Långsam trav i stärkande syfte och i förbättrande syfte.

F

fio

En av mina hästar har en ganska dålig och markbunden trav , han har dessutom vilat en längre period pga allergi.
Nu är han igång igen och jag behöver stärka upp och förbättra traven alltså få bättre "schwung" och elasticitet och framförallt bärighet.

jag rider en ganska "långsam" men energisk trav oftast i öppna så han får vila på steget och bära mer vilket hjälper honom med alla dessa 3 grejer jag vill förbättra.

Bara på några dagar har traven förbättrats väldigt mkt men problemet med denna hästen är att han är väldigt rak i korset och bäckenet är vinklat åt "fel" håll så han har problem med att sätta sig och hamnar därför lätt i framvikt.

Jag vet att det inte finns så mkt att göra åt ett bäcken som är vinklat åt fel håll men några tips måste ju någon ha , det måste ju finnas övningar mm även för en sådan häst som inte har det naturligt att "sätta" sig och bära vikt.


I galoppen som är rund och fin är det mkt lättare för honom att bära sig än i traven.
:confused: är det någon logik i det?
 
Samlande övningar som slutor och bakdelsvändningar är bra, du får också vara noga med halvhalterna och av- och igångsättningar för att få honom att hela tiden bära sig. Jag tror den långsamma, stärkande traven kan vara bra men skulle också jobba på att i friskare tepo (mellantravsstuk) rida stora åttvolter och i övergången samla honom enbart med sätet så att han trampar till ordentligt innan han går över i nästa varv där du skjuter fram honom i mellantrav igen. Att kliva omkring på kalhyggen och att klättra dem brukar också ge dem lite mer styrka. I galoppen kan du länga galoppen på långsidorna med honom ordentligt på yttertygeln (nästan lite utåtställd) och eftergiven innertygel, driv in i halvhalt vid hörnet, ställ om och rid en stor volt vid kortsidan, halvhalt, ställ om och driv på igen vid långsidan. Halv bakdelsvändning med direkt fattning några steg, övergång till skritt, halv bakdelsvändning igen är också en favorit.
 
Tack men det var ändå inget som jag inte vet och det var inte riktigt sådana övningar jag hade tänkt mig :crazy: men tack iallfall. :)

Mellantravstuket tänker jag verkligen inte pröva för det är som att be om att komma på bogarna.

Kom igen nu ni andra!!! 34 visningar och 1 svar!!!
 
Tänk på att hästen är en spegel av den som sitter på. Har hästen svårt att vinkla sitt bäcken så måste den som sitter på vinkla sitt bäcken för dem bägge.Det reagerar alla hästar på och lyder, men i början orkar de förståss inte så mkt. Så ut och trimma alla magmuskler du kan uppbringa :-)
 
Tråkigt att det mitt svar inte hjälpte :crazy:, vi har dock helt olika uppfattning om "mellantravsstuket" men det kanske fungerar olika på olika hästar.
 
På exakt samma problem har jag fått träna in vinklingen av bäcken, bärigheten och styrkan genom att först träna in piaffen utan att han skall fuska. Från piaffen har jag sedan tagit några travsteg åt gången som varefter kommer att ökas ut.

Jag trodde inte heller det var möjligt att han någonsin skulle vända sitt bäcken rätt, men det går. Om det kan bli beständigt eller inte återstår att se.

Det har fungerat bra, men å andra sidan tar det tid.
MVH/
 
Du rider ju svår klass själv, så jag blir lite fundersam på hur du ställer din fråga?
Grundläggande är ju att hitta en takt där hästen bär sig själv - sen öka eller minska utifrån den takten, men ALDRIG mer än att hästen orkar balansera sig - övergångarna stärker då. Sen kan man lägga till skolor som gymnastiserar och stärker ytterligare.

Allt det där måste ju du känna till och det är bara vanligt grundarbete. Inget konstigt. Men konstigt låter det med att vinkla bäckenet åt fel håll??? :confused:
Dessutom säger du att galoppen funkar utmärkt, så den borde ju vara super att träna i. :) /T_B
 
Jag tycker att en långsam men energisk trav är ypperlig för att stärka mellangärdet. Det ser man ju också när man longerar, att när man kommer ner i en sådan trav engageras bukmuskulaturen väldigt bra, hästen bär sig, och börjar söka väldigt fint framåt neråt.

Nackdelen med att öva så kan vara att hästen stabiliserar sig väl mycket i bäckenet. Det i sin tur kan göra att hästen inte svingar fram bakbenet lika bra och mister en del schwung i ryggen. Då får man i stället rida fram mer i öppnare form och vara nogra med lösgjordheten.

Jag tror att man bör rida lite åt båda hållen, för att komma åt både det ena och det andra.

Glöm sedan inte att det inte nödvändigtvis är så att bästa sättet att förbättra traven är att trava. Utnyttja den fina galoppen med alal dess möjligheter att stärka hästen :D
 
Jo jag rider svår klass i fälttävlan ja, och det grundläggande dressyrarbetet har jag inga problem med att klara , kanske både du och SAR missuppfattade mig i min fråga.

Frågan var mer om eftersom hans bäckenvinkel inte direkt inbjuder till att sätta sig utan mer att springa på framåt ville jag ha svar på om det går att få en sådan häst att sätta sig korrekt eller om man får leva med att han aldrig kommer kunna bära sig helt korrekt.
Arbetsgaloppen fungerar alldeles utmärkt , även den samlade men skall man öka upp och galoppera på tex ett fält ramlar han gärna framlänges.

Han står gärna långt bakom sig när han bara "står" och det är väl pga hans något platta kors och hans bäckenvinkel.
 
Jag tror jag forstar din fraga fio.

Jag ser inte att det ar omojligt for din hast att samla sig aven om backenet ar "felvinklat". Det som behovs ar tid. Kondition och muskler gar ju relativt snabbt att bygga upp, men att starka senor och ligament tar ar...(jamfor tex med klattrare: det tar atskilliga ar for dem att bli stark i handerna).

Sa aven den hast som har ett "battre vinklat backen" maste aven lagga ned den tiden for att fa ratt styrka aven om det till synes ser/gar lattare.
 
Sv: Långsam trav i stärkande syfte och i förbättrande syfte.

fio skrev:
En av mina hästar har en ganska dålig och markbunden trav , han har dessutom vilat en längre period pga allergi.
Nu är han igång igen och jag behöver stärka upp och förbättra traven alltså få bättre "schwung" och elasticitet och framförallt bärighet.

jag rider en ganska "långsam" men energisk trav oftast i öppna så han får vila på steget och bära mer vilket hjälper honom med alla dessa 3 grejer jag vill förbättra.

Bara på några dagar har traven förbättrats väldigt mkt men problemet med denna hästen är att han är väldigt rak i korset och bäckenet är vinklat åt "fel" håll så han har problem med att sätta sig och hamnar därför lätt i framvikt.

Jag vet att det inte finns så mkt att göra åt ett bäcken som är vinklat åt fel håll men några tips måste ju någon ha , det måste ju finnas övningar mm även för en sådan häst som inte har det naturligt att "sätta" sig och bära vikt.
MITT SVAR:
I"vanligt dressyrarbete så kan man lära hästen passage för att förbättra traven. Det kan man t.e.x göra på en volt med mycket böjd hals(för att inte bromsa hästen), innerskänkeln långt fram och ytter tillbaka. Sen rider man så sakta att den nästan går och därefter är det sätet som får hästan att börja sväva fram. Det kräver ett aktivt lite hoppande säte dock taktmässigt.Om du tittar noga på Grand Prixryttarna så kan du se detta även på denna nivå även om de har kunnat förminskat denna hjälp sen hästen förstår detta. Om hästen vill springa fortare böjer du bara mer tillfälligt . Du ska i princip rida bara på innertygeln.Man måste berömma massor när de första stegen kommer. Nackdelen med denna metod är att när du vill lära den piaff så har den svårt att korta stegen och bli snabbare. Många lär därför hästen sakerna i omvänd ordning. I all samling krävs det att du har "motorn igång" därav en aktiv arbetstrav som vid samling växer med mer undersatta(vinklade) så att framdelen lättar. Detta är stor skillnad när du vill att hästen ska byta galopp i språnget med GEST eller typ bara växla om vilket händer om hästen ej är samlad.
 
Senast ändrad:
Sv: Re: Långsam trav i stärkande syfte och i förbättrande syfte.

Djurjouren skrev:
Tänk på att hästen är en spegel av den som sitter på. Har hästen svårt att vinkla sitt bäcken så måste den som sitter på vinkla sitt bäcken för dem bägge.Det reagerar alla hästar på och lyder

Det här är också ngt som jag insåg rätt tidigt i i min ridning - att det måste till.

jag känner att det fungerar

jag ser att det fungerar

Men har du hört någon förklaring HUR - vad får hsätten att göra som du?

Det står om det i Eric herbermans Dressage Formula, men utan förklaring - hur det funkar rent teoretiskt

tacksam för input.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 747
Senast: tuaphua
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
8 784
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 000
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp