Lång transport för unghäst direkt från lösdrift eller stalla upp först?

Det skulle kännas bra om det var andra "bebisar" på rutten. Sannolikt bryr hon sig inte, bara det är andra hästar men för mig skulle det vara mysigt, som om de var ute på en skolresa ungefär :-D . MEn säkert bättre om det finns några vuxna med som kan hålla ordning på småttingarna Visa bifogad fil 58456Visa bifogad fil 58456
Och dessutom gillar hon att ta hand om fölen när de går i hagen på somrarna. Både som åring och som två-åring har hon hängt med årsfölen och visat dem hur man ska göra när man äter, rymmer från mamma och viftar på svansen. Bebisarna har avgudat henne som vet så mycket om världen. Så om det är några åringar på transporten kommer hon nog att springa på den för att visa hur det går till . Hon älskar att visa sig duktig för småttingarna 1602361389006.png
 
Ha ha, ja jag tycker också att det känns som en lång resa även i Norrland 🙃 . Bra poäng med paddock-magen. Det borde stallägaren också tänkt på istället för att börja prata om att det var så viktigt att stå på stall före transporten...
Tuta o kör bara, få den på en bil hem med bra transportör så kommer det nog gå fint :)
 
Tack, jag var precis i kontakt med en och de var vana vid "first timers". KÄnns verkligen som att min stallägare har överdrivit, alla, inklusive professionella transportörer, säger ju att det är lugnt :-)

Alla gör olika. Som ägare får man avgöra det som är det bästa för sin häst. Din stallägare har säkert menat väl och kanske trott att du skulle köra hem hästen själv och tyckt det inte var en så bra idé eftersom din häst är van med att ha andra hästar omkring sig hela tiden. Det är jättebra för hästar att växa upp i flock osv men det är också viktigt att dom kan bli trygga i hanteringen och tex kan transporteras. Det kan ju bli fråga om att behöva transportera till djursjukhus och det inte alltid är möjligt att ta med en kompis. Lycka till med att få hem din häst iaf, hoppas det går bra 😊✊✊
 
Alla gör olika. Som ägare får man avgöra det som är det bästa för sin häst. Din stallägare har säkert menat väl och kanske trott att du skulle köra hem hästen själv och tyckt det inte var en så bra idé eftersom din häst är van med att ha andra hästar omkring sig hela tiden. Det är jättebra för hästar att växa upp i flock osv men det är också viktigt att dom kan bli trygga i hanteringen och tex kan transporteras. Det kan ju bli fråga om att behöva transportera till djursjukhus och det inte alltid är möjligt att ta med en kompis. Lycka till med att få hem din häst iaf, hoppas det går bra 😊✊✊

Bara nyfiken men menar du att du har haft besvär köra endast grundhanterade unghästar själva?

Jag har haft ett par vuxna hästar med grav separationsångest. Som inte kunnat vara själv varken i hage eller stall. Absolut ingen av dem har haft problem med att åka transport själv. Inte ens fullblodet från banan som aldrig åkt själv (och hade grav separationsångest)
 
Bara nyfiken men menar du att du har haft besvär köra endast grundhanterade unghästar själva?

Jag har haft ett par vuxna hästar med grav separationsångest. Som inte kunnat vara själv varken i hage eller stall. Absolut ingen av dem har haft problem med att åka transport själv. Inte ens fullblodet från banan som aldrig åkt själv (och hade grav separationsångest)

Nej det har jag inte eftersom jag hanterar mina men har fått hjälpa till flera gr med andras ohanterade när det hänt att dom har behövt åka iväg.
 
Nej det har jag inte eftersom jag hanterar mina men har fått hjälpa till flera gr med andras ohanterade när det hänt att dom har behövt åka iväg.

Okej men har du hört om grundhanterade som haft problem just med att åka själva?

Ts häst är inte ohanterad utan grundhanterad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 744
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: monster1
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 465
Senast: Ajda
·
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 059
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Arbetsintervju
  • Jag vill inte vara så trött 😭

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp