Långt hår - fint ibland visserligen men alltid i vägen...

Så olja är grejen alltså! Det ser inte fett ut då? Tål inte dofter tyvärr, hur är arganoljan? Kan man ta rapsolja? :rofl:
Haha, har inte heller testat rapsolja 🤣 Men du slipper nog garanterat ett statiskt hår! 😂
Tror som @Sel skrev, att det funkar för vissa medan det för andra lättare blir flottigt. Har också liknande hår, ljust med mååånga, tunna hårstrån och det är bara den ovan nämnda oljan som jag kan använda. Med andra som jag har provat behöver håret tvättas dagen efter (tvättar i nuläget håret 1 gång i veckan).
 
Mitt blir inte tovigt om jag har det utsläppt, tvättar håret en gång i veckan ungefär och använder schampo, hårinpackning och balsam varje gång jag tvättar. Efter har jag i Moroccan oil. Det är bara schampo jag använder i hårbotten och längst upp på stråna. Hårinpackning, balsam och oljan använder jag bara i längderna.
 
Jag fick alltid tovor och filtmatta förut. Mest i nacken/mitt bak,. Men så testade jag schampo och balsam från body shop som var med i adventskalendern (jordgubb) och numera är det knappt tovigt alls och det som blir går lätt att borsta ut eller reda ut med fingrarna och jag använder knappt leave-in-balsam eller olja längre då det inte behövs och mitt hår håller sig lenare och finare numera.
 
Och lite kl*
Mitt hår blir flottigt om jag så mycket som tittar på produkter med olja. Jag kan inte ens använda shampooprodukter med argan utan att känna att jag behöver tvätta håret igen på kvällen, än mindre balsam eller ren olja. Tror det beror på hårtyp helt enkelt.
Mitt hår är typiskt skandinaviskt rakt, blont och med många, många fina strån. Och färgat! Och generellt rätt misshandlat. :D
Jag använder aldrig andra produkter än shampoo och balsam dock och stylar aldrig.
Jag får lätt fett hår jag också :meh: typ det hinner knappt gå en dag. Men jag håller mig envist till att försöka bara tvätta håret en gång i veckan, ibland en gång extra mitt i veckan när jag tröttnar på fettet.

Jag har dock slitet hår vid topparna :arghh: så schampo i hela håret och balsam bara i topparna. Funkar någorlunda, jag försöker ännu hitta ett passande schampo och balsam.

Skäms lite för att erkänna men jag har beställt ett schampo och balsam från function of beauty som är specialanpassat för mitt hår. Men det är svindyrt och skeppas från usa så det sker nog bara en gång :o
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag fick alltid tovor och filtmatta förut. Mest i nacken/mitt bak,. Men så testade jag schampo och balsam från body shop som var med i adventskalendern (jordgubb) och numera är det knappt tovigt alls och det som blir går lätt att borsta ut eller reda ut med fingrarna och jag använder knappt leave-in-balsam eller olja längre då det inte behövs och mitt hår håller sig lenare och finare numera.
Kan tillägga en bonus med min rakade/snaggade nacke - jag hade glömt att jag brukade få tovor i nacken jag också! :D:up: Går snabbare att borsta håret nu!
 
Senast ändrad:
@Asko titta! Jag hittade en kluven topp :D

64570851-94F2-4D56-8EC7-C16B82DB1466.jpeg
 
Angående arganoljan och om det blir flottigt: Jag har alltså innan jag ens började med den (det är kanske 10 droppar jag tar och verkligen bara längst ner) har "tränat" mitt hår.
Jag var en sån där som duschade varje dag med typ fruktis/barnängen whatever som var billigast. Jag läste mycket om hår ett tag och insåg att jag mördade mitt hår :D Det fanns bra anledningar till att mitt hår hade tusen kluvna toppar och var matt och skört. Det fick ju aldrig den där naturliga oljan från skalpen.
Började med en duschfri dag i veckan, sen två, sen tre. Köpte lite dyrare schampoo och balsam där jag var noga med vad de hade för ingredienser. Jag har nu 6 år senare landat på 3 hårtvättdagar i veckan som max.
Det tar tid. Skitlång tid. Speciellt när man har ett hår som lätt blir oljigt och en skalp som är van att bli uttorkad och därför producerar olja hinkvis.
Arganoljan hjälper mitt hår att få lite olja ute i topparna också, eftersom jag ju tvättar bort den naturliga oljan från skalpen när den når ungefär halvvägs till mina öron.

Skillnaden på mitt hår då och nu är gigantisk, det är nu glansigt och i stället för att brytas av om jag drar i ett hårstrå dras det ut som en gummisnodd. Har typ aldrig kluvna toppar, behöver knappt borsta det längre och tjockare hår än jag någonsin haft.
De här sakerna är ganska mycket a och o om man vill ha långt hår som ser bra ut och att det inte ska vara ivägen och så tror jag.

Sen är det olika för alla! Jag har typiskt skandinaviskt hår. Det är tunnt, det är myyycket hårstrån, blont, ganska rakt med lite vågor speciellt i längderna.
 
Angående arganoljan och om det blir flottigt: Jag har alltså innan jag ens började med den (det är kanske 10 droppar jag tar och verkligen bara längst ner) har "tränat" mitt hår.
Jag var en sån där som duschade varje dag med typ fruktis/barnängen whatever som var billigast. Jag läste mycket om hår ett tag och insåg att jag mördade mitt hår :D Det fanns bra anledningar till att mitt hår hade tusen kluvna toppar och var matt och skört. Det fick ju aldrig den där naturliga oljan från skalpen.
Började med en duschfri dag i veckan, sen två, sen tre. Köpte lite dyrare schampoo och balsam där jag var noga med vad de hade för ingredienser. Jag har nu 6 år senare landat på 3 hårtvättdagar i veckan som max.
Det tar tid. Skitlång tid. Speciellt när man har ett hår som lätt blir oljigt och en skalp som är van att bli uttorkad och därför producerar olja hinkvis.
Arganoljan hjälper mitt hår att få lite olja ute i topparna också, eftersom jag ju tvättar bort den naturliga oljan från skalpen när den når ungefär halvvägs till mina öron.

Skillnaden på mitt hår då och nu är gigantisk, det är nu glansigt och i stället för att brytas av om jag drar i ett hårstrå dras det ut som en gummisnodd. Har typ aldrig kluvna toppar, behöver knappt borsta det längre och tjockare hår än jag någonsin haft.
De här sakerna är ganska mycket a och o om man vill ha långt hår som ser bra ut och att det inte ska vara ivägen och så tror jag.

Sen är det olika för alla! Jag har typiskt skandinaviskt hår. Det är tunnt, det är myyycket hårstrån, blont, ganska rakt med lite vågor speciellt i längderna.
Vad rekommenderar du för schampo? Vill gärna köpa något bra 🙂
( köpte fructis senast :o )
 
Vi kanske har lite samma typ av hår? Om det är du på avataren ser det lite ut så. Vågigt/lockigt, blir lätt burrigt, tjockt men medeltunna hårstrån.
Ett hår som behöver fukt i mängder!

Jag har klippt mig kortare så det går ner en bit nedanför skulderbladen. Mer lätthanterlig längd än när det närmar sig ändan.

Ja precis! Jag får ju använda en halv balsamflaska i håret varje dusch, sen när jag handdukstorkat håret brukar jag krama in en liten klick balsam i längderna för att sen ha i ytterligare ett återfuktande medel när det är torrt :angel:

Jag kan inte ha kortare längder, mina lockar blir då ordentliga korkskruvar och håret står rakt ut åt sidorna :cry:

Bilden är nog typ 8 år gammal höhö, men såhär ser mitt hår ut idag också (fast just nu ca 15 cm längre). Obskyra lockar, en väldig kvantitet, frizzzz och burr
F9F16B51-8E7C-4D4A-AF8B-449B9883B865.jpeg
 
Och @Asko

Jag använder inget speciellt medel, men har asiatiskt hår vilket inte tovar sig på samma sätt som nordiskt/europeiskt hår ofta gör. Asiatiska kvinnors hår används ofta till att göra peruker för tex föreställningar då det är mer slitstarkt och därmed gör perukerna mer slitstarka. Att det inte tovar sig lika mycket är en bonus.

Använder schampoo och balsam vid dusch (vilket jag gör minimalt pga blir blöt av att duscha :cautious:). Men egentligen tycker jag inte om balsam heller, så jag skulle gärna hoppa det med. Dock leder det till att jag måste borsta håret en gång varannan dag typ, vilket jag ej pallar pga extremt lat. Så jag har löst det genom att använda minimalt med balsam.
De tovor som finns i mitt hår reds ut i duschen med balsam och det som blir kvar lånar jag mammas hårborste till ca en gång i veckan.

så avundsjuk!
Haha! Jag borstar aldrig mitt hår om jag inte ska platta det.
Har lockigt hår som blir ett stort friss om det borstas. Blir aldrig tovigt 😁

men vad orättvist!! Mitt blir också som ett afro när jag borstar ut det, friss-deluxe. Men borstar jag inte ut det har jag bara en tovad matta på huvudet 😭

så varje kväll när jag borstat ut det måste jag spraya i lite vatten, krama i ett fuktmedel och sen fläta för att det ska se någorlunda vertikalt ut dagen efter....
 
Jag fick alltid tovor och filtmatta förut. Mest i nacken/mitt bak,. Men så testade jag schampo och balsam från body shop som var med i adventskalendern (jordgubb) och numera är det knappt tovigt alls och det som blir går lätt att borsta ut eller reda ut med fingrarna och jag använder knappt leave-in-balsam eller olja längre då det inte behövs och mitt hår håller sig lenare och finare numera.

det där ska jag prova!!:love: Låter ju helt underbart om det kan tygla mitt hår också!
 
Har alltid håret uppsatt, borstar innan eller efter jag tvättat det beroende på hur trassligt det är.
Har det oftast upp i en knut eller ngn form av fläta.

Klipper det en gång om året ca.
 
Vad rekommenderar du för schampo? Vill gärna köpa något bra 🙂
( köpte fructis senast :o )
Hmm nu ska vi se. Jag har lite olika. Men så här, med bonus hårvårdsrutin:

- "skräp" schampoo och balsam, som jag använder 2/3 gånger i veckan: Dr. organic moroccan oil.
- Finare schampoo och balsam, som jag använder 1/3 gånger i veckan: Kerastase Repair.
- Söndagar är för mig en helig dag då jag använder hårinpackning: Shue uemura silk bloom treat masque.
- När skalpen känns lite trött och blä: Budgie apple cider scrub.
- För extra fukt till längderna: Waterclouds argan oil serum, 2-3 pumpar.

Alla de produkterna ger fukt till håret utan att bidra till att det blir oljigt.
Schampoo endast i skalpen aldrig aldrig i längderna. Balsam endast i längderna aldrig i skalpen.
När jag använt mina "skräp" produkter använder jag alltid arganolje serumet, endast i topparna och lite i längderna.
Hårinpackningen kramar jag in ungefär en 5kronas storlek från topparna upp i längderna på handukstorrt hår, och sedan har jag en hårturban och låter det sitta minst 30 minuter. En gång glömde jag den dock i 5 timmar - mitt hår blev FANTASTISKT :D .
Skalpscruben är lite uttorkande och därför använder jag den verkligen bara ibland.

Produkterna är ganska dyra men väldigt dryga. Behöver bara pyttelite och som exempel räcker schampona kanske 5 månader för mig, och hårinpackningen 9 månader. Det blir ju billigare om man inte behöver tvätta håret så ofta och inte tar för mycket. Dessutom för mig supervärt eftersom håret blir så fantastiskt :)

Igen vill jag dock säga att detta funkar för mig på mitt hår - och att jag experimenterat lite med hur jag ska göra. ;)
 
Så olja är grejen alltså! Det ser inte fett ut då? Tål inte dofter tyvärr, hur är arganoljan? Kan man ta rapsolja? :rofl:
Eftersom man har i oljan när det är blött så torkar den liksom in i håret samtidigt som håret torkar, så det blir inte någon fet varken känsla eller look. Det finns mängder med olika oljor på marknaden, så det lär finnas någon som inte är parfymerad.

Jag tror egentligen att man kan ta vilken olja som helst, så länge man tar rätt mängd. Har en kompis som kör mandelolja i sitt hår och det funkar lika bra som min arganolja verkar det som. Många antifrizz-oljor innehåller silikon och det blir ju håret väldigt glansigt och trevligt av, men det är inte alla som gillar känslan. Men de silikonbaserade oljorna brukar inte lukta någonting alls.
 
Angående arganoljan och om det blir flottigt: Jag har alltså innan jag ens började med den (det är kanske 10 droppar jag tar och verkligen bara längst ner) har "tränat" mitt hår.
Jag var en sån där som duschade varje dag med typ fruktis/barnängen whatever som var billigast. Jag läste mycket om hår ett tag och insåg att jag mördade mitt hår :D Det fanns bra anledningar till att mitt hår hade tusen kluvna toppar och var matt och skört. Det fick ju aldrig den där naturliga oljan från skalpen.
Började med en duschfri dag i veckan, sen två, sen tre. Köpte lite dyrare schampoo och balsam där jag var noga med vad de hade för ingredienser. Jag har nu 6 år senare landat på 3 hårtvättdagar i veckan som max.
Det tar tid. Skitlång tid. Speciellt när man har ett hår som lätt blir oljigt och en skalp som är van att bli uttorkad och därför producerar olja hinkvis.
Arganoljan hjälper mitt hår att få lite olja ute i topparna också, eftersom jag ju tvättar bort den naturliga oljan från skalpen när den når ungefär halvvägs till mina öron.

Skillnaden på mitt hår då och nu är gigantisk, det är nu glansigt och i stället för att brytas av om jag drar i ett hårstrå dras det ut som en gummisnodd. Har typ aldrig kluvna toppar, behöver knappt borsta det längre och tjockare hår än jag någonsin haft.
De här sakerna är ganska mycket a och o om man vill ha långt hår som ser bra ut och att det inte ska vara ivägen och så tror jag.

Sen är det olika för alla! Jag har typiskt skandinaviskt hår. Det är tunnt, det är myyycket hårstrån, blont, ganska rakt med lite vågor speciellt i längderna.
Jag tvättar mitt hår max två gånger i veckan, mest en gång i veckan, och har gjort det i många år. Mitt hår blir ändå lätt fett efter en-två dagar efter tvätten, jag undviker att borsta första dagen efteråt om jag kan bara för att förlänga det :meh:
Plus massor av kluvna toppar, mina toppar är hemska :banghead:

Hjälper inte alltid alltså :cautious: utan man behöver fortfarande hitta ett passande schampo och så.. Det försöker jag ännu med, svårt då inte så många gör schampo för fett hår. Hittade dock en ny häromdagen som jag ska prova.
Annars låter mitt hår som ditt, men jag tror inte att det är så tunt, mera medel.
 
Eftersom man har i oljan när det är blött så torkar den liksom in i håret samtidigt som håret torkar, så det blir inte någon fet varken känsla eller look. Det finns mängder med olika oljor på marknaden, så det lär finnas någon som inte är parfymerad.

Jag tror egentligen att man kan ta vilken olja som helst, så länge man tar rätt mängd. Har en kompis som kör mandelolja i sitt hår och det funkar lika bra som min arganolja verkar det som. Många antifrizz-oljor innehåller silikon och det blir ju håret väldigt glansigt och trevligt av, men det är inte alla som gillar känslan. Men de silikonbaserade oljorna brukar inte lukta någonting alls.

För mig spelar det ingen roll om jag har i oljan när håret är blött eller torrt eller att jag bara har det i topparna, det blir flottigt hela vägen upp till skalpen ändå, särskilt när jag förr eller senare måste borsta det, eller fösa det bakom örat.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 312
Senast: Trissa
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
5 818
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp