Långlina eller flexikoppel?

DeadSerious

Trådstartare
Om ca 2 månader får vi förhoppningsvis hem en valp, och jag vill som vanligt ha allt planerat i minsta detalj alldeles för långt i förväg ;)

Dagens fundering handlar om koppel! Vi bor i stan och kommer alltså på de vanliga rastningsrundorna ha ett vanligt fast koppel ca 180cm, men när vi vistas på ställen där hunden kan röra sig mer fritt men man ändå inte vågar ha den lös (skogspromenader, stranden osv. innan inkallningen sitter säkert) skulle jag vilja ha någonting som ger just mer rörelsefrihet. Har läst mycket splittrade åsikter ang. flexikoppel, och många rekommenderar långlina istället (vi kommer såklart ha sele på hunden oavsett vilket det blir). Fördelen med en långlina är ju också att den är bra att använda även den vid träning för att ha lite koll på hunden även om den är "lös", men jag har samtidigt planer på att spåra i framtiden och tänker då att det kanske är dumt att använda långlina/spårlina även vid andra aktiviteter, eftersom den då inte signalerar jobb/spår på samma sätt som den skulle göra om man bara använde den när man just spårar.

Undrar helt enkelt vilket ni med mer erfarenhet skulle rekommendera mig och varför? Är något av dem mindre lämpligt på just en valp?
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag vet faktiskt inte.

Hemma har jag både lina och flexi, och själv föredrar jag flexit vid sådana tillfällen du pratar om. Jag tycker linan är för lång, den fastnar i små buskar och gräs, samtidigt som den både trasslar och blir lerig vid blött väder. Samtidigt är linan ju bra som du skriver med att hunden får mer rörelse och sen kan du ju använda linan när du tränar inkallning på ett bättre sätt än med ett flexi.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag har tänkt på just den aspekten också, att flexikopplet bör vara väldigt mycket smidigare att hantera än linan. Det bästa kanske är att köpa en av varje och helt enkelt se vad som funkar bäst :) Det är väl främst den väldiga kritiken som riktats mot flexikoppel som gjort att jag tvekat.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag tycker lina är bäst, om hunden inte är väldigt liten. En riktig, flätad spårlina trasslar inte. Det är inga bekymmer att använda linan till både spår och promenader/annat. Ingen av mina hundar har behövt någon särskild signal när det gäller utrustning, själva spårsituationen är ändå ganska speciell. Jag har valt en tydlig påsläppssignal istället :). Men om du tycker det känns bäst så kan du ju ha en särskild sele till spåret.

Flexit drar hela tiden så jag tror inte att hunden upplever att den är lös. Jag är inte alls anti flexi i andra sammanhang men om det är för att ha en livlina när man tränar inkallning och att inte springa för långt bort så tycker jag den är hyfsat värdelös.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

som sagt många åsikter finns det och i slutänden är det nog vad som du är bekvämast med. Flexikoppel-motståndare som jag är skulle jag säga långlina. Du behöver inte oroa dig för spårbiten. Hunden kommer förstå ändå och antagligen koppla spårandet mer till den sele du använder än de koppel du håller i.

Fördelar med långlina: Mångsidig- går att använda i mångt och mycket.
Nackdelar: -Mycket att hålla reda på om hunden är pigg och galen :p
-Fastnar lätt i olika saker

Fördelar med Flexi: Uppenbarligen lättare att samla upp.
Nackdelar: -Kvicka små hundar kan lätt trassla in sig, trassel som lätt kan leda till hårda struptag om man inte är snabb att låsa när kopplet provar rulla in sig och på det viset drar åt snaran :o
-(Jag upplever att de) Inger falsk säkerhet/tro att man har större kontroll än man har som gör att många hundägare slappnar av lite för mycket och har helplötsligt ingen koll när oväntade situationer uppstår.

Om du ändå väljer ett flexi så skulle jag rekommendera ett som har en mer koppel-lik lina istället för ett tunt nylonsnöre pga av den mindre skade risken.
OT
Men min farmors då 10 veckors valp höll på att strypa sig själv till döds pga av en sådant där smalt flexi. Den pigga valpen snörde in sig på ett ögonblick och farmor (70+) hann inte med. Innan hon viste ordet av har snaran dragits åt runt halsen på den lilla hunden utan möjlighet att knyta upp. Som tur var befann hon sig på gården och kunde springa in med hunden och klippa av linan.

Har somsagt fått för mig dock att flexi som är mer koppel liknande borde minska den risken. Men jag rekommenderar det ändå inte.
Lycka till med valpen :D
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Vad jag förstått så riktas kritiken mest åt folk med hundar som låter sina hundar springa i flexit lite "vind för våg", håller på att bli påkörda, springer över cykelbanor och kanske gör utfall/drar fram till andra hundar utan att ägaren har koll i ett flexi.

Men du, bry dig inte om vad andra tycker, utan använd det som känns bäst för dig och din hund i situationen :)
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Inga tankar om vad man bör ha till just valp, men jag själv använder gärna flexi och vägrar långlina ;)

Att jag använder flexi är dels för att det är bekvämare att hålla i än en långlina, och ingen chans i h*lvetet att jag skulle hinna stampa på någon lina om den låg på marken och mina hundar fick syn på något de ville jaga... Dessutom är jag rädd för att den ska trassla in sig i benen, inte minst efter att jag hört om en vinthund som trasslade in benen i långlina, ramlade och bröt ryggen.

Mina salukis är ju inte sådana som bara strosar runt i godan ro eller springer rakt fram och tillbaka. De gör konstiga piruetter, sprattlar runt och beter sig lite mer som busiga katter och jag upplever då att flexit är mycket säkrare.

Sedan betraktar jag dem ändå som lösa med flexi på. Jag har flexit som en "livlina" under tiden jag tränar inkallning och liknande. Mitt mål är att aldrig behöva använda stoppknappen och de ska ändå inte jaga något, gå fint vid min sida om vi möter någon eller går över vägen osv. Kan tillägga att jag inte heller har flexi på om jag går med två hundar samtidigt, just för att det lätt trasslar då. Har jag flexi så är det ett som är 8m långt och bara en hund med ut.

Varför folk är så otroligt förtjusta i långlinor har jag faktiskt aldrig förstått, men det kommer sig väl av att man har olika typer av hundar :D
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag tänker som Red_chili. Jag har aldrig hunnit stampa på en långlina eller så bara glider den under foten ändå! Har en pudel som jag provat det på. Har inte ens provat på vinthunden ;) I flexi kan mina hundar få nosa, strosa och kissa som de vill men jag har noga uppsikt och tar in linan i god tid vid möten. För övrigt behnadlar jag dem som lösa även om de nog förstår att de inte är det. Men det är perfekt för min pudel under hösten när det kryllar av vilt och han ska få lite frihet utan att kunna jaga. Har aldrig skadat mig på flexit men däremot ett rejält brännsår av långlinan! Men min mamma t ex kan inte hantera ett flexi! Jag hade det redan till mina kaniner som 13 åring så antar jag hade god tid att lära mig på. Och håller med om att pensionärer och små barn inte har den reaktionsförmåga som krävs! Sedan krävs det oxå att hunden inte får panik OM man mot förmodan skulle råka hålla lite löst och hunden gör ett skutt ( hänt oss ) när handtaget kommer klapprande mot hunden!

Utöver vissa tidpunkter då jag ar flexit i skogen så använder vi det på våra korta rastningsrundor bakom huset. Har jag fler hundar än två eller går på långpromenad andra gånger när hundarna KAN vara lösa stundtals då har jag 100 cm eller 120 cm koppel. Hatar långa koppel och ser inte poängen. Vill kunna hålla längst ut i handtaget och ha hunden nära mig. Detta för att mina pudel aldrig fick lära sig som valp att gå ordentligt i sitt första hem. Antingen längst fram i 8 m flexi ( och en osäker hund som får känna att han är först och ska klara av allt läskigt var inte bra för honom ) eller nära i ett smalt stryp och strypa sig själv! Med andra ord så rekommenderar jag inte flexi den första valptiden. Utan bara under kontrollerade former och när den inte kan vara lös. Inte istället för att träna sin hund gå ordentligt som min hunds första ägare gjorde. Men det tror jag nog inte är din plan ;)
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Långlina alla gånger. Använde det på min valp och det tog bara 2-3 månader så behövdes den inte längre. Inga problem att hinna stampa på den när valpen var 2-4 månader gammal bara man såg till att den inte försvann längre bort än linan är lång samt ser till att ha bättre koll än valpen på omgivningen.

Fördelen med långlina att är att man kan bete sig precis som man kommer att göra när hunden sen ska vara lös. Men har både händerna fria att hala fram godis eller leksak med. Jag upplevt handtaget på flexit som extremt klumpigt och det tar inte hunden många gånger att förstå skillanden på flexi och löst i och med att hållningen blir annorlunda samt att det blir ett konstant tryck i selen.

Sen kan jag tänka att det beror ganska mycket på vilken ras valpen har. Jag var ganska säker på att min valp skulle kunna lära sig att vara lös då han är en följsam ras och därför har jag inte ens tänkt tanken att skaffa ett flexi. Men har man en valp av en ras som är svårare att lära vara lös pga. t.ex. jaktinstinkt så kanske det är bra att lära valpen då bra och lyda i flexi från början så man kan komma att använda det regelbunden även när den är vuxen. Sen tycker jag inte att flexi är ett alternativ i stan, i trafiken eller bland andra hundar.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag är ingen vän av flexi men tycker att långlina är asjobbigt att ha på promenader och liknande. Flexit har ju fördelen att det rullar upp sig så man slipper trassel osv.

Funderar faktiskt på att skaffa flexi till min vuxna ridgeback som ganska sällan får gå lös nuförtiden..
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag hade flexi till min gamle labbe. Han kunde alla kommandon och så, men han gjorde liksom ändå som han ville och när det inte fanns tid och ork för diskussionen som oundvikligen uppstod så åkte flexit på. Det är en himla bra uppfinning tycker jag! Men som sagt så tror jag inte att de uppfattar sig som "utan koppel" när flexit är på.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Definitivt flexi. Att ha en 5-meters lina släpande efter hunden ute i skogen är över huvud taget inget alternativ för mig

Kan man bara hantera det på rätt sätt, är flexi ett utmärkt verktyg. Bekvämt också, både för hunden och en själv. Eftersom kopplet rullar så lätt in och ut så känner hunden inte av det särskilt mycket. Den kan strosa omkring och nosa lite som den vill, även om den säkert vet när den är helt lös eller inte. Men det gäller ju även långlina, nog vet hunden om den har lina på eller inte.

Men jag säger som Red_Chili att när hunden går i flexi ska man behandla den som om den var lös, d.v.s ha ordentlig uppsikt, och försöka förekomma alla oönskade beteenden med ett kommando innan hunden hinner ut i kopplets fulla längd.

Bland mycket folk och andra hundar, och när man vill att hunden ska gå fint vid sidan bör man förstås använda ett vanligt koppel. Flexit är lite av en nödlösning för dem som vill ge hunden lite frihet på promenaderna, men inte vågar eller kan ha den helt lös, p.g.a trafik, jaktdrift eller koppeltvång.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag är en sådan person som aldrig skulle sätta ett flexi på en valp - skulle inte ha det på en hund förrän den kan gå ordentligt i koppel och inte riskerar att kasta sig iväg eller göra ryck.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Prexis min åsikt. Aldrig flexi på en valp. Bara vanligt koppel. Öva massor inkallning med lös valp på säkra ytor. Sen kan man ha flexi när dom kan gå i koppel om man nu vill det. Fast på cykelbanor borde det vara förbjudet.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Min valpis har nu vad man skulle kalla 99% inkallning ... pa grund av linan hon slapat tror jag. Hon har slapat en nylon sparlina
trackingleash15meters-pi-383.html
som den har sedan hon var liten. Den trasslar inte in sig i nagot, hon kunde rusa runt som en galning i regnskogens snar utan att fastna och den ar lang nog att hinna trampa pa. Jag klippte av en och hade en full langd, men anvande nastan bara den avklippta.
Jag tillhor ocksa de som inte gillar flexi av flera orsaker. Inte minst for att min koordination inte ar bra nog for att halla i flexin, skutta glatt bakat med hoga jubel rop och slita fram godis eller leksak utan att snubbla over flexi linan.:cautious:
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Mina boxrar har det varit super med långlina när man ska lära dom att stanna vid mötande gångare/cyklister osv. Ett flexikoppel skulle ge världens ryck i halsbandet och i värsta fall ge brännskador i handen om man inte hinner få in linan tillräckligt snabbt vid ev boxerryck ;) Sen hör det väl till lite också att jag är inte så förtjust i att möta hundägare med flexikoppel när man inte vill att ens hundar ska hälsa hejvilt på andras utan tillåtelse. Det blir lätt trassel runt både hund och människoben om flexiägaren inte har kontroll :(
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag använder gärna Flexi, men släpper bara ut det där jag har god sikt så att jag hinner korta kopplet i tid. Jag vill precis som Vesuvius inte ha de där situationerna när de hinner accelerera och sen linan tar stopp så att de nästan far omkull. Är det inte öppen sikt får de gå med vanlig koppellängd.

Jag tycker inte att Flexi är en ersättning för att vara lös. Däremot är det jäkligt skönt att kunna låta dem få lite mer frihet, t ex sniffa på allt hundar vill sniffa på utan att själv behöva stanna. :D
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

kl

Nu måste jag vara korkad. Men jag förstår inte varför det skulle bli mer tvärstopp med flexi än om man stampar på en lina. :confused:
Lätt löst med hårda tvärstopp om man sätter en elastisk del mellan koppel och fästpunkt, använder själv en vanlig hårsnodd men finns ju ordentligare grejer för stora hundar.

Jag föredrar iaf flexi, men så äger jag en för liten hund för lina. Flexi är sjukt smidigt och använde det alltid som säkerhet när vi bodde i stan och promenerade i parken. Har alltid sele med flexi och skulle nog ha det samma med lina, inte så trevligt med ett konstant drag på halsen (skillnad om man har stor hund såklart)
 
Senast ändrad:
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Om syftet är inkallningsträning tror jag att lina är bäst- skilllnaden till att sen gå helt lös inbillar jag mig är mindre.
Flexi är dock 100 gånger smidigare att hantera.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag har nyligen skaffat min första hund och har köpt både flexikoppel samt spårlina till honom.

Började med spårlina men tyckte det vart väldigt mycket lina att hålla reda på. När man skulle "samla in" hunden när det ex kom en bil, tog det väldigt lång tid att få tillbaka hunden och rulla ihop linan.
Fördelen är den att han kunde springa fritt på ca 15m.

Nyligen har jag köpt ett flexikoppel på 5 meter (skulle dock ha velat ha ett 8-10m istället men detta duger..)
Tycker detta fungerar bättre, hunden är lite friare än i vanligt koppel i alla fall.
Mycket enklare att reglera längden vid hundmöten samt bilar osv.

Skulle rekommendera att köpa ett flexikoppel som "rullar" så lätt som möjligt så inte valpen "dra" ut flexikopplet. Men tror det fungerar bra om det bara är för valpens dagsvikt och inte vuxenvikt.

Samt ett måste är nog att skaffa ett sele om du har valpen på längre koppel oavsett om det är flexi eller spårlina. Men det skrev du ju :)

Men om du enbart ska träna inkallning och inte promenera längre sträckor skulle jag kört på spårlina, annars flexikoppel :P
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 636
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 628
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 526
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp