Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Lejonelle

Trådstartare
Förhoppningsvis ska vi snart hämta hem vår nya familjemedlem. Det är 4-5 timmars bilresa hem med transporten. Jag har aldrig kört så långt med häst förut och känner mig orolig för att resan ska bli påfrestande för hästen. Kom med era bästa tips på hur man ska göra det bekvämt för hästen, speciellt om det är en varm dag. Vi vill helst undvika att behöva lasta ur hästen mer än nödvändigt då vi inte känner den och bara har nuv. ägarens ord på att den är lättlastad. Lastningsproblem löser jag helst hemma i lugn och ro och inte nånstans på vägen :eek: Men jag tycker det är länge att stå i transport utan paus så jag vet inte riktigt hur det är bäst att göra... Kom med råd, ni som är vana att åka långt.
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

har åkt flertalet gånger på körtävlingar i skåne från stockholm. det är en restid på 7-8 timmar. Vi har då inte lastat ut hästarna någonsin på vägen ner, utan vi ser till att det har ett bra klimat, välventilerat. ca 2 ggr stannar vi och ger vatten/mkt blöt betfor och hö.
När vi kommer fram leds hästarna i ca en halvtimme och får äta gräs odyl för att få igång cirkulationen igen. Ingen av våra hästar har tagit skada av detta, utan ofta presterat mycket bra.

En resa på 4-5 timmar är ingen större fara, se bara till att det inte blir för varmt i transporten, och stanna gärna nån gång och ge vatten/mkt blöt betfor så hästen inte får vätskabrist. Du behöver inte lasta ur hästen på väg hem.

Lycka till med den nya!
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

4 timmar åker vi regelbundet och lastar inte heller ur. Stannar och kollar av hästarna med jämna mellanrum och har givetvis mycket strö i transporten. Försöker åka tidig morgon eller sen kväll om det är väldigt varmt ute.

Sen direkt ut i hage vid anländandet, för att hästarna ska få röra på sig ordentligt. Har funkat kanonbra, även unghästen stod som ett ljus första gången (med sällskap) :)
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Nu ska jag svara precis som jag brukar i den här frågan ;)

Är man ovan att köra med transport och/eller längre sträckor, anlita transportfirma. Det samma om hästen är ovan.

Det blir knappast dyrare (räkna alla kostnader, inkl inkomstbortfall) och är mycket bekvämare för hästen.
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Precis som A_K_N skriver så skulle jag överväga transportör....

Jag har anlitat transportfirmor varje gång jag skall transportera häst längre sträckor.... Jag har inte varit missnöjd hitills....

Och det blir oftast inte dyrare heller.
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Nej Jag anlitade transportör fån Uppsala till Grästorp där jag hämtade henne med släp o fick åka ca 10 mil till men hon åkte kanonbra , dräktig var hon med o det verkar ha gått jättebra, nu blev det en som var dyrare än de andra men tidsapekten var inte på min sida, jag betalade 3000 men de andra begärde 2500 inkl moms.
Så anlita en transportör om du vill vara säker,
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Kan vara värt att ringa runt lite.... Dock har jag alltid fått hästarna hemkörda till stallplanen.... Har inte behövt möta upp någonstanns och lasta om....

Jag har allt som allt fått fyra stycken hemkörda från norra till södra svedala.... Två av dessa har varit ett åringar som rest "själva" för första gången....
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Jag har alltid fått itutat i mig att dom ska in i boxen å kissa först, annars kan dom få nåt fel med "kisseriet":crazy:
Vi fick inte gå ut å gå med våra tävlinshästar innan dom fått vart in i boxen först/C
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

om du inte vill lasta ur hästen kan du bara stanna tranporten någon halvtimma-timma där emellan så att hästen får vila lite, för att gungningen är ju trots allt ganska jobbigt för hästen.
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Jag skulle inte stanna och lasta ur hästen för 4-5 timmar.
ha ett rejält hönät me dej i transporten.
ha med dej vatten och stanna nån gång och se om hästen vill dricka.
jag brukar även strö med spån i transporten, mina gillar att stå på det, det blir mjukare och de kissar om de behöver och det rinner inte iväg.
täcke behövs ju inte under en sån resa om det är varmt.
om du vill ha transportskydd så tänk på att de inte är för tjocka och varma.
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Lejonelle skrev:
Förhoppningsvis ska vi snart hämta hem vår nya familjemedlem. Det är 4-5 timmars bilresa hem med transporten. Jag har aldrig kört så långt med häst förut och känner mig orolig för att resan ska bli påfrestande för hästen. Kom med era bästa tips på hur man ska göra det bekvämt för hästen, speciellt om det är en varm dag. Vi vill helst undvika att behöva lasta ur hästen mer än nödvändigt då vi inte känner den och bara har nuv. ägarens ord på att den är lättlastad. Lastningsproblem löser jag helst hemma i lugn och ro och inte nånstans på vägen :eek: Men jag tycker det är länge att stå i transport utan paus så jag vet inte riktigt hur det är bäst att göra... Kom med råd, ni som är vana att åka långt.

man behöver inte lasta ut hästen men man ska tänka på att det är ganska svårt för hästen att hålla balansen i transporten och den måste koncentrera sig hela tiden, därför tycker jag att man ska åka max två timmar i sträck och sedan stanna till minst en kvart. om det är varmt måste man vattna den orta. ta med en egen dunk så kan du vattna när du känner för det.
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Nej, det är givetvis också ett alternativ. Vi behöver ändå åka ned för att närvara vid vet besiktning och avsluta affären så därför ville vi ta med hästen på samma gång men resan går naturligtvis fortare och lättare om vi inte har hästtransport att dra på. Har du rekommendation om firma så får du gärna PM:a.
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Körde hem min tre åring skåne - norr om gbg och de tog ca 5 timmar. Vi lastade inte om någon gång och hon stod som en pärla hela tiden. Hade gott om vattnat hö som hon stod och mumsade på. Stannade en gång så hon fick dricka och så.

Jag skulle inte stanna för ofta och lasta ur och pyssla om hästen ändå står bra. Lika bra att köra på så att ni kommer hem och kan leda henne på ett säkert ställe.

Att stanna och vattna är ju alltid bra, dricker de inte vattnet så ge lite betfor så de ändå får i sig vätska. Jag väter upp betforen riktigt mycket när jag ger det i transporten.

Sedan skulle jag också åka tidigt tidigt på morgonen. Från tio och till tre-fyra är det ju alltid som varmast. Se till att ventilationen är på!

MEN, känner du dig osäker: Anlita ett transport företag, de kör ju även gård till gård även om de blir lite dyrare så slipper man ju då lasta om och greja.

Hoppas allt går bra!
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Skulle gärna vilja ha lite tips på olika transportörer runtom Mälardalen. Det går bra att PM:a :smirk:
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

De timmarna klarar dem utan problem. Vi brukar stanna o ta några minuters paus på halva vägen så hästen har en chans att kissa..
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Min pålle ska åka 50 mil på fredag, och nu löser vi det som så, att han får åka lastbil(Horse Combi) halva sträckan, sen lastar vi ut, han får en drickpaus, och får promenera lite, innan han lastas om till vanlig transport.

Har tidigare kört den sträckan i ett svep med transport, stannade och tittade till hästen 2 ggr, och stod still ett tag och gav vatten.

Hästen klev ut med fräscha ben, medan matte stapplade efter...
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

När vi kör längre brukar vi stanna för vår egen skull att äta längs vägen. Har inte kört 4-5 timmar men väl 3. Har man åkt i en transport själv och sett hästen stå och parera så vill man gärna stanna ibland och ge den en paus. Man behöver kanske inte flera små stopp, utan ta en paus på kanske en halvtimme. Öppna skötardörren och kanske övre luckan bak (om hästen är lugn) för att få ordentligt md luft en stund. Det ska den givetvis ha hela resan också. Ge vatten, eller betfor emd mycket vatten för att få den att dricka. Min häst är sån att han kissar i transporten, många gör inte det.
Det lkan vara skönt för alla parter att ta en paus. Se till att både du och hästen får äta/dricka och vila upp sig en stund.
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Med tanke på att mina åker över 2 h i princip nästan var de än ska, så är jag ganska hårdhudad. Jag skulle stanna efter halva vägen, erbjuda vatten och låta släpet stå 15 - 30 minuter, för att hästen ska passa på och kissa om den behöver det. I övrigt skulle jag inte bekymra mig, och de brukar inte vara så jättetagna av en 4 - 5 h tur, om de är resvana.

Ett tips - kör på NATTEN. Det är myckets valare och behagligare för hästen då, och mindre trafik.

Dräktiga stoet åkte dryga 60 mil hit, lastades om halvvägs och fick lite blöööt betfor (för att få i vätska), lastades om och åkte sen 4 h till hem (som blev 9 h men det kan vi strunta i just nu, biljäveln havererade så fick invänta hjälp, lasta av, byta bil och lasta på och åka vidare). Jag kollade henne två ggr under resan, en gång när jag ändå tankade 15 mil efter avfärd, och så en gång när jag stannade för att kissa.

SKulle definitivt inte lasta ur på en så kort resa.
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Ja det är bra för både tvåbenta och fyrbenta att åka när det är som svalast ute. Behaglig luft och mindre trafik. Vill man inte åka nattetid kan man iallafall under sommaren då det är ljust länge åka på kvällen. Ska man lämna ett sto hos hingst så gör det ju inget att det är natt då man åker hem med tom transport.
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

de e bara att köra :)
Kör lungt och försikigt bara,försök när de är så lite trafik som möjligt (alltid skönt,med släp lr inte)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 910
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp