Långsam igångsättning - övertaggad häst - lugnande?

Sorry att jag går off topic men funderar lite på kotledsinflammationerna.
När min hade det I båda fram fick jag stränga order om att absolut INTE skritta igång honom på hård grusväg, grusvägen fick jag endast använda om det hade regnat. Det här var sommaren 2014 med kanonväder och vägarna var stenhårda och torra :(
Hans rehab fick jag utföra på gräsmatta. Sen har jag en vet som förespråkar lång rehab, så I princip tog det 6 månader allt som allt, startade med skritt för hand till skritt uppsuttet till trav osv. Förbjuden att rida på volt öht.
Peppar peppar verkar det vara rätt metod, för honom...

I mitt fall är det kotledsinflammation i singular. "Bara" en.
Han fick ju sin förra sommaren, dvs 2014, men som sagt: ordinationerna vi fått är rakt fram på hårt underlag i början. Sen ska vi, i takt med att vi ökar både tid och gångarter, smyga in andra underlag också. Min hästs inflammation bedömdes så pass "lättbotad" (sprutade en gång), så vi fick ett 3 månader långt igångsättningsschema från början. Nu har han ju stått helt i nästan ett halvår, dels planerad vila (jag reste bort), dels pga min handskada, så nu räknar jag med att igångsättningen kommer att ta runt ett halvår. Vi börjar som sagt med två månaders skritt, i princip bara rakt fram på väg. Efter igångsättningen är det också all hållbarhetsträning, konditionsträning osv för att komma vidare sas. Igångsättning är för mig tills då hästen är i "normal kondition", kan gå ett vanligt pass på banan osv.
Nu har vi börjat smyga igång, som sagt, men grusvägarna är definitivt inte hårda såhär års. Inte här, iaf. Ordinationen jag fått av vet. är att hellre hårt underlag än mjukt, men blir marken helt stum blir det förstås ett problem (räknar dock inte med att det ska bli ett problem för oss - när den säsongen kommer, ska vi ha kommit såpass långt att vi kan rida på andra underlag än grusvägen).

Skritt för hand ingår inte i vår igångsättning, men jag tar en del promenader ändå. Däremot börjar vi med pass på ca 20-30min, och ökar lååångsamt upp till en timme skritt innan det är dags att smyga in lite trav. Sen är det 1-2 månader med skritt och trav, innan det är dags att smyga in något galoppsprång, osv.

Böjda spår blir det inte mer än när vi börjar smyga in på banan (några minuter åt gången i början, lååångsam ökning av tiden även där). Inte nu i början, förutom de svängar som är på vägen. Nu i början är också det enda kravet på hästen att han ska lyssna och inte gå och hänga på framdelen. "Riktig" form osv kommer senare (men alltför framtung bör han ju inte gå, iom att inflammationen var i fram..).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 955
Senast: Bregen
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 502
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 468
Träning Nu behöver jag hjälp. Jag köpte en häst i början på februari, importerad från Holland. Han var omusklad och tunn och så han har fått...
Svar
12
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp