Bukefalos 28 år!

Långa promenader i skogen med 5 mån valp?

golfbollar12

Trådstartare
Hej, har en labrador som strax blir 5 månader.
Det verkar råda lite olika åsikter om hur mkt dom bör röra på sig? Det finns en lista på hur mkt koppelpromenader som är ok, då står det att vid 5 mån är valpen redo att gå omkring 15 min. Men lös verkar det inte finnas nån gräns? Jag förstår att man menar aktiv motion, och när hunden går lös tvingas den inte på samma vis och kan vila när den vill. Men det blir ju fortfarande mkt rörelse och bra mkt mer än dom 15 minuterna.

Min hund verkar ha hur mkt energi som helst och jag har gått några km med honom i skogen. Vi sätter oss och äter blåbär, plockar svamp etc så det blir ju lite vila.
Sen har jag hört vissa säga att det bara är att köra på, ut och gå...

Vad är rimligt? Är det för hårt att ta med honom i skogen 2-3 ggr i veckan och gå c:a 6-7 km?
 
Att ta med honom ut i skogen 2-3 ggr i veckan är OK. Att gå 6-7km är för långt med en relativt stor hundras där det finns ledproblem, tycker jag.. 2-2,5 km är ok.

Om du går långt med en ung hund bara för att trötta ut den bäddar du för problem. Det blir ofta en vuxen hund som som har vant sig vid att motionera sig trött. När hunden är stor kommer det att krävas 20-30 km för att den ska bli nöjd, och det är det få hundägare som har tid till dagligen.

Du ska alltså träna passivitet, och nosarbete som spår, i mer än ett halvår till. Rastlösa hundar som har vant sig vid mycket fysisk aktivitet är jobbiga att leva med.
 
Att ta med honom ut i skogen 2-3 ggr i veckan är OK. Att gå 6-7km är för långt med en relativt stor hundras där det finns ledproblem, tycker jag.. 2-2,5 km är ok.

Om du går långt med en ung hund bara för att trötta ut den bäddar du för problem. Det blir ofta en vuxen hund som som har vant sig vid att motionera sig trött. När hunden är stor kommer det att krävas 20-30 km för att den ska bli nöjd, och det är det få hundägare som har tid till dagligen.

Du ska alltså träna passivitet, och nosarbete som spår, i mer än ett halvår till. Rastlösa hundar som har vant sig vid mycket fysisk aktivitet är jobbiga att leva med.
Okej, nu var det mer egoistiska skäl till skogspromenaderna😆 jag gillar inte att gå själv och plocka svamp. Så det handlar absolut inte om att han ska motioneras.
Men okej, 2-3 km.
Sök gör vi i skogen. Kan man inte göra bägge eller måste det vara en aktivitet för sig?
 
Nu vet jag ju inte hur fort du går och plockar svamp men jag var ute en timme igår m svampkorgen. Rundan blev max 2,5 km. Hundarna gick väl kanske 4 km då dom ju går fram o tillbaka runt mig. Är du säker på att du går så långt?
 
Nu vet jag ju inte hur fort du går och plockar svamp men jag var ute en timme igår m svampkorgen. Rundan blev max 2,5 km. Hundarna gick väl kanske 4 km då dom ju går fram o tillbaka runt mig. Är du säker på att du går så långt?
Ja tyvärr. Vi hittade inte så mkt ; ) kollade i appen. Dock känns det ju ofta längre i den terrängen. Med min förra hund blev det ofta en mil per runda.
Får åka till en skog med mer svamp. Svårt i sthlmsområdet bara när man dessutom ska åka kommunalt.
 
Är inte begränsningen lite också för att man ännu inte vet ledstatus på sin hund? Så har jag uppfattat det. Tror nämligen inte heller på att det skulle skada lederna att röra på sig inom rimliga gränser om det inte är fel på dem från början.
 
Skelett utvecklas inte korrekt om det inte belastas, och just vara lös i skog är det absolut bästa som finns för unga, växande hundar (eller ja, för alla hundar egentligen). Sedan hur mycket som är lämpligt är till stor del individuellt. Om en hund aldrig fått mer än 15 min promenad så lär den bli helt slutkörd av 1 timme i skogen om man tar det "pang bom". Däremot om man successivt ökar promenaderna och hela tiden håller koll på sin hund, ja då märks det vad som är lagom.

Min yngsta, en saluki, hon var lös i skogen någonstans mellan 1 och 1 1/2 timme när hon var 5 månader gammal. När hon var lös, då var det fullt ös hela tiden, hon sprang, sprang och sprang ännu mer. Att bara strosa runt och nosa lite är inte direkt något som vinthundar pysslar med ;) Men, från det att hon var 8 veckor gammal fick hon vara lös i skog dagligen och vi ökade promenaderna allt eftersom hon blev äldre och jag märkte att hon orkade mer.
 
Jag vägrar utgå från att jag köpt en hunds med ledfel så mina har fått röra sig så mycket de vill och orkar som valpar. Inte tokrusa hela tiden eller gå på enformigt i koppel, utan växlande fart och underlag, gärna kuperat. Att gå på svamppromenad i skogen måste ju vara det ultimata sättet att "motionera" en valp.

Rätt motion som valpar ökar hållbarheten i ligament, samma effekt får man aldrig när de är sen är vuxna.
 
Jag roade mig med att läsa igenom en väldig massor med forskning om motion av valpar av stora raser när jag skaffade min. Generellt verkar motion av rimliga mått snarare motverka framtida problem.

Det enda jag hittade där det tydligt var bevisat att det orsakat problem var där hundarna börjat motioneras med cykel vid 16 (?) veckors ålder och de sen gradvis tränats upp till att dagligen springa 4 mil till innan de var årsgamla. Det medförde förslitningsskador på i princip alla hundarna.

Hala golv inomhus verkar vara en betydligt större risk än att ta med hunden på hobbymässiga motionsrundor eller vara länge i skogen relativt tidigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 786
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hur oroliga är ni för när det finns varg i närområdet när ni är ute med hunden i skogen? Låter ni bli att ha hunden lös (om ni brukar ha...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 487
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 957
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp