Bukefalos 28 år!

Långa dagar på fritids

Sonic76

Trådstartare
Min dotter som är 9 kommer gå från ca 6.20-16:45 varje dag med undantag för nån/några dagar i veckan pga svårigheterna för mig att passa bussar mm.
Är det för långt? Hur har ni det?
Jag kan inte flytta pga betalningsanmärkningar och skuldsaldo, har inget körkort och jobbet är bara 3 mil bort, men som sagt busstiderna är värdelösa.
Vi har sagt att hon kan få gå hem nån timme innan jag eller hennes pappa kommer hem, vi bor ju inte ihop.
Jag kan inte gå ner i tid, har precis fått arbetet och är ju inte i den sitsen att jag kan tacka nej. Jag ska arbeta på fritids, heltid vilket ger långa dagar hur jag än gör.
Känner mig så värdelös som inte har körkort, men det vettesjutton om jag har råd att skaffa bil oavsett.
 
Sv: Långa dagar på fritids

Långa dagar ?? Tur att vi tycker olika ;)

Min son går som längst mellan 06.20 till 22.00 (fritids, skola, fritids, nattdagis). Har hänt att han fått gå drygt 16 timmar på dagis (vi har dagis dygnet runt i vår kommun). Undviker in i det längsta med så långa pass, men jobbet styr hans tider.
 
Sv: Långa dagar på fritids

Vad har du för val? I dagsläget finns det ju inte så mycket att göra. Det du kan göra är ju att ändra din situation på lång sikt. Jobba så du kan betala av dina skulder mm. Det måste ju vara värre på sikt att vara hemma och dra på dig mer skulder osv.
 
Sv: Långa dagar på fritids

Jo absolut.
Där jag bor ramlar inte jobben in i massor heller och ned lite tur är jag skuldfri nästa sommar. Då kan jag också lägga undan för att kunna flytta. Måste spara ihop 3 hyror då.
 
Sv: Långa dagar på fritids

Jo jag har ju jobbat på förskola innan och haft barn som varit 06-18, det här är ju ett läsår sen kan jag ju jobba 75% igen eller flytta. Vi har lagt upp en plan så vi ska hinna umgås på kvöllen. Imorrn får jag schemat, lättare att planera då
 
Senast ändrad:
Sv: Långa dagar på fritids

Det är väl inget ovanligt långa tider? Det är väldigt vanliga tider för barnen på det fritids mina barn går, de är snarare ovanliga som bara går till 14 30... Så jag tror det kommer att gå utmärkt! :D
 
Sv: Långa dagar på fritids

Ja det är en del av livet så se framåt :) Det går väl två steg fram och ett bak för många. Det är väl i vissa delar av livet som det känns mer jobbigt. Så kör på och det låter bra att ni har en plan :)
 
Sv: Långa dagar på fritids

Mina barn är 2 och 4 år. De lämnas kl 7 och hämtas 16:30. Har också nytt jobb men det är så nytt att inga arbetstider finns än, bygget är inte ens klart. Vi disskuterade det lite granna och det kommer nog bli att maken åker tidigare än mig, jag lämnar, sen hämtar han eftersom han slutar tidigare.
 
Sv: Långa dagar på fritids

Jag förstår att det känns länge, men det är nog viktigare just nu för dig att du ska jobba heltid för att fixa till ekonomin. Körkort kanske också får bli lite senare projekt i och med den ekonomiska biten (det är dyrt att ta och framförallt DYRT att äga bil)?

Hon är ju å andra sidan 9 år. Våra är 3,5 och 4 månader. När de får börja i barnomsorg igen så blir det kring 9 timmar per dag som de får gå; då kommer lillskruttan vara kring 1 år och 3 månader. Eventuellt kan vi vara lediga någon dag i veckan under det första halvåret eller lite längre men de dagar de kommer att gå blir 9 timmar. Din dotter går ju knappt 10,5 timmar. Så; i det perspektivet så är det kanske inte så himla extremt länge för en 9åring i alla fall?
 
Sv: Långa dagar på fritids

KL

Lite hänger ju också på hur Fritiset/Dagiset är och hur barnet klarar av situationen. En del Dagis/Fritis, liksom en del skolklasser, är extremt stökiga och bullriga och gör barnen stressade. Man märker det på dem när de kommer hem och är trötta/uppskruvade och irriterade. Då är det långa dagar - man kan tänka sig själv en arbetsdag på över 10 timmar i en miljö som man upplever som stressfylld och jobbig.
Barn är också olika som personer. En del barn älskar sina Fritis/Dagis och vill helst stanna så länge dom bara får, med kompisar, mys och kul sysselsättning. Så man får väl bedöma det hela från fall till fall. För ett barn som vantrivs på Fritis/Dagis är det ju inte ultimat att vistas där dryga 10 timmar per dag.
Jag förstår dock absolut TS dilemma.......
 
Sv: Långa dagar på fritids

Det är runt 60 barn på fritids med många stökiga barn så man märker att det sliter. Nu blev der 6:00 ca två dar i veckan och 7:35 de andra, vissa veckor är det 7:35 fyra dar så det får funka.
Blir jag av med skuldsaldot ökar ju möjligheterna markant så det är det jag satsar på:)
 
Sv: Långa dagar på fritids

Jag tycker att många barn går "för länge" på dagis och fritids. Många föräldrar önskar förmodligen istället att fler timmar gick åt till att umgås med barnen, istället för att lämna dem till dagis, dagmamma, fritids. Det är förmodligen den eviga ångesten ...

Jag vet egentligen inte hur man skall diskutera "inget val" att korta ner dagarna för sina barn. Om man har val eller inte beror på ganska mycket. Det handlar om förutsättningar, men också om prioriteringar. Vad kan man göra och vad kan man inte. Mycket går att lösa, men inte allt.

Jag är ensamstående till en dotter som blir 15 månader. Hon håller på att skolas in hos dagmamma. Hennes tider kommer att vara 10.00 - 15.30. Då har jag numer eget företag och flyttat ihop med min syster och hennes dotter. Vi hjälps därför åt med barn, företag och ekonomi. Det i sin tur har gjort att vi kan ha de tider vi kommer att ha för barnen.

Många av mina vänners barn har mycket långa dagar på "sina arbeten". Jag lider med dem som inte får tiden att umgås med sina barn eftersom den tiden går så fort och jag tycker synd om deras barn som inte får träffa sina föräldrar så ofta. Dock är det inte lätt att alltid lösa saker smärtfritt ...
 
Sv: Långa dagar på fritids

Ja jag bor ensam, närmaste av min släkt bor 38 mil bort.
Pappan bor 100 m bort, men han prioriterar inte barnet.
Jag har skulder hos kfm, visst kan jag jobba 50-75% men då blir jag ldrig skuldfri.
Det här rör ju ca ett år sen är skulden borta och jag kan gå ner i tid.
Då har jag också full a-kassa vilket gör att man kan ha is i magen när det gäller nytt arbete.
Hade jag kunnat flytta hade jag gjort det direkt.
Eftersom detta är ett vik kan jag ju inte kräva för mkt.
Tro mig att barnet haft det hyfsat hela sitt liv då j pluggat, jobbat inom vården och sen 75% så hon har aldrig haft så här långa dagar så mkt.
Tyvärr kan inte alla flexa som du gör. Idag är det arbetsgivarens marknad
 
Sv: Långa dagar på fritids

Som ensamstående mamma har man inte alltid det så lätt. Just nu bör du prioritera jobbet, för det ger barnet mer i ett längre perspektiv.

Ibland kan jag bli så irriterad på folk som klagar på att barn är långa dagar på dagis/fritids. De har mormor eller farmor som kan hämta en eller två dagar veckan. Alla har inte det så bra och det glömmer man lätt bort.

Dessutom funderar jag på det här med att mormor/farmor hämtar- då är barnet ÄNDÅ borta från föräldrarna, inget blir ju bättre av att tillbringa dagen hos farmor, det är ju inte mamma och pappa?

Min dotter går på dagis mellan 7.30 och 16.30 och sönerna som går i skolan är sedan på fritids till kl 16.30. Nu i sommar när jag jobbade heltid så var barnen på dagis/fritids mellan 6.30 och 16.30 varje dag.

Dåligt samvete? Nja, det tycker jag inte. Jag har familj att försörja och jag tror inte att folket vill låta sina skattepengar gå till socialbidrag till arbetsföra föräldrar som egentligen har arbete men som inte vill jobba bara för att det råkar bli långa dagar på dagis och fritids.
 
Sv: Långa dagar på fritids

Ja jag har ju lagt upp en plan för att den tiden vi har ska vara bra. Sen kan hon ju gå hem med en kompis ibland och så kan mitt schema ändras emellanåt så det blir bättre tider.
Slutar ju 3 varannan fredag och då är jag hemma 16:15
 
Sv: Långa dagar på fritids

förstår att du tycker det blir långa dagar på fritids men du ska absolut inte ha dåligt samvete, du gör ju så gott du bara kan!
 
Sv: Långa dagar på fritids

Ja jag bor ensam, närmaste av min släkt bor 38 mil bort.
Pappan bor 100 m bort, men han prioriterar inte barnet.
Jag har skulder hos kfm, visst kan jag jobba 50-75% men då blir jag ldrig skuldfri.
Det här rör ju ca ett år sen är skulden borta och jag kan gå ner i tid.
Då har jag också full a-kassa vilket gör att man kan ha is i magen när det gäller nytt arbete.
Hade jag kunnat flytta hade jag gjort det direkt.
Eftersom detta är ett vik kan jag ju inte kräva för mkt.
Tro mig att barnet haft det hyfsat hela sitt liv då j pluggat, jobbat inom vården och sen 75% så hon har aldrig haft så här långa dagar så mkt.
Tyvärr kan inte alla flexa som du gör. Idag är det arbetsgivarens marknad

Fast jag svarade bara allmänt på din fråga. Samt beskrev hur jag har gjort för att minska min dotters tid för kommande tid hos dagmamman. Om du redan vet om att ditt barn har det bra och trivs, finns ju heller ingen anledning att ha dåligt samvete. :)

Ja visst, alla situationer ser olika ut. Och vi har olika möjligheter och prioriteringar, som jag också skrev om tidigare. Du har ju valt att göra er skuldfria, vilket i längden lönar sig för din familj. Då får du fler möjligheter.
T ex att gå ner i tid, om du vill, och umgås mer med ditt barn. I slutändan är det väl så, att man helt enkelt får bestämma sig och stå för sitt val, andra har ju alltid åsikter om vad som är bäst för en själv och ens barn.

Helt sant. Alla kan inte "flexa som mig". Dock är det en möjlighet jag kämpat mig till genom många "uppesittarnätter" med allt vad det inneburit, när min dotter sovit. Det är inget jag fått gratis och någon gång har jag tappat tråden och funderat på om det skulle bli verklighet. Idag är jag glad över resultatet.

Mitt allmäna svar, som inte var riktat til dig personligen - bygger just på att jag kommer över många - som inte prioriterar tiden med barnen.
 
Sv: Långa dagar på fritids

Fast, det behöver ju inte vara så; att det är socialbidrag som är alternativet till att få ner tiden på dagis och fritids. Det känns så konstigt att det alltid blir det som blir "det enda" när man diskuterar hur många timmar som är "för mycket". Jag tror att det finns flertalet föräldrar som kan dra ner på timmar för sina barn på dagis och fritids, om man väljer att prioritera om och ner.
 
Sv: Långa dagar på fritids

finns det inget mellanting i din värld? Jättelånga dagar eller socfall?

Våran minsting är på fritids1 1/2 tim. på dagarna och den stora(10 år) inte alls för han vill inte.
vi jobbar full tid båda två jag 05.45-14.15 och mannen 08.00-17.00.

JAG hade blivit otroligt stressad av att barnen har så långa dagar på fritids men förstår att vissa måste ha det så.

HUr gör ni med alla aktiviteter när de går så länge?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 092
Senast: Whoever
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: __sofia__
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 268
Senast: Mabuse
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 462
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp