Långa tyglar

Lorelie

Trådstartare
Jag har precis börjat med barockridning på en häst som är lika grön som jag (Han är skogsriden innan). Nu rider vi på långa tyglar i skritt och trav (han orkar inte galoppera inomhus än). När kortar man upp tyglarna? Varför rider man på långa?
 
Nu kommer lite floskler här: :angel:

Man rider inte på längre tyglar än hästen behöver, för just den samling den klarar av.

Man ska alltså inte bestämma sig för att rida på långa tyglar, utan snarare ha så långa tyglar som behövs för att hästen ska kunna gå i den form som den orkar med.

Jag läste en bra grej, här på Buke, för ett tag sedan; om hästen tappar framåtbjudning när man håller i tyglen (utan att driva), då vet man att man har för kort tygel.

Tygellängden är rätt för hästen när den inte tappar takt och schwung/lösgjordhet p g a tygeltagen.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 452
Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
829
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp