Bukefalos 28 år!

Långpendlare i bil

Havsluft

Trådstartare
Ni som reser långt till jobbet varje dag, vad gör ni i bilen?

När man reser med buss kan man ju läsa, se på film, lyssna på böcker, sova osv men när man kör själv så är det ju lysna på böcker eller musik som gäller.

Det slog mig just att man kanske kunde läsa en distanskurs av något slag och lyssna på föreläsningar i bilen via ipaden, nån som gör det?

Någon som har sin arbetsgivares medgivande att jobba i bilen, tex sköta dagens telefonsamtal?

Funderar på ett jobb 1 h bort och tänker att man borde utnyttja tiden på vägen!

Vill höra era tips och resonemang!
 
Sv: Långpendlare i bil

Jag har inte lika långt till jobbet, tar väl 35-40 minuter att köra. På morgonen "startar" jag igång jobbet i bilen, funderar på vad jag ska göra på dagen osv. Behövs det, så kan jag ringa nåt jobbrelaterat samtal. På eftermiddagen brukar jag mest ringa nån kompis och babbla bort tiden. Det är mitt sätt att avsluta arbetsdagen och starta eftermiddagen. Har jag haft en tuff arbetsdag brukar jag fundera lite kring det och utnyttja tiden till att avsluta dagen helt och hållet i bilen. När jag parkerar brukar jag skriva ner det jag kommit fram till, sen har jag stängt av jobbet.

Jag har oreglerad arbetstid vilket gör att jag kan styra mina tider själv, så länge jag gör mina timmar. Eftersom jag har en chefstjänst med mycket ansvar är jag noga med att få min återhämtning på fritiden, därför är pendlingstiden faktiskt optimal!
 
Sv: Långpendlare i bil

Ni som reser långt till jobbet varje dag, vad gör ni i bilen?
När jag i många år bilpendlade 1 - 1,5 tim enkel väg, nästan uteslutande motorväg, så var det faktiskt rätt stor del av tiden som jag satt i tystnad och likt Kivina behandlade jobbärenden i huvudet på dit- och hemväg. Eller privata saker, semesterplaner, husfix, allt möjligt som man kan ägna tanketid.
När jag lyssnat på något så har det företrädesvis varit P1, och ibland ljudböcker eller podcasts. Rena utbildningar/kurser skulle jag inte haft ro att tillägna mig på ett bra sätt, men mer passivt (tja) lyssnande funkar fint. Och förstås ett o annat telefonsamtal på hemvägen, både jobbrelaterade och privata, det får tiden att gå fort.

Även jag hade ett rätt fritt jobb som var uttalat resultatinriktat; så länge som projekten löpte som de skulle, kunderna var nöjda och glada och fakturorna blev betalda så spelade det rätt liten roll för arbetsgivaren vilka timmar man satt på kontoret eller i bilen - eller var hemma för den delen.
 
Sv: Långpendlare i bil

Jag tillbringar ca 2.5 tim per dag i min bil tur & retur till jobbet.

Har nästan alltid pendlat i egen bil, totalt avsaknad av allmänna kommunikationer tyvärr :mad:

Jag lyssnar på P1 både till och från jobbet (lite morgonpasset vid 0630) :D

Har ibland haft ljudbok men då jag även tar lite jobbsamtal i bilen så blir jag avbruten lite då och då så jag tycker radio är bättre.

Jag planerar mycket av min jobbdag påvägen till jobbet. Även på hemresan funderar jag på om jag gjorde allt som skulle gjorts.. har väl hänt ibland att jag har fått logga in hemifrån på jobbdatorn eller jobbtelefonen och slänga iväg något mail som jag missat under dagen. :)

Då jag pendlat i många år har jag liksom fått en vana att "summera" jobbdagen på både dit och hemresan. ;)
 
Sv: Långpendlare i bil

Då jag pendlat i många år har jag liksom fått en vana att "summera" jobbdagen på både dit och hemresan. ;)

Samma här. Jag stänger jobbet och öppnar hemmet på resan.

Jag gör en hel massa planering på resan. Tänker igenom dagen och vad jag ska göra.

Tycker faktiskt att det är skönt att ha den där "karensen" mellan arbete och fritid. Jag hinner avsluta jobbtankarna och övergå till hemmet. På samma sätt som jag hinner avsluta hemmet och öppna jobbet på vägen dit. Jag har haft tio minuter till jobbet och det är inte kul. Jag tenderar att mentalt ta med mig jobbet hem.
 
Sv: Långpendlare i bil

Någon som har sin arbetsgivares medgivande att jobba i bilen, tex sköta dagens telefonsamtal?

Behöver en arbetsgivare godkänna det? Jag har visserligen ingen långresa, tar ca 1 h med buss och spårvagn dörr till dörr.
Men jag jobbar både på vägen till och från jobbet på bussen, paddan eller telefonen uppkopplad mot mail och mycket telefonsamtal. Givetvis räknar jag in den tiden jag jobbar som arbetstid, har aldrig ifrågasatts av arbetsgivaren, likaså de samtal jag tar kvällar och helger, givetvis räknar jag de timmarna med.

/B
 
Sv: Långpendlare i bil

Behöver en arbetsgivare godkänna det? Jag har visserligen ingen långresa, tar ca 1 h med buss och spårvagn dörr till dörr.
Men jag jobbar både på vägen till och från jobbet på bussen, paddan eller telefonen uppkopplad mot mail och mycket telefonsamtal. Givetvis räknar jag in den tiden jag jobbar som arbetstid, har aldrig ifrågasatts av arbetsgivaren, likaså de samtal jag tar kvällar och helger, givetvis räknar jag de timmarna med.

/B

Ja... lite krass ja. Om du dör på vägen är det stor skillnad om du jobbade eller inte. Resor från och till arbetet är hyffsat okomplicerade, men om du tog tandläkaren på vägen....
 
Sv: Långpendlare i bil

Behöver en arbetsgivare godkänna det? Jag har visserligen ingen långresa, tar ca 1 h med buss och spårvagn dörr till dörr.
Men jag jobbar både på vägen till och från jobbet på bussen, paddan eller telefonen uppkopplad mot mail och mycket telefonsamtal. Givetvis räknar jag in den tiden jag jobbar som arbetstid, har aldrig ifrågasatts av arbetsgivaren, likaså de samtal jag tar kvällar och helger, givetvis räknar jag de timmarna med.

/B

Det är väl en VÄLDIG skillnad beroende på hur arbetsgivaren ser på det?

Sköter jag jobbsamtal i bilen är det arbetstid och ska räknas som sådan. Räknas det inte innebär ju det att jag jobbar gratis en eller två timmar varje dag. Det skulle inte jag acceptera.

Jag har en arbetsledare som av någon anledning tycker att det är OK att ringa långa samtal kvällstid. Jag har svarat eftersom han är överordnad och jag är ny. Närmaste chef har godkänt att jag skriver övertid på de där samtalen. Hade jag inte fått övertid hade jag slutat svara.
 

Liknande trådar

Relationer TW: Suicid . . . . Jag lever i vad som känns som en mardröm. Min fina vän orkade inte leva mer. Första maj hängde han sig i garaget men...
2
Svar
36
· Visningar
3 739
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 552
Senast: Torktumlare
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 160
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 766
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp