Lång man på varmblodiga ridhästar

Alltså det där med att "läsa fel": jag lyckades läsa "lång man (som person av manligt kön) på varmblodiga ridhästar. Och tänkte "jaha, det är väl en tråd om en väldigt lång person som ska rida..."

Antagligen därför att jag håller på med kallbodshästar av en ras, där det inte finns en tanke på klippa/frisera manen.

Ack så tokigt det kan bli ibland!
 
Mina får ha lång man för att de behöver det i hagen, men särskilt en av dem är en mästare på att få till trassel som kan ta timmar att reda ut. Hon gillar också att slänga upp hö på ryggen som ett täcke, och att kasta med huvudet så fort någon går förbi hagen. Vacker är hon dock när hon gör det!
 
Jag har aldrig haft något varmblod utan endast andra raser eller korsningar, och då har jag följt rasens traditioner - dvs lång man på nordsvensk, shettis och basjkir och stubbman på fjording. På basjkiren (fotot) jag hade (till och med ett halvår sedan) och shettisen jag har nu är det också så att jag funderat/funderar på att premiera/ställa ut och då krävs det ju att man följer rasens regler (dvs lång man). Ridhästen jag har nu istället för basjkiren är troligtvis en blandning med något iberiskt, och jag låter henne ha lång man också.

IMG_20200628_085250494.jpg
 
Funderar på varför jag aldrig skulle få för mig att klippa islandshästens man men har varmblodets klippt. Funderar därför på att låta hennes man växa ut, den går ju att klippa igen och jag tycker lång man är fint. Pannluggen har jag aldrig klippt och den är ganska lång.

Det negativa jag märker med lång man är att den trasslar in sig i allt, inklusive stiglädret, och att den blir svår att knoppa. Knoppningen går ju dock att lösa genom fläta istället.

Vad tycker ni om lång man på varmblod? Om ni har någon med lång man får ni gärna lägga ut bild också :)

Ingen av de jag har hemma klipps nu men jag kommer klippa Lilleman när han ska ridas in, tycker det ser lite mer "ridhästigt" ut med klippt man. Samma med öron/hovskägg t ex. Lite trimmat får det vara när de är igång!

Stora damen går bara som sällskap just nu och har lång man trots att hon är en SWB. Sedan har jag hemma en knabstrupperkorsning också, toppar hennes tunna fjösiga man lite ibland men den blir knappt längre än en handsbredd även om man låter den vara.

Har ridit ganska mycket islandshästar också och där vill man ju ha en lång tjock man och svans helst. Min fjording klipptes alltid stubb.
 
Långa manar är det värsta jag vet. Det kliar i fingrarna bara jag ser en - vill bara ta fram saxen... 😂 Tycker bara att det ser ovårdat ut.

Även på t ex en välskött friser, shetlandsponny eller islandshäst?

Det här får mig att fundera på hur min islännings ganska tjocka man skulle se ut som klippt 😝 Det skulle inte se välvårdat ut om man inte tunnade ut den. Stubb hade han nog funkat bättre i.


För att svara på TS fråga - jag tycker som många andra att det beror på mankvaliteten. Lång och stripig tycker jag inte är så jättevacker, hellre då kort och efterhållen. Något jag däremot inte klarar av oavsett ras och storlek på häst är lugg som klipps rakt av med sax
 
Det här får mig att fundera på hur min islännings ganska tjocka man skulle se ut som klippt 😝 Det skulle inte se välvårdat ut om man inte tunnade ut den. Stubb hade han nog funkat bättre i.


För att svara på TS fråga - jag tycker som många andra att det beror på mankvaliteten. Lång och stripig tycker jag inte är så jättevacker, hellre då kort och efterhållen. Något jag däremot inte klarar av oavsett ras och storlek på häst är lugg som klipps rakt av med sax

Va, det här är ju hetaste trend-looken 2021!
hh4.jpg
 
Det här får mig att fundera på hur min islännings ganska tjocka man skulle se ut som klippt 😝 Det skulle inte se välvårdat ut om man inte tunnade ut den. Stubb hade han nog funkat bättre i.


För att svara på TS fråga - jag tycker som många andra att det beror på mankvaliteten. Lång och stripig tycker jag inte är så jättevacker, hellre då kort och efterhållen. Något jag däremot inte klarar av oavsett ras och storlek på häst är lugg som klipps rakt av med sax

Ja jag försöker se framför mig hur mina två islandshästar och min väldigt hårfagra minishettis skulle se ut med klipptna manar :nailbiting:
 
Pannluggen tycker jag aldrig ska klippas om den är något tjock. Jag klippte fullblodets pannlugg som bestod av typ tre hårstrån :p. Men han fick ha lång man (såg säkert ut som en travare men är väl inget fel med det) :)

Men menar vissa av er här att ni hade klippt sådan här man och pannlugg? :nailbiting:
 

Bifogade filer

  • 20210402_172809.jpg
    20210402_172809.jpg
    499,4 KB · Visningar: 45
Det här får mig att fundera på hur min islännings ganska tjocka man skulle se ut som klippt 😝 Det skulle inte se välvårdat ut om man inte tunnade ut den. Stubb hade han nog funkat bättre i.


För att svara på TS fråga - jag tycker som många andra att det beror på mankvaliteten. Lång och stripig tycker jag inte är så jättevacker, hellre då kort och efterhållen. Något jag däremot inte klarar av oavsett ras och storlek på häst är lugg som klipps rakt av med sax
Stubb kan jag tycka är helt okej på vissa raser. Och ska man klippa behöver man absolut tunna ur ibland. Det är just långa manar jag har väldigt svårt för. 🙈 :D
 
Jag tycker generellt att det är väldigt fult med klippt man - och ännu värre med klippt pannlugg! Nu har jag ju islandshästar och de får vara som de är (med undantag för att de får svansen klippt när den börjar släpa i marken, vilket händer med jämna mellanrum), skulle jag ha någon hästras med tunnare man skulle jag rycka den jämn, men behålla "naturlig look" (ogillar det rakt avklippta).
 
Jag skulle inte komma på tanken att klippa någon man alls (om jag inte hade fjording förstås) utan jag rycker mina ridhästars manar.
En del hästar är ju så hårömma att man måste bremsa för att kunna rycka manen. Då klipper jag nog hellre. Samma om den har tunn man - rycker man en sån så
blir det ju inget kvar. Så jag skulle säga att rycka eller klippa beror på hästen, hur håröm den är och hur tjock man den har.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 978
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 839
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp