannan månad.
 
Oftast är det väl tradition mest, och delvis utifrån manens kvalitet. De raser som man brukar ha lång man på har ju oftast tjock och fin man som gör sig bra lång. Långt och stripigt ser ju bara trist ut.
 
Funderar på varför jag aldrig skulle få för mig att klippa islandshästens man men har varmblodets klippt. Funderar därför på att låta hennes man växa ut, den går ju att klippa igen och jag tycker lång man är fint. Pannluggen har jag aldrig klippt och den är ganska lång.

Det negativa jag märker med lång man är att den trasslar in sig i allt, inklusive stiglädret, och att den blir svår att knoppa. Knoppningen går ju dock att lösa genom fläta istället.

Vad tycker ni om lång man på varmblod? Om ni har någon med lång man får ni gärna lägga ut bild också :)

Det där är ju mkt tradition. Hopphästar - en handsbredd. Dressyrhästar - kanske lite längre men fortfarande nogsamt välfriserad. Fjord - stubbman. Kallblod - lång man. Travare - lång man.

Jag red PRE ett tag och vande mig vid att alltid behöva fläta innan ridningen för att manen inte skulle fara runt överallt. Annars har jag haft halvblod och lätt oövertänkt hållit manarna välfriserade för att det "skulle" vara så.

Men generellt är det ju fint med långa manar, så låt den växa tänker jag... Ångrar du dig är det ju bara att snygga till senare.
 
Jag har lång man på shetlandsponnyn och kallblodstravaren, halvblodet som är pensionerad sedan flera år hålls fortfarande någorlunda kort friserad.
Jag har en dragning åt det välfriserade på ridhästar.
 
Mankvalitet längd och tjocklek hänger ihop med ras och genetik inom rasen. Vissa hästar får fantastisk man medan andra aldrig får lång eller tjock man. Precis som på människor, alla har inte de rätta generna för ett långt hår. Jag tycker det är snyggast med oklippt välskött man. klippt pannlugg är absolut nej.
 
Funderar på varför jag aldrig skulle få för mig att klippa islandshästens man men har varmblodets klippt. Funderar därför på att låta hennes man växa ut, den går ju att klippa igen och jag tycker lång man är fint. Pannluggen har jag aldrig klippt och den är ganska lång.

Det negativa jag märker med lång man är att den trasslar in sig i allt, inklusive stiglädret, och att den blir svår att knoppa. Knoppningen går ju dock att lösa genom fläta istället.

Vad tycker ni om lång man på varmblod? Om ni har någon med lång man får ni gärna lägga ut bild också :)

Vill du så kör på lång man!

Jag hade stubbman på en ras som verkligen inte brukar ha det till rasfolkets förfäran 🙄 Jag tyckte det var tufft och passade herrens humör 😆

Lång man är ju lättare att snabbt fixa till om verkligheten inte lever upp till ens förväntningar.

787E4AEA-4D7A-447A-B954-E3FC48720ADD.jpeg
 
Jag är nybliven ägare av iberisk häst och har därmed begravt saxen i manfriseringssyfte. Tycker det är jättefint med deras långa manar men hade aldrig kunnat ha mina swb eller ens connemarorna med lång man.

Brukar fläta upp vid ridning men tycker det funkar bra även med den lös.
IMG_20210405_134024_344.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 036
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp