Långsiktigt sparande - vad är bäst?

R

Raderad medlem 6459

Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill just att det ska vara en engångssumma. Vad för typ av sparande är bäst? Jag har läst inne på Avanza men jag blir fan inte klokare. ISK, fonder, aktier, sparkonto med ränta? Vad ska jag välja? Jag vill ha insättningsgaranti och ha typ medium risk - det ska ju växa liksom men jag vill inte ta några vansinniga risker. Jag vill inte heller behöva hålla koll på det eller sälja och köpa och fixa. Jag vill sätta in pengarna och sen inte behöva tänka på det på tio år :p.

Någon med bra koll som kan ge tips i hur jag ska tänka? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Inne på Avanza kan du välja portföljgenerator där du väljer spartid, då föreslår den åt dig.
 
Är det en liten summa pengar (vad är en liten summa?) hade jag personligen satt in den på Avanza Zero. Har hyfsat avkastning (går att läsa på om fonden på deras sida har ingen hiskelig avgift (vilket kan äta upp en stor del av vinsten).
Sätt du in den på ett ISK konto så är det en schablonskatt du skattar. Har du den på ett vanligt konto skattar du när du säljer, vilket kan äta upp en större del av vinsten.
Har du en medelstor summa pengar kan det kanske vara läge att ha fler än en fond etc. (typ Avanza Global, keep it simple liksom).
 
Inne på Avanza kan du välja portföljgenerator där du väljer spartid, då föreslår den åt dig.
Ja, jag har sett det. Men som sagt - jag blir inte klokare av att läsa på hemsidan och startade tråden här för att få tips.

@Pilot Jag tittade på Avanza Zero och den står som risknivå hög. Det är inte riktigt något jag känner mig bekväm med. Det är inte en stor summa pengar jag talar om, men inte så liten att det inte gör mig något om jag blir av med pengarna. Vi talar om en summa mellan 10' och 100', mer än så vill jag inte specificera.
 
Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill just att det ska vara en engångssumma. Vad för typ av sparande är bäst? Jag har läst inne på Avanza men jag blir fan inte klokare. ISK, fonder, aktier, sparkonto med ränta? Vad ska jag välja? Jag vill ha insättningsgaranti och ha typ medium risk - det ska ju växa liksom men jag vill inte ta några vansinniga risker. Jag vill inte heller behöva hålla koll på det eller sälja och köpa och fixa. Jag vill sätta in pengarna och sen inte behöva tänka på det på tio år :p.

Någon med bra koll som kan ge tips i hur jag ska tänka? :)

Jag vågar inte föreslå hur du ska tänka kring din placering mer än att läsa på om olika sparformer för att se vad som kan passa dig.

Det är också bra att lära känna begreppen. Den kombination som du tänker dig - medelhög risk och insättningsgaranti - är inte förenlig. Insättningsgarantin är alltid förenat med låg risk eftersom den endast gäller sparkonton. Sparkonton med insättningsgaranti har dock låg avkastning.

När man talar om fonder och aktier så talar man alltså inte om insättningsgaranti. Det kan vara bra att veta så att du inte avfärdar ett fondsparande för att det saknar insättningsgaranti. Förenklat förklarat så behövs inte insättningsgaranti om du handlar fonder eller aktier eftersom de är din egendom - en bank får aldrig röra dina fonder eller aktier. Dina pengar insatta på ett sparkonto är förvisso också din egendom, men de får använda pengarna eftersom du har lånat ut dem till banken.

Fonder och aktier är med andra ord inte förenade med insättningsgaranti eftersom det inte behövs. Vill du ha medelhög risk så är det fonder eller aktier som gäller. Men det innebär så klart alltid en risk att förlora pengar.

Förslag: Om du har en bank med fysiskt kontor, så boka tid med din bankperson så att ni kan prata så du får koll på både sparformer och begrepp, samt får tips om olika sparformer. Ofta ger de även några konkreta förslag på fonder.
 
@Philosophia har rett ut begreppen på ett lysande sätt. Det enda jag vill tillägga är att om du besöker en bank för att få råd kommer den/de att rekommendera fonder och sparprodukter ur bankens eget sortiment. Banker är alltså inte oberoende, objektiva organisationer utan företag med vinstintresse. Det krävs att du verkligen jämför deras produkter med konkurrenternas.
 
Generellt rekommenderas att sprida ut insättningarna över en tid om det är mer än rummelpengar. Jag hade nog inte brytt mig om det om det var 15', men är det närmre 100' så hade jag nog försökt sprida ut insättningarna. Om du ska sätta in pengarna på börsen (jag hade köpt en eller ett par indexfonder, alternativt en indexfond och typ Investor, då får du utdelning från aktierna utöver en eventuell tillväxt), så är att sprida ut insättningarna också ett sätt att sprida risken. Om du köper regelbundet under t ex ett år (autogiro är så smidigt!) så kommer du förmodligen köpa under både upp- och nedgång. Köper du allt vid ett tillfälle så är det ju ett inköpspris på allt, och vi vet ju inte om det kommer en dipp (eller ett lyft) nästa månad.

Jag tycker också att det låter klokt att boka ett möte med en banktjänsteman för att lära dig lite mer. Gärna flera olika!
 
@Philosophia På Handelsbankens hemsida står det att de har insättningsgaranti på deras ISK, därför nämnde jag det :).

Jag förstår. Värt att tänka på i det fallet är att ISK är uppdelat i två delar, värdepapper och pengar. Pengar som ev finns på ett ISK-konto skyddas av insättningsgarantin, medan värdepappersdelen skyddas av ett investerarskydd. För att pengarna ska växa på ett ISK-konto så behöver du placera dem i aktiefonder, räntefonder och liknande. Du kan så klart ha pengar liggande på ISK-kontot, men då växer inte summan nämnvärt (inte sällan är räntan 0%).
 
Jag förstår. Värt att tänka på i det fallet är att ISK är uppdelat i två delar, värdepapper och pengar. Pengar som ev finns på ett ISK-konto skyddas av insättningsgarantin, medan värdepappersdelen skyddas av ett investerarskydd. För att pengarna ska växa på ett ISK-konto så behöver du placera dem i aktiefonder, räntefonder och liknande. Du kan så klart ha pengar liggande på ISK-kontot, men då växer inte summan nämnvärt (inte sällan är räntan 0%).
Ah okej, då är jag med. Jättetack för att du förklarar! :) :heart
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 812
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Jag har haft mitt sparande i min vanliga bank. Pengarna behöver vara tillgängliga för mig att plocka ut när som helst. Men tyvärr skenar...
2
Svar
22
· Visningar
2 068
Senast: Wille
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 827
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 473
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp