Bukefalos 28 år!

Långa ord, tack

tanten

Trådstartare
Eftersom min fantasi tryter ber jag om lite hjälp.

Jag behöver fler långa ord med många stavelser. Jag ska få mina elever att bli säkra på uttal av mycket långa ord.

Som
-medarbetarsamtal
-arbetsmarknadsåtgärd
-trädgårdsmästarutbildning

Ni fattar?
 
Kul utmaning!

Yttrandefrihetsgrundlagen
Strålsäkerhetsmyndigheten
Återbetalningsskyldighet
Decemberöverenskommelsen
 
Arbetsmiljöombud.
Uppehållstillstånd - kan de kanske redan?
Relationsrådgivning / familjerådgivning
Begynnelsebokstav
Nagellacksborttagningsmedel
Säkerhetsföreskrift

En spännande sak i sammanhanget är ju att man i svenskan kan sätta ihop ord väldigt lätt med förståelse och grammatisk korrekthet. Tex kanske inte så användbara, men begripliga: pepparkaksformsinvigning eller grammatiskt korrekta men obegripliga: kycklingstol.
 
Jultomteverkstad
(valfritt yrke-)student (tex sjuksköterskestudent)
Diafragmakontravibration
Toalettrullehållare
Enkätundersökning
TV-spelskontroll
Vitamintillskott
 
Riksdagsledamot
Hönsfågeluppfödning
Äggkläckningsmaskin
Barn- och ungdomsförvaltningen
Förvaltningschef
Ficklampsbatteri
Generallöjtnant
 
Undersköterskeutbildning
Miljökonsekvensbeskrivning
Miljökvalitetsnormer
Halsmandelinflammation
Hårsäcksinflammation
Arbetsmarknadsundersökning
 
Tunneltågförare
Gardinstångstillverkare
Ultraljudsundersökning
Sköldkörtelcancer
Kronofogdemyndigheten
Besiktningsingenjör
Konsumentköplagen
 
Kan inte släppa detta! Min förvirrade stackars hjärna försöker desperat vända och vrida på saker för att hitta något som ordet ska höra ihop med! :arghh:
Ordet härrör sig från en lek som en kollega och jag lekte i en gammal version av Word. Varje gång programmet underkände (markerade som felstavat) ett korrekt ord, tex "människosonen" eller godkände ett inkorrekt ord, blev vi mycket uppbragta. I det sammanhanget testade jag av en slump ordet kycklingstol, som godkändes av programmet.

Vad ordet betyder har jag inte klurat ut än, men antingen är det ju en stol som är gjord av kycklingar eller en stol för kycklingar att sitta på.
 
Eftersom min fantasi tryter ber jag om lite hjälp.

Jag behöver fler långa ord med många stavelser. Jag ska få mina elever att bli säkra på uttal av mycket långa ord.

Som
-medarbetarsamtal
-arbetsmarknadsåtgärd
-trädgårdsmästarutbildning

Ni fattar?
Förfrågningsunderlagsföreskrifter
Likställighetsprincipen
Målsägandebiträde
Proportionalitetsbedömningar
Konkurrensstörningsavgift
 
Ordet härrör sig från en lek som en kollega och jag lekte i en gammal version av Word. Varje gång programmet underkände (markerade som felstavat) ett korrekt ord, tex "människosonen" eller godkände ett inkorrekt ord, blev vi mycket uppbragta. I det sammanhanget testade jag av en slump ordet kycklingstol, som godkändes av programmet.

Vad ordet betyder har jag inte klurat ut än, men antingen är det ju en stol som är gjord av kycklingar eller en stol för kycklingar att sitta på.

Det är ju en sån här, såklart!

CHAIR_Chloe_chicken.jpg


(google is your friend! :p )
 

Liknande trådar

Samhälle När Tant konflikträdd krockar med tigermamman... Gymnasieungdomen skulle få åka på utlandspraktik om ett par veckor (blev tillfrågad och...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 608
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 273
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp