Lång (rid)väg till träningen

Septicemia

Trådstartare
Hur lång bit kan d tänka dig rida för att ta dig till ridhuset/ridbanan för att träna? (hopp/dressyr med/utan tränare)
Funderar på att skaffa anläggningskort hos ridklubben men det är en bit att rida dit (har ingen transport, och ridbana hemma är på väg).

Det tar kanske uppåt en timme, i enbart skritt på långsam ponny :p. Är det för långt eller genomförbart?
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Kan du inte betala för en gång och prova om det är för långt. För hästens skull så tror jag inte det är någon fara, om du bara skrittar dit & hem. Bara hästen är i bra kondition och du inte rider för länge/hårt i ridhuset.
Det kanske är bättre att köpa ett 10-kort istället får terminskort. För tänk om det regnar hela hösten:eek: , då är det inte kul att ha så lååååååång väg.
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Nej jag vet det. Ska rida fram och tillbaka idag bara för att testa.
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

rid på du bara, du har ju en perfekt uppvärmd häst och får en perfekt avskrittad häst på köpet!
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Till hösten ska jag träna hoppning i ett ridhus som det tar 40-45 min att skritta till. Jag har testat att vara med på en hoppträning och det gick jättebra. Min häst var mycket nöjd fast (/pga att) hon fick gå i 2,5h i sträck. Inga problem tycker jag! Hästar är ju gjorda för att röra på sig så bara man tar det lugnt så tror jag inte att det är några bekymmer för dig heller! Lycka till!

SaraXX
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Okej då borde det alltså inte vara några större bekymmer. :)
Skulle ju vara kul att kunna träna lite ordentligt i sommar/höst...
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Jag själv tycker att 20 min i skritt o lite trav är max, eller 30 min, men inte mer. Jag tycker det blir för jobbig att ta sej då.
Men har man ingen bana så kan det ju vara skönt att få träna lite mer på "riktigt", o har man tiden o bara sitta o filosofera så.....
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Alltså. En timme tycker jag är i längsta laget. Jag har en halvtimme till "min" klubb, det är perfekt uppvärming för oss, jag hinner trava lite också.
Men en timme, dels är det himla tråkigt att rida i en timme för att komma någonstans, sen om du har gjort din häst träningsfin så kommer den garanterat ha sölat ner benen på en timme. Och en timme på hösten eller vintern är oändligt lång tid.

Fast är det bara tillfälligt (du ska träna på hemmabanan sen?) så kan det säkert gå. Det är ju mest upp tilld ig själv.
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

HeJ!
Vi hade ca 45 min till ridhuset där jag stog innan. Hela vägen asfalt och bostadsområde, dvs bara skritt..

Jag red till ridhuset en gång, för jag hade inte riktigt tid att lägga 2 timmar för att ta mej till o från ridhuset. Dessutom har min häst inte varit så fräsch och uppskattar inte 45 min skritt på asfalt..

Jag vill ha närmare, annars hyr jag hellre transport o lånar bil o åker..

/ lavinia, som får finna sej i ridning utomhus..
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Äh en timme är väl ingenting. Sen är det väl kul att vara träningsfin men jag tror knappast att en lite smutsig häst är så himla farligt. Det är lite kul med oss distansare, man kommer tävlingsklädd och fin men efter en timme är ekipaget garanterat inte så snyggt längre.
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

jag har ridit till min träning och det gick på ca 1 tim dit och sedan 1 timme hem, inga problem för min häst, han var jättelugn när han kom dit och sedan får man ju en effektiv träning då man redan är uppvärmd...

Ett extra plus för mig också då vi tränar distans då det är bara bra för min pålle att röra på sig=). och man slipper mecket med att lasta, sadla och sånt.
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

det är klart det är genomförbart.

förr om åren för lääänge sen, hade jag 40 min ridväg till min tränare, om man travade vissa delar av vägen. det gjorde jag glatt de gånger min pappa inte kunde skjutsa och jag ville träna extra - red 2 ggr/vecka för tränare några år och inte alltid det funkade med transport assistens.

numera är jag vuxen och har ridbana vid stallet, samt 20 minuters skrittväg till stor anläggning med 2 ridhus, en utebana, samt terrängbana... och jag klagar att det är långt....:o skulle med andra ord aldrig stå ut med så lång ridväg numera som du.:o men klart det går!!!!!
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

hmmmm jag hade inte gjort det!
en timma dit o en timma tillbaks hade tråkat ut mig något enormt i längden, men någon enstaka gång hade jag kanske tyckt att det var kul
I det stallet jag hade häst tidigare tog det ca 10 minuter att skritta till ridhuset, det var lagom, jag hade väl kunnat tänka mig en skrittsträcka på MAX 30 minuter
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Om valet inte är att åka trailer utan att INTE träna så är det nog fler som skulle kunna tänka sig det. Man blir fort bekväm...(vis av erfarenhet).

SaraXX
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Jag tycker att det är för långt. Inte för att hästen inte orkar, men det är tråkigt, hästen kommer inte vara ren och fin längre, jag stelnar till av så mkt skritt och sen ska man hem igen på en trött häst som förtjänar vila och inte ytterligare en lååång skrittur som jag då skulle leda min häst som belöning för ett bra pass. Nä, jag hade kört med transport den biten...
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Runt 30-40 min kan väl vara lagom. Skulle tröttna efter ett tag(jag alltså haha) om
det skulle vara längre att rida.
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

:) Jag tycker att det är ganska skönt att skritta. Skrittar gärna ut på turer runt 2-3 h
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

Snor bara knappen längst ner...

Oj vad delade meningar det var. :p Har nu bara för att testa skrittat hela vägen dit och tar man det då lugnt, alltså skritt hela vägen i långsamt tempo så går det på lite mer än en timme.
Visst, vägen dit, det är våra vanliga trav och galoppstigar men tanken är ju inte att hästen ska vara mer än framskrittad när vi är framme.
Men kan jag anta att det går att trava lite grann på mjuka skogsstigar på vägen dit eller bör jag utgå från att det är skritt som gäller?
Har redan nu räknat ut att hästen behöver ledas hem, åtminstone de första 20 minutrarna och de sista.

Har en kompis som också tänker rida dit och då blir det ju självklart roligare men det betyder att om jag vill ha sällskap så ska det passa henne med tider också. Det är ju som sagt ett litet projekt på säkerligen 2,5-3 timmar i sadeln.
 
Sv: Lång (rid)väg till träningen

En timme är väl inga problem nu. Är väl lite värre i vinter :p

Men en timmes framskrittning är nog bara bra för både dej och hästen.
Har den väldigt bra kondis gör det nog inget om du travar lite granna oxå.

MEn det är ju iofs upp till hästen. Om den inte tycker om att bli riden i 3 timmar så är det ju ingen bra idé.. eller om den lätt blir "trött" av att gå å skritta så länge..
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
792
Senast: skiesabove
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 842
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp