Lång sadelgjord

ylvalill

Trådstartare
Vart hittar man en bra lång (150 cm) sadelgjord i läder och med resår? Min häst har under sommaren vuxit ur sin 140 cm gjord (och dessutom lärt sig att spänna ut magen när man ska spänna gjorden) så nu sliter jag som ett djur varenda gång hoppsadeln ska på. Det verkar inte heller vara världens enklaste sak att hitta en längre gjord. I undantagsfall finns det 145 cm men jag skulle gärna haft en 150 cm gjord så att den funkar även om jag lägger en fårskinnspadd under sadeln. Nån som har några tips? Har en sadelgjordsförlängare men tycker det blir så klumpigt och fult med den så jag hade hellre haft en gjord som passar.
 
Jag har haft en ELT som var 145 men vet inte om alla butiker säljer den, tycker dessutom att den va allt för stretching..
Vill du satsa på kvalité har prestige en med tryckfördelningsplatta, dock dyr!
Själv har jag funderat på en Bucas Optima, finns på Ho*ze upp till 155 cm.
 
Jag googlade "sadelgjord 150cm" och fick upp flera stycken lädergjordar med resår, med eller utan magplatta, till humana priser.
 

Liknande trådar

Utrustning Antingen så är hästen smällfet eller så är stropparna jätte korta på hoppsadeln. Oavsett så är min 150 gjord ca 5cm för kort för att...
Svar
8
· Visningar
1 194
Senast: Buck
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 573
Senast: Lavinia
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 619
Senast: Alexandra_W
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
3 972
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp