Lång (rid)väg till träningen

Sv: Lång (rid)väg till träningen

Om jag skulle rida för tränare skulle jag väl kunna tänka mig 30 min ungefär (bra uppvärmning) men om jag skulle rida själv utan tränare skulle jag nog inte rida längre än 15-20 min. :rofl: Men det beror lite på.. Förut med förra ponnyn red vi till hoppträningen det tog 15-30 min, beroende på vilken väg jag red, antingen över fältet (15 min) eller runt fältet (typ 30 min), men nu kommer tränaren till stallet så jag behöver inte rida nånstans.
 
Senast ändrad:
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Vimzis skrev:
Okej då borde det alltså inte vara några större bekymmer. :)
Skulle ju vara kul att kunna träna lite ordentligt i sommar/höst...


Jag vet många som gjort det för att få vara med på träningar. Det är väl bara någon dag/vecka? Kan du inte åka alls, de dagar det är regigt tex?

Vi hade länge ca 4 km till närmaste ridhus. Fast när det var mörkt och kallt åkte vi. Annars ver det bara skönt att rida fram och tillbaka. Man måste inte bara skritta heller om dedt inte är dåligt underlag.
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Det går att göra, speciellt nu när det är ljust, men till hösten/vintern när det är mörkt, kallt och dåligt väder är det inte så kul. Du har ingen möjlighet att hyra eller låna en transport av någon? Det tar ju mycket tid att skritta, du kanske har andra saker (läxor?) som ska göras? Men om du vill så tror jag att du kan trava lugnt, men det räcker med 10-15 minuter, hästen ska ju inte vara uttröttad när du kommer fram :)
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

*snor knapp och svarar de flesta*

Vi får se hur det blir, just nu känns det inte som att någon av oss är speciellt motiverad att lägga 3 timmar på en ridtur där 1 timme innebär hyfsat hårt träningspass men ska rida med stallkompisen några gånger för att se hur det känns.

Har inte möjlighet att hyra transport själv eftersom jag inte har körkort (men efter jul så..) och inte har några föräldrar som vill/har tid att skjutsa mej till ridhus...:(
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Skulle inte rida om det tog mer än 20-30 min i skritt, skulle aldrig ha tid att skritta i två timmar + träningen ;)
På nuvarande pållan kan jag iof inte rida ut själv.. För det vill hon inte så för oss skulle den timmen kanske bli 3 timmar (två av övertalning) :crazy: .

Jag tror inte att din häst tar skada på nåt sätt om den har bra grundkondition, det är nyttigt att skritta :p .
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Under en vinter red jag en timme till ridhuset kanske en gång i veckan. Jag är så frusen så jag var en istapp när jag kom fram, och vägen gick dessutom genom en skog som inte har några direkta vägar.. så det var till att titta efter plastbanden som satt fast i granarna och hoppas att man kom rätt :crazy: Men hästen blev fint uppvärmd, han måste nästan gå en timme för att stelheten ska släppa i benen.
Men jag skulle inte göra om det, en halvtimmes ridväg högst.
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Kl*

Om det var ren skritt väg 20min och 30min om man kunde trava och galoppa oxå.

Kram
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Okej alla kära bukefalister jag har en ny plan. :D

Har nu hittat en kortare väg ( :banana: ) till ridklubben. Tar ca 30 minuter om man rider på lite. Dvs lite trav och lite galopp.
Väl framme så rider jag i 20-30 minuter för att sedan villa helt lika länge.
Efter det rida hem igen, åter lite trav och galopp.

vad tror ni om detta? Är det en helt åt skogen strategi eller kan det funka? Det gör ju dessutom att tiden på hästryggen kortas ner med minst 1 timme men ridningen blir desto intensivare.
När jag red idag och väl var framme så kändes hästen väldigt mycket mer på hugget än förra gången då vi segade oss dit i skritt dessutom.
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Jag skulle aldrig göra det. :p Tänk dig ca. ½ timmas skritt väg dit, ett träningspass där och en ½timmas skrittväg hem. Gah! Näe, det skulle jag verkligen inte palla, och inte i det här vädret. då skulle jag vara hemma kl. 1 på natten. :p
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Jag säger som många andra, det är definitivt genomförbart även om det är något länge. Men du får ju en jättebra uppvärmd och avskrittad häst, och på ditvägen kan du ju även värma upp i lite trav så att träningen i ridhuset inte blir så lång, och på hemvägen kan du trava och skritta av ordentligt. Se till att utnyttja vägarna dit och hem.
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Jo, jag ska testa några gånger nu. Vägen som är kortare är dessutom rätt så hyfsad. I stället för lite drygt 3 km på asfalt och hård grusväg så blir det 1,5 km på asfalt och resten skogsstigar som är tillräckligt fina för snabbare galopper.

Men är det ingen som tror något om att rida lite mer "vanligt" på vägen dit, träna en kortare stund och därefter vila lika länge som träningspasset? Eller är det bättre att lägga den vilan åt sidan och i stället skritta 20 minuter hemåt?

Lite OT men hur är det med ryggsäckar på hästryggen? Funderar på att ha med mig en med någon form av svett-täcke till hästen, kanske regnjacka eller liknande till mig och lite vatten eller något. Om man ska rida i samtliga gångarter, bör det då vara en väska med ordentliga fastspänningsmöjligheter eller funkar vilken ryggsäck som helst?
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Jag tror nog att den korta snabbare vägen kan fungera oxå, om hästen har bra kondition.
Men jag skulle nog hellre skritta större delen av hemvägen istället för att vila där innan jag red hem.

Men några snabba galopper vet jag inte om det är så bra, rid lugnt och spar på krafterna hos hästen.
Klart du kan galoppera men inga rus-galopper.

Ryggsäck kan man ha när man rider, men det är ganska obekvämt när man travar och galopperar för den hoppar upp och ner på ryggen.
Kanske en ryggsäck med bättre fastspänningar kan fungera då, har inte provat.
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

jag menade inte att jag skulle galoppera fort, bara att underlaget är så pass bra vissa sträckor. Men då är det kanske bättre att rida direkt hem efter passet men ta det lugnt...?
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Som många andra sagt är det ju mest upp till dig. När jag hade min ponny :love: hade jag ca 45 min skritt till ridhuset och det var inga problem, tränade 1-2 ggr per vecka, förutom när det var snöstorm etc (vi lade in 2 mån vintervila istället för vila på sommaren då det var tävlingssäsong).
Men jag tycker om att rida länge och genom att jag mest red själv (vi hade egen gård o min syrra tävlade hellre än red till vardags så jag red ofta hennes hästar också) satt jag och pratade med hästen, sjöng :rofl: eller repeterade inför nåt prov i skolan (ev m lapp i fickan):idea:
Eftersom ni kommer få en enormt bra kondis både du och hästen av att rida så länge och mycket, kommer ni snart orka att lägga in några små travpass på vägen dit och hem. Bra uppvärming att rida på halvlång tyglar och du håller dig varm också när det blåser kalla höstvindar.
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Vimzis skrev:
Lite OT men hur är det med ryggsäckar på hästryggen? Funderar på att ha med mig en med någon form av svett-täcke till hästen, kanske regnjacka eller liknande till mig och lite vatten eller något. Om man ska rida i samtliga gångarter, bör det då vara en väska med ordentliga fastspänningsmöjligheter eller funkar vilken ryggsäck som helst?
Har ridit ofta med ryggsäck för som sagt tyckte jag om att rida länge och ibland hade jag med mig en jacka, lite vatten och kanske nån macka så jag kunde pausa och låta ponnyn beta en stund.
Bara du ser till att det finns ett bra höftbälte eller iaf nån rem som du kan spänna i midjan. Ska du köpa ny ryggsäck så tyckte jag mycket om en "cykelryggsäck" som var mer platt, droppformad och ganska lång så den satt bra på hela ryggen.
Provade ibland med sadelväskor också när jag red till tävlingar (grannklubben drygt 1 timme bort:angel: ) och ville ha mer saker som svettäcke, grimma, Krafft etc men det tyckte jag kändes som mer ivägen om man ville trava och galoppera.
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Men då är det kanske bättre att rida direkt hem efter passet men ta det lugnt...?

Jaa, jag skulle göra så i alla fall. Jag tror det blir bara jobbigt att stå och vänta på att få rida hem. Mycket skritt och lite lugn trav hem tror jag blir bäst.:)
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Ja, du kan ju både värma upp och träna på vägen dit. Träna lite tempoväxlingar, serpentiner osv, och sen rida lite kortare i ridhuset. Sen skulle jag, om jag var du, rida direkt hem och låta hästen vila sen, än att låta honom stå och vänta på att få gå ist, dte är bara onödigt. Han får ju en skön avskrittning på vägen hem istället, det är en bra nervarvning för att sen få stå och sova i stallet eller vad han nu vill göra ;)
Ska du rida med ryggsäck bör det vara en bra fastspänningsmöjlighet så att den inte skumpar, annars kan man rida med sånna där sadelväskor som man sätter fast bakom sadeln.. har glömt vad det heter :D Dom kan du ju ta av när du ska träna och sen sätta på igen när du ska hemmåt.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
802
Senast: skiesabove
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 984
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 371
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp