Bukefalos 28 år!

Långhåriga katter...

Matilda_0000

Trådstartare
Jag har en extremt lång hårig katt som pälsen tovar sig på så fort man drar pälsen mellan händerna 6 gånger.

Jag får borsta hon och klippa hon nästa varenda dag.
Hon vägrar att bada som jag vet att man måste för att långhåriga katter inte kan hålla sig rena utan hjälp.

Någon som har några tips om hur man badar katter som vägrar eller har något annat tips om man har långhåriga katter ? :)
 
Långhåriga katter kan hålla sig rena utan att badas ofta. Dock låter det som din katt har väldigt dårlig pälskvalitet. Bra foder kan hjälpa - vad får hon att äta?

Att tvätta pälsen för ofta kan också göra den dårligare, då täckhåren kan slitas bort eller bli för mjuka av fel produkter, och resultatet är en päls med täckhår som inte skyddar underpälsen. Underpälsen är mer ullig, drar med sig mer skit utifrån samt tovar sig lättare.
 
Långhåriga katter kan hålla sig rena utan att badas ofta. Dock låter det som din katt har väldigt dårlig pälskvalitet. Bra foder kan hjälpa - vad får hon att äta?

Att tvätta pälsen för ofta kan också göra den dårligare, då täckhåren kan slitas bort eller bli för mjuka av fel produkter, och resultatet är en päls med täckhår som inte skyddar underpälsen. Underpälsen är mer ullig, drar med sig mer skit utifrån samt tovar sig lättare.
Okej, jag har som sagt aldrig badat min katt. Men läste det i en tidning att man måste bada långhåriga katter då och då för att långhåriga katter var fram avlade. Just nu har hon scnesir, vi skaffade den precis. Innan har vi haft Hill's Science plan, chicken adult. Jag kommer inte riktigt ihåg vad den heter.
Vilken är bäst? Eller har du något förslag på vad vi kan ge vår långhåriga lilla misse? :)

När vi var hos veterinären så dom att det var den pälsen som tovar sig lättast av alla sorters pälsar.
Hon har väldigt mjuk päls men vi har aldrig lyckats tvätta henne eller använt något slags katt schampo.

När vi var hos veterinären tipsade dom om en slags borste som tog bort lite av underpälsen. Den använder vi men hon har så fruktansvärt mycket päls så det blir ingen större skillnad.
 
Vår långhåriga katt fällde hysteriskt mycket när hon åt torrfoder, faktum är att hon fäller mycket så fort hon äter foder med vegetabilier i. Det som fungerar allra bäst på henne är alltså att ge blötmat som bara innehåller animalier. Mjau är bra och går att köpa i mataffär, sedan finns Bozita i djuraffär. Finns säkert flera liknande också, men jag har inte brytt mig om att kolla upp sådant nämnvärt eftersom vi har fungerande alternativ nu. En sak är dock säkert: hur katten mår på insidan speglas av utsidan och är pälsen usel så är ett foderbyte absolut att rekommendera.
 
Vår långhåriga blev fin på RC hair&skin och blötmat.
Och daglig pälsvård.

Borstar igenom varje dag med en karda och med en sån där kam med långa och korta tänder minst en gång i veckan. Under fällperioder använder jag en Furminator.
 
Tror inte man kan dra alla långhåriga över en kam. Min går ute, borstas varannan vecka och har aldrig tovor. Däremot skulle han nog få tovor i ljumskar och armhålor om han inte borstades varannan vecka
 
Vår långhåriga katt fällde hysteriskt mycket när hon åt torrfoder, faktum är att hon fäller mycket så fort hon äter foder med vegetabilier i. Det som fungerar allra bäst på henne är alltså att ge blötmat som bara innehåller animalier. Mjau är bra och går att köpa i mataffär, sedan finns Bozita i djuraffär. Finns säkert flera liknande också, men jag har inte brytt mig om att kolla upp sådant nämnvärt eftersom vi har fungerande alternativ nu. En sak är dock säkert: hur katten mår på insidan speglas av utsidan och är pälsen usel så är ett foderbyte absolut att rekommendera.
Okej, vår katt har nyss börjat fälla ganska mycket, hon har inte gjort det förr. Men det har vår andra katt också börjat göra ungefär samtidigt. Vi bytte nyss ifrån Hill's Science plan till scnesir. Enligt djuraffären var dom lika bra.
 
Okej, vår katt har nyss börjat fälla ganska mycket, hon har inte gjort det förr. Men det har vår andra katt också börjat göra ungefär samtidigt. Vi bytte nyss ifrån Hill's Science plan till scnesir. Enligt djuraffären var dom lika bra.

Enligt katterna verkar det ju inte som om fodren är lika bra då.
 
Tror inte man kan dra alla långhåriga över en kam. Min går ute, borstas varannan vecka och har aldrig tovor. Däremot skulle han nog få tovor i ljumskar och armhålor om han inte borstades varannan vecka
Tror inte man kan dra alla långhåriga över en kam. Min går ute, borstas varannan vecka och har aldrig tovor. Däremot skulle han nog få tovor i ljumskar och armhålor om han inte borstades varannan vecka
Vad menar du med, tror inte man kan dra alla långhåriga över en kam ? :)
Det är väldigt dålig kvalité på hennes päls. Den päls sorten som tovar sig lättast, enligt veterinären. Vi borstar henne med vanlig borste och sådan som tar bort en del av underpälsen. Vi borstar henne varannan dag iaf.
 
Vår långhåriga blev fin på RC hair&skin och blötmat.
Och daglig pälsvård.

Borstar igenom varje dag med en karda och med en sån där kam med långa och korta tänder minst en gång i veckan. Under fällperioder använder jag en Furminator.
Ja, provade med blöt mat en gång men det luktade väldigt mycket. Gjorde din också det? :)
Vi har också en sådan med korta och långa tänder
Vår långhåriga blev fin på RC hair&skin och blötmat.
Och daglig pälsvård.

Borstar igenom varje dag med en karda och med en sån där kam med långa och korta tänder minst en gång i veckan. Under fällperioder använder jag en Furminator.
ja, vi provade med blöt mat och det luktade över hela huset.
Vet du någon som inte luktar så mycket ? :)
Vi har också daglig pälsvård och använder en furminator ganska stor del av året, vilket veterinärerna sa att vi skulle göra.
På vintern får vi sitta och "smälta" alla snöbollar som har fastnat under hennes mage när hon går i snön och sedan borsta henne med vanlig bortse.
 
Jag har en extremt lång hårig katt som pälsen tovar sig på så fort man drar pälsen mellan händerna 6 gånger.

Jag får borsta hon och klippa hon nästa varenda dag.
Hon vägrar att bada som jag vet att man måste för att långhåriga katter inte kan hålla sig rena utan hjälp.

Någon som har några tips om hur man badar katter som vägrar eller har något annat tips om man har långhåriga katter ? :)

Min misse är en väldigt långhårig en, han har ätit allt från RC kitten när han var liten till applaws, bozita, prit premium, purina pro plan mm. som torrfoder. Mjau blötmat. Han har väldigt fin, glänsande päls och enda gången jag badar honom är om det fastnat något efter han gått på lådan, sen borstas han ibland också. Men som andra skriver så prova att byta foder så kommer kanske pälsen också att bli bättre!

1910264_10204528956290935_8924824006911712174_n.jpg
 
Långhårspälsar kan vara väldigt olika. "Persertypen" blir ofta mer lättskött med regelbundna bad (men bra schampo och balsam givetvis), medan "skogkattypen" ofta håller sig bättre om man bara kammar ur överflödig ull. Kombinerar man dessa två kan man få en päls som bildar dreads och är helt omöjlig att sköta. :wtf:

Jag hade bytt till ett foder med hög fetthalt och så lite vegetabilier som möjligt (speciellt spannmål). Favoriten här är Applaws. Ännu bättre är det om man kan gå över till blötmat eller färskfoder, men det kan vara en lång process. Fortsätter pälsen att tova sig är det mycket bättre för katten att vara nerrakad. Tovor gör ont och kan skada huden.
 
Ja, provade med blöt mat en gång men det luktade väldigt mycket. Gjorde din också det? :)
Jag känner inte igen mig i att blötmat skulle lukta så mycket. Ger mina katter flera olika sorter som variation, och jag upplever inte att det luktar speciellt. Förutom om de stått ett tag då. Däremot tycker jag Applaws, NutriOne och Porta 21 bl.a. luktar betydligt fräschare. Färskfoder finns det ju annars, som i alla fall jag tycker är luktfritt.

Långhårspälsar kan vara väldigt olika. "Persertypen" blir ofta mer lättskött med regelbundna bad (men bra schampo och balsam givetvis), medan "skogkattypen" ofta håller sig bättre om man bara kammar ur överflödig ull. Kombinerar man dessa två kan man få en päls som bildar dreads och är helt omöjlig att sköta. :wtf:

:eek: :eek: Jag är glad att min åtminstone inte har dreads :p
 
För att svara på badfrågan så badar jag min långhåriga katt vid behov. När pälsen blir missfärgad (pga. dålig munhälsa) eller ser allmänt sjaskig och fet ut. Det brukar som mest bli ett par gånger om året. Jag upplever att det är lättare och funkar bättre att ta med honom (och även andra katten) in i duschen. I badkar försöker mina bara hoppa ut, och aldrig att det skulle gå med en balja. Men i duschen funkar det helt ok. Kanske skulle vara något? Men testa att byta foder först.

Om du vill ge torrfoder så är det ju individuellt vad som passar katten. För oss fungerade Applaws helt ok, medan Taste of the Wild gjorde underverk på min katts pälskvalité.
 
Jag har aldrig upplevt att blötmaten luktar. Jag kanske är härdad :p
Brukar ge Bozita, men lägger inte upp mer än nån tesked i taget. Man kan inte äta om skålen är för full påstår kisse :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
371
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
935
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 234
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Ingen av mina katter tål att jag ger dem pälsvård. Toni har dock en lätt päls men har fått en tova på bröstet som hon inte tillåter att...
2
Svar
39
· Visningar
3 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp