Långlina eller flexikoppel?

Sv: Långlina eller flexikoppel?

Min hund hade över huvud taget aldrig koppel förrän hon var 5 månader gammal. Under tiden tränade jag inkallning flitigt, och om hon någon gång gick för långt bort, gömde jag mig, och lät henne leta reda på mig, och gärna bli lite orolig först.
Nu bor jag i och för sig på landet, men nog kan man hitta platser även i stan, där det känns någorlunda säkert att släppa valpen. Om inte annat kan man ju ta bilen eller bussen ut i skogen.

Delvis kl.

Många som svarat här verkar bo på landet och/eller ha en egen trädgård där valpen kan vara lös på ett säkert sätt. Det är säkert jätteskönt. Men det fungerar inte på samma sätt när man får hem en 8 veckors valp i stan. Jag vet inte om TS bor i lägenhet i stan men tolkade det så. Valpen Vill antagligen ha möjlighet att springa av sig en kort stund åt gången några gånger om dagen och att åka i väg varje gång blir lite jobbigt. En sele med 10-15 m lina är perfekt för att låta valpen springa av sig på en större gräsmatta och kanske använda innan rastning i koppel fungerar (kan ta ett tag). I mitt fall var det egentligen inte för valpens egen säkerhet (ingen biltrafik i närheten) han fick ha lina utan för att han inte skulle springa in på folks uteplatser eller springa fram till hundrädda människor (det fanns gott av dem) eller andra hundar. Jag tror inte att min valp tänkte på linan särskilt ofta. Sen är det verkligen jättemysigt att åka i väg till ett ställe där valpen kan vara helt lös och busa och utforska, det gjorde vi nog iaf varannan dag.

Jag kanske hade en ovanlig valp men han var mer vild än tam de första veckorna och så nyfiken och inte det minsta rädd/osäker, jag var förtvivlad. Alla hundvana som träffade honom tyckte han var en supertrevlig och lovande valp :p
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

<snip>
Orange spårlina har jag goda erfarenheter av, men det blir hemskt fula brännsår om de snor runt ens egna ben i full fart.

Yep, brannsar pa benen har jag haft ... och lart mig att INTE kasta kongen innan jag kollat var linan ar. :p

<snip> En sele med 10-15 m lina är perfekt för att låta valpen springa av sig på en större gräsmatta och kanske använda innan rastning i koppel fungerar (kan ta ett tag).<snip>

Jag kanske hade en ovanlig valp men han var mer vild än tam de första veckorna och så nyfiken och inte det minsta rädd/osäker, jag var förtvivlad. Alla hundvana som träffade honom tyckte han var en supertrevlig och lovande valp :p

Det ar ungefar som med min Diva ... LOL, nu forst borjar hon bli riktigt trevlig.:D

Jag gommer mig dock inte for hundarna, lika lite som jag skulle ha gjort for barnen nar de var sma. Jag gjorde det en gang med Miss Mandy ... och insag att hon blir helt panikslagen nar jag inte ar dar hon tror. Hon stanger av hjarnan helt och allt ifran springer at fel hall, till bara oplanerat springa rakt ut i skogen.:cautious: Jag har statt sa att jag sett hennes ansikte nar hon "tappat bort" mig tva ganger och den paniken vill jag absolut inte utsatta henne for.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Aldrig flexi till valp anser jag!
Dels lär den sig dra i kopplet (det lätta motståndet som finns i flexi räcker på en valp). Dels kan den råka trassla in sina ben i linan som blir rätt vass vid snabba ryck.

Är du osäker kör med en lätt långlina som du kan släppa till marken och trampa på vid behov. Då kan du träna lösträning med egen säkerhet och så småningom skippa linan bitvis. En lätt lina är det bara att surra upp om du ska ha hunden kort ett tag av någon anledning. Samt du kan använda linan vid senare träning som t ex spårning.

Jag använder flexikoppel enbart på min gammelhund som jag efter 5 år har gett upp lösträningen. Jag anser att det kräver en viss disciplin på hund och förare för att behärska ett flexikoppel på ett bra sätt!
Först när min donna blev 10 mån fick hon första gången prova på flexikoppel en snabb runda då hade hon haft massa lösträning och koppelträning så hon hade grund disciplin.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Hon är född i november, och lagom till yngeltiden började hennes jaktinstinkter visa sig, så under några månader blev det flexi, medan jag tränade in ett stoppkommando på henne

Hur gammal var hon när du började märka av jaktinstinstinkterna? Mest nyfiken, för mina jaktidioter försöker ju jaga så fort de kan stå på benen :p
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Många som svarat här verkar bo på landet och/eller ha en egen trädgård där valpen kan vara lös på ett säkert sätt. Det är säkert jätteskönt. Men det fungerar inte på samma sätt när man får hem en 8 veckors valp i stan.

Instämmer.
När jag fick hem min Wahidah så bodde jag ca 80 meter från en stor väg där folk ska köra 60km/h men gärna ligger en bit över det. Det var mellan den vägen och min port som det fanns gräsmatta närmast och alltså där som vi kom ut alla gånger som man ju springer ut med valpen i början. Aldrig i livet att jag hade släppt henne lös där!

De lösa ytor som fanns relativt nära där det gick att släppa på ett säkert sätt, det var i rastgårdar. Wahidah lärde sig otroligt fort att matte aldrig försvann längre än staketet, och vips var det där med inkallning otroligt svårt att få till. Inte hade jag körkort heller, så det var svårt att komma iväg till lämpligare ställen.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Hur gammal var hon när du började märka av jaktinstinstinkterna? Mest nyfiken, för mina jaktidioter försöker ju jaga så fort de kan stå på benen :p

Driften att följa efter saker som rör sig hade hon redan från början, men tydligen saknar hon driften att döda. Det är nog en rasegenskap, retrievers intresserar sig oftast inte för levande vilt, bara dött och skadat, och spaniels verkar ha liknande instinkter. Jag tror vinthundar har mer av driften att döda i sig. (För att inte tala om JRT och andra terriers, som gladeligen biter ihjäl de råttor de lyckas fånga).

När hon leker är det väldigt ofta jaktlekar, hon och hennes likasinnade kompisar kan rusa omkring och jaga varandra i timmar. Men då handlar det inte direkt om jakt, mera om någon sorts springkramp.

Rasen är ju i första hand fågelhund, så det hon reagerade på tidigt var fåglar.
Och det hon verkligen gick igång på, så att det blev ett problem, var en kull trastungar, som kläcktes på vår tomt. Det här bör ha varit i maj, så hon var lite drygt 6 månader. Något i lätet och de ryckiga rörelserna gjorde henne fullkomligt ballistisk, så att hon plötsligt blev totalt okontaktbar, efter att tidigare varit nästan onormalt uppmärksam på mig.

Hon reagerade på samma sätt på första gången hon träffade på höns, och jag ägnade en stor del av koppelperioden åt att gå till en hönsgård i närheten, och sätta mig med henne utanför staketet. Sen bara satt vi där tills hon lugnade ner sig tillräckligt för att lyssna på mig igen, och det tog nog bortåt en timme första gången. Sen gick det fortare för varje gång, tills hon till slut lärde sig att ignorera dem och lyssna på mig istället.

Nu är hon drygt 2 år, och går att kontrollera i de flesta situationer. Men jag skulle ju fortfarande inte släppa ihop henne med en flock lösa höns, jag gissar att den mödosamt intränade stadgan skulle spricka då... :P
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag har alltid varit en motståndare av flexikoppel men när jag nyss hade köpt min vuxna hund vågade jag inte ha henne lös innan vi lärt känna varandra så jag testade både långlina och flexikoppel. Långlina var rent ut sagt ett j*kla tjorv i skogen, hunden höll ju sig inte på stigen utan for som ett jehu mellan buskar, runt små träd osv. och jag hade fullt sjå med att följa efter, hala in linan och se till att vi inte trasslade in oss alltför mycket :p Efter ett tag fick hunden för sig att hon inte kunde springa om linan hamnade mellan benen också, vilket det gjorde i princip hela tiden, så fick stanna flera gånger per promenad och fixa linan så den kom rätt.
Tillslut gav jag upp och åkte till djuraffären och köpte ett flexikoppel, ett med brett band, det kändes bättre än ett med smal lina. Kan säga att det var helt underbart i jämförelse med långlinan, inget trassel och lycklig hund som kunde springa utan att få kopplet mellan benen. Numera kan jag ha hunden lös men brukar faktiskt fortfarande använda flexit ibland, så jag gick från fleximotståndare till att tycka att det var helt okej att använda ibland.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag är likadan. Testade med långlina och tyckte mest det var jobbigt med trassel bland buskar och snår, med all lera och blöta pölar som det drogs ignom mm som fastnade på linan.

Jag använder sällan flexi, men vi går ibland i skogar/naturreservat där hunden inte kan/får vara lös och då funkar ett flexi helt utmärkt. Hunden får rörelsefrihet utan att vara lös, samtidigt som man ger dem tillfälle att springa av sig lite/ stanna och nosa och så, mer än vad de kan i kort koppel. Använder annars alltid vanligt koppel om hon inte är lös vis utvalda tillfällen :)
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

"Tyvärr" så uppfyller inte ett flexi koppeltvångskraven. Det är i princip lika olagligt som att ha hunden lös om man använder hela linan.

Men eftersom nästan ingen har koll på det så får min hund vara lös :p Han stör inte fler vilda djur än en hund i flexi och är det någon som klagar så kan jag demonstrera vårat osynliga "koppel" som är betydligt mer effektiv än ett flexi.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

"Tyvärr" så uppfyller inte ett flexi koppeltvångskraven. Det är i princip lika olagligt som att ha hunden lös om man använder hela linan.

Är det så? källa? lagen säger ju att hundar ska hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt, och är den i flexikoppel är den ju inte lös.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Är det så? källa? lagen säger ju att hundar ska hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt, och är den i flexikoppel är den ju inte lös.

Jag utgick från att TS menade den delen på året det är koppeltvång samt andra ställen det är koppeltvång på. Flexi är antagligen helt ok så länge det inte är koppeltvång.

Jag hinner inte härleda till lagstiftningen nu men det är stött och blött många ggr och koppeltvång innebär att hunden ska vara under sådan kontroll som om den vore kopplad i ett max 1,8m långt fast koppel. Det är inte en hund i flexikoppel om hela linan används.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag utgick från att TS menade den delen på året det är koppeltvång samt andra ställen det är koppeltvång på. Flexi är antagligen helt ok så länge det inte är koppeltvång.

Jag hinner inte härleda till lagstiftningen nu men det är stött och blött många ggr och koppeltvång innebär att hunden ska vara under sådan kontroll som om den vore kopplad i ett max 1,8m långt fast koppel. Det är inte en hund i flexikoppel om hela linan används.

Jo det utgick jag också ifrån och jag har läst lagen, dock har jag aldrig läst något om hur långt koppel man får ha och det är det jag skulle vilja ha källa på :) Har själv letat men inte hittat mer än en artikel där det stod att man fick rasta hunden i långlina under tiden 1 mars - 20 augusti och att längden på linan inte gick att bestämma utan det berodde på terrängen och hur hunden betedde sig med mera.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jo det utgick jag också ifrån och jag har läst lagen, dock har jag aldrig läst något om hur långt koppel man får ha och det är det jag skulle vilja ha källa på :) Har själv letat men inte hittat mer än en artikel där det stod att man fick rasta hunden i långlina under tiden 1 mars - 20 augusti och att längden på linan inte gick att bestämma utan det berodde på terrängen och hur hunden betedde sig med mera.

I lagen står de ju inte något om hur långt kopplet får vara men jag har sett på flera ställen att man syftar till ett vanligt koppel på ca 2 m.
Har hittat på ett par ställen att det handlar om max 2 m när polisen ställer krav på koppeltvång. Här är ett rättsfall där flexikoppel inte är ok vid koppeltvång:

http://www.mitti.se/?p=38584

Mer tolkningar orkar jag inte leta reda på nu men vet att det finns mer info på det här forumet.

Är lina eller flexi godkänt när det är koppeltvång är det bara bra för mig för då är det helt ok att min hund är lös då vi har ett "osynligt" koppel.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Det är ganska stor skillnad på en skogspromenad med hunden o en hund som tillåts hänga längst ut i linan o därmed kunna attackera o skada en annan hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 496
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 467
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp