Bukefalos 28 år!

Långhrskatt med dreads

cirkus

Trådstartare
jag har två ragdolls. Den ena har just nu helt gräslig päls. Hon får dreadlocks under magen och det spelar ingen roll hur mycket jag borstar. De är som stora tovor. Till slut så blir hon så förbannat att jag inte kan borsta mer. Det gör ont på henne för de drar rätt bra i skinnet. jag har klippt bort litegrann och försöker ta lite vartefter.

Nån annan med samma problem?

Den andra ragdollen har inga problem alls men så han han en helt annan pälskvalitet också
 
Sv: Långhrskatt med dreads

Vår ena toviga katt fick en helt annan pälskvalité när vi gick över till ordentligt foder, dvs färskfoder/barf. Inga mer tovor, blank och fin päls.

Så det kan ju vara foderrelaterat, någon brist kanske?

Annars kanske det är så att vissa katter helt enkelt har en annan sorts päls som tovar sig lätt, att klippa/raka är ju inte alltid så bara heller om dom går ute och det tex är kallt.
 
Sv: Långhrskatt med dreads

Ja det är klart att det kan vara foderrelaterat. Det har jag inte tänkt på.
Pälsen är fin fram till fällningsperiod sen blir det katastrof ffa under magen och på insidan av benen. Det är verkligen som om pälsen dör.
 
Sv: Långhrskatt med dreads

Några av mina riktigt lurviga ragdolls kan få yttepyttetovor i armhålorna när de fäller som värst. Räcker att borsta dem en eller två gånger under magen under fällningsperioden så slipper de som tur är tovorna helt och hållet, men då har de bra pälskvalitet allihopa. Det är säkert så att din hona har sämre pälskvalitet och kanske mer och ulligare päls, då tovar den sig lättare. Testa med t.ex. Viacutan för att se om pälsen blir bättre, men har hon så pass illa päls nu att det är dreadlocks under magen så skulle jag hellre rekommendera dig att raka henne (hos veterinär). Det gör ju säkert jätteont så det är inte konstigt att hon inte vill bli kammad, bättre då att ta bort problemet nu med rakning och sen försöka förbättra pälsen inför nästa år.
 
Sv: Långhrskatt med dreads

Min hankatt har superullig päls och inte en enda dreadlock, han är som en fårskinnsfäll.

Honan har den silkiga pälsen ända till fällning då tovorna kommer hur fort som helst. Det är mest i armhålor och i ljumskar/mellan bakbenen. Det blir nog rakning (min kusin är veterinär så hon får väl komma förbi ;) )
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 632
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 749
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 784
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 283
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp