Lång vila för 18-åring

Om du väljer lösdrift så kommer du ju kunna åka dit och umgås lite kravlöst med hästen också när du orkar och vill. Det hade jag sett som en stor fördel också för egen del!

Jag hade valt lösdrift om du har råd!

Absolut!
Tänker också att jag kan ta hem honom när jag vill om jag ångrar mig.

Jag hade min häst på helinackordering förra vinterhalvåret när jag bodde utomlands. Han var också 18 år då. Han trivs bra på lösdrift, men när jag kom tillbaka till Sverige så hade han inte ätit av kraftfodret han skulle ha varje dag ( pellets ). Hästskötaren sa att han inte hade velat äta pga att han saknade mig så mycket. Han hade gått ner en del i vikt. Så jag vågar inte lämna min häst på helinackordering igen.

Men så trist! :(
 
Du skulle ju kunna skaffa en medryttare till hästen på lösdriften. Så hålls hästen igång och du har koll på allt vad som händer och sker samtidigt. :)
 
Du skulle ju kunna skaffa en medryttare till hästen på lösdriften. Så hålls hästen igång och du har koll på allt vad som händer och sker samtidigt. :)
Jag har en underbar medryttare sedan fem år tillbaka som kommer fortsätta rida honom någon gång i veckan om han hamnar i närheten. Men blir bara skritt i och med att han vilar resten av tiden.
Henne litar jag fullkomligt på och är inte det minsta orolig när hon har honom, hon är t. Ex. den enda som fått köra honom utan att jag är med.
 
Kan du inte leta efter en halvfodervärd till nya lösdriften? Så har du kontrollen och han kan gå 3-4 gånger i veckan och resten sköts av stallägaren? Jag har en liknande häst utifrån din beskrivning. Ett kallblod, äldre dessutom som inte är pigg och åsikter finns, men väldigt vänlig och trygg. Har fått extremt mycket svar på fodervärd när jag sökte för några år sen.
 
Jag har av olika anledningar insett att det inte kommer fungera för mig att ta hand om min häst det närmsta året. Känns riktigt tungt då han är min bästa vän sedan snart tio år tillbaka, men känner ändå en lättnad nu när jag tagit beslutet att göra något åt situationen.

Dom alternativ jag har är att lämna ut honom på foder eller ställa honom i en lösdrift med helinackordering och daglig tillsyn.
Fördelen med att lämna ut honom på foder är att jag inte behöver stå för hans kostnader, skönt för mig som är en fattig student. En annan fördel är att han hålls igång och inte vilar.
Nackdelen med det alternativet är att det lär bli svårt att hitta en lämplig fodervärd då det är rätt få personer som uppskattar att rida honom. Han går knappt framåt med nya ryttare, tar tid innan han accepterar att någon ber honom om saker. Han är ett bestämt och energisparande kallblod.
Nackdelen är också att jag nog inte skulle kunna slappna av om någon annan hade hand om honom och red honom. Skulle vara ständigt orolig.
Dessutom vet man ju inte i vilket skick man får hem sin häst sedan. Känns osäkert.

Så jag är i princip säker på att jag väljer alternativet med lösdrift. Hittat en hel del fina i närheten som skulle passa, ska åka och titta på dom till veckan.
Tänker att kostnaden hade jag ju ändå haft om jag valt att ta hand om honom själv, så det är jag lugn med.

Men det som gör mig osäker är att det kanske är dumt av mig att ställa av en 18 år gammal häst under 1 (ev 2) år. Han själv skulle inte klaga, bara han får en flock han kan bestämma över (Han är en typisk ledarhäst som skapar lugn i flocken) och mat så är han nöjd.
Men han kommer ju vara 19 eller 20 när jag sätter igång honom igen.. Går det? Kommer han komma tillbaka i full kondition igen efter den långa vilan? Gör jag honom och mig en otjänst med att låta honom bara stå i hagen?
Medishästen och dess kompisar gick i hage 6 månader varje vinter och reds 6 månader på sommarhalvåret. Även när de var 18-25 och var glada och pigga varje vår. Nu är ju inte det 1,5 år men även 6 månader brukar ju sägas vara mycket.
 
Kan du inte leta efter en halvfodervärd till nya lösdriften? Så har du kontrollen och han kan gå 3-4 gånger i veckan och resten sköts av stallägaren? Jag har en liknande häst utifrån din beskrivning. Ett kallblod, äldre dessutom som inte är pigg och åsikter finns, men väldigt vänlig och trygg. Har fått extremt mycket svar på fodervärd när jag sökte för några år sen.

Vet av erfarenhet att det blir mycket att rodda med när man har medryttare eller halvfodervärd, speciellt första tiden. Känner inte att jag orkar med det tyvärr, annars var det en bra idé.
Dessutom är han sällan någons drömhäst att rida, är svårt att hitta en medryttare vars ambitioner passar ihop med min hästs ambitioner.

Medishästen och dess kompisar gick i hage 6 månader varje vinter och reds 6 månader på sommarhalvåret. Även när de var 18-25 och var glada och pigga varje vår. Nu är ju inte det 1,5 år men även 6 månader brukar ju sägas vara mycket.
Tack för svaret! Skönt att höra att det fungerar bra. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
2 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp