Långpromenad/löprundor/ridturer med hund - när kan man börja?

Hältorna satt inte i de lederna och både mina hundar och föräldradjuren var fria HD och AD. Jag köper inte hund Från någon om inte föräldrarna är UA.
Hältorna försvann senare och återkom aldrig.

Förr pratade man ju mycket om "växtvärk" men det visade sig ju vara en rad olika diagnoser av tillväxtrubbningar. Panosteit t ex.

Varför trodde veterinären just överansträngning? Hur såg hundarnas vardag ut?
 
Förr pratade man ju mycket om "växtvärk" men det visade sig ju vara en rad olika diagnoser av tillväxtrubbningar. Panosteit t ex.

Varför trodde veterinären just överansträngning? Hur såg hundarnas vardag ut?
Minns inte. Det var närmare 25-30 år sedan. Men visst, det kan ju ha varit två feldiagnostiserade panosteiter, det vet jag inte.
 
Finns nog ingen här inne som skulle säga att unghästar inte får röra sig för att de då skulle bli skadade. Här säger vi ju snarare tvärtom. Fattar inte varifrån uppfattningen att hundvalpar inte ska röra på sig kommer i från??
Kroppen anpassar sig efter den belastning den utsätts för. Det finns dessutom flera undersökningar som visar att ex HD minskar hos hundar som utsatts för belastning jämfört med hundar som inte rört på sig.
 
Finns nog ingen här inne som skulle säga att unghästar inte får röra sig för att de då skulle bli skadade. Här säger vi ju snarare tvärtom. Fattar inte varifrån uppfattningen att hundvalpar inte ska röra på sig kommer i från??
Kroppen anpassar sig efter den belastning den utsätts för. Det finns dessutom flera undersökningar som visar att ex HD minskar hos hundar som utsatts för belastning jämfört med hundar som inte rört på sig.
Ja, rent logiskt känner jag ju samma! Jag har haft häst längre och mer sammanhängande än jag haft hund, och där är det ju som du säger att vi vill att de ska röra på sig och belasta kroppen under uppväxten. Dock tänker jag ju med häst att jag t.ex. inte skulle ställa mig o longera en tvåårig unghäst även om jag vill att den rör sig mycket med kompisar i stora hagar, så det är ju ändå viss begränsning även där vad som känns som lämplig belastning för unga individer.
 
Ja, rent logiskt känner jag ju samma! Jag har haft häst längre och mer sammanhängande än jag haft hund, och där är det ju som du säger att vi vill att de ska röra på sig och belasta kroppen under uppväxten. Dock tänker jag ju med häst att jag t.ex. inte skulle ställa mig o longera en tvåårig unghäst även om jag vill att den rör sig mycket med kompisar i stora hagar, så det är ju ändå viss begränsning även där vad som känns som lämplig belastning för unga individer.
Det går ju alltid att göra saker för mycket. Men att en valp följer med på promenader i egen takt är ju inget att fundera på i mina ögon. Läste någonstans om vargvalpar och de följer flocken på långa sträckor tidigt. Vi gillar ju att jämföra hund med varg i andra sammanhang :D
 
Det går ju alltid att göra saker för mycket. Men att en valp följer med på promenader i egen takt är ju inget att fundera på i mina ögon. Läste någonstans om vargvalpar och de följer flocken på långa sträckor tidigt. Vi gillar ju att jämföra hund med varg i andra sammanhang :D
Helt sant, och jag håller med dig. Det jag var tveksam/undrande till, och orsaken till att jag startade tråden, var löprundor och ridturer, eftersom jag liksom många andra hört att man inte ska springa med hundar som är under ett år. Men på svaren här känns det som om det skulle kunna vara okej så länge valpen/unghunden är fri att pausa (och kanske att man själv också lägger in pauser då och då). Eftersom min egen kondition inte är helt på topp så kommer det i alla händelser inte bli långa löpsträckor i högt tempo utan löpning i måttligt tempo varvat med gång. Med hästarna tränar vi antingen "kort och fort" eller "långt och långsamt" så där kan vi ju välja vilka turer hunden får följa med på. Vi har för närvarande tre hästar som tränas på lite olika nivå, och vi kan såklart också anpassa ridturerna efter hunden den första tiden som han är med (tänker att han får vara med när den mest välutbildade hästen tränas och till en början med en person på marken också, samt ridtur i lugnt tempo med mer fokus på lydnad än fart).
 
Ja, rent logiskt känner jag ju samma! Jag har haft häst längre och mer sammanhängande än jag haft hund, och där är det ju som du säger att vi vill att de ska röra på sig och belasta kroppen under uppväxten. Dock tänker jag ju med häst att jag t.ex. inte skulle ställa mig o longera en tvåårig unghäst även om jag vill att den rör sig mycket med kompisar i stora hagar, så det är ju ändå viss begränsning även där vad som känns som lämplig belastning för unga individer.
Ja, det är precis detta jag syftar på. Att gå flera mil med en ung valp, eller jogga i ett för hunden tufft tempo med hunden kopplad (så den inte kan välja tempo själv) är kanske inte så bra, men vanliga promenader och lekar och skrittpromenader med hästen lär snarare vara bra. Förnuftig träning alltså.
 
Jag har aldrig upplevt att mina valpar inte orkar eller är övertrötta dom timmar vi är ute.
Första tiden tar man det ju lugnt och valparna har sin väska att vila i men från 4-5 månaders ålder har samtliga av mina valpar fått hänga med precis som en vuxen hund?
Alla har varit friska och sunda i kropp och själ genom livet jag tror inte alls på denna porslinsbehandling av just valpar djur är ju skapade för att ganska så snart kunna följa sin mamma/flock i vardagen?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 366
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Som jag skrivit tidigare går jag i hundköpartankar. Mitt liv kommer att ändras framöver, då jag flyttar från lägenhet till egen gård där...
Svar
14
· Visningar
1 650
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
3 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp