Lång man på varmblodiga ridhästar

En del hästar är ju så hårömma att man måste bremsa för att kunna rycka manen. Då klipper jag nog hellre. Samma om den har tunn man - rycker man en sån så
blir det ju inget kvar. Så jag skulle säga att rycka eller klippa beror på hästen, hur håröm den är och hur tjock man den har.
Nej. Aldrig en sax i manen.

:D
 
Bremsar du då, eller hur gör du med de riktigt hårömma hästarna?
Det har hänt att jag bremsat när jag gjort det i jobbet men mina har varit obekymrade. Gör man det ofta så brukar det inte sitta så hårt och jag kan också rycka lite annorlunda så jag inte tar från roten om hästen har väldigt tunn man.

Att fläta klippta manar är ju en mardröm förutom att jag tycker det är skitfult. ;)
 
Jag rycker aldrig en man. Det är sällan jag haft en häst med en såååå tjock man att den måste ryckas och om den nu haft det så får man väl tunna ur i det syftet och inte att korta av. Tror jag bara haft en häst dom senaste 10 åren med en sån tjock man att den var tvungen att tunnas ur. Jag använder sax. Tycker det blir snyggast, jämnt, naturlig look och fyllig. Blir perfekta knoppar vid tävling. Om man rycker så blir knopparna inte alls lika snygga enligt mig (stör mig på strån som spretar upp ur knoppar).
Jag skulle inte komma på tanken att klippa någon man alls (om jag inte hade fjording förstås) utan jag rycker mina ridhästars manar.
 
Usch. Jag ryckte alltid förr sådär av princip, men nu klipper jag bara. Mina händer är mycket gladare och hästen slipper obehag. Win win!

Samma här, min häst har tjock man och är känslig. Han hade hatat mig om jag ryckt manen. Klipper och tycker det är snyggt.
Klipper pannluggen också, annars ser han ut som en kallblodstravare 😅
 
Klippt man och pannlugg 😁
Knoppat har jag aldrig gjort och kommer antagligen aldrig att göra, fått hyggliga procent ändå 💁‍♀️
IMG_20210403_162741.jpg
 
Jag hade ju en kallblodskorsning förut som jag tävlade ffa dressyr med. Han hade extremt tjock man men hatade att få manen ryckt, så jag klippte helt enkelt. Det gick bra att knoppa sålänge den inte var för kort (då blev flätan tjockare än lång så att säga). När jag började rida honom hade han lång man, men jag tyckte han passade bra även i kort och det ser ju mycket mer välvårdat ut, om det inte är en ras som "ska" ha lång man.
 
Rycka har jag aldrig gjort på mina, inte ens när jag hade kort man på hästarna.

Inte för att jag inte försökte men första hästen försökte mer eller mindre döda mig när jag försökte och min andra häst kom jag inte i närheten av i hagen på över en vecka så fattade vinken och har aldrig försökt på någon mer häst.
 
Jag hade ju en kallblodskorsning förut som jag tävlade ffa dressyr med. Han hade extremt tjock man men hatade att få manen ryckt, så jag klippte helt enkelt. Det gick bra att knoppa sålänge den inte var för kort (då blev flätan tjockare än lång så att säga). När jag började rida honom hade han lång man, men jag tyckte han passade bra även i kort och det ser ju mycket mer välvårdat ut, om det inte är en ras som "ska" ha lång man.

Och kl*
Jag tycker ju att löpande fläta är vackrare än knoppar. :love: Har alltid lagt upp manen på mina hästar på det viset om de ska vara 'extra fina' eller blir väldigt svettiga över halsen.
 
Samma här, min häst har tjock man och är känslig. Han hade hatat mig om jag ryckt manen. Klipper och tycker det är snyggt.
Klipper pannluggen också, annars ser han ut som en kallblodstravare 😅
Jag klipper också pannluggen! Min häst har liten och fjantig pannlugg så jag klipper det nedersta stripiga rakt av 😊
 
Jag ryckte min förra som avskydde det. Sedan blev jag introducerad för trimkniven som gjorde livet lite lättare och ytterligare lite senare för effileringssaxen/trimsaxen. Manen ser ryckt ut, vilket är finast tycker jag, och hästen slipper obehag. Perfekt ju!
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
1 920
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp