Långt hår - fint ibland visserligen men alltid i vägen...

Jag får lätt fett hår jag också :meh: typ det hinner knappt gå en dag. Men jag håller mig envist till att försöka bara tvätta håret en gång i veckan, ibland en gång extra mitt i veckan när jag tröttnar på fettet.

Jag har dock slitet hår vid topparna :arghh: så schampo i hela håret och balsam bara i topparna. Funkar någorlunda, jag försöker ännu hitta ett passande schampo och balsam.

Skäms lite för att erkänna men jag har beställt ett schampo och balsam från function of beauty som är specialanpassat för mitt hår. Men det är svindyrt och skeppas från usa så det sker nog bara en gång :o

Jag försöker också tvätta så sällan som möjligt - när jag jobbade i stallet gick det ju lätt komma undan med en gång i veckan eller ännu mindre men u måste det liksom bli av ett par gånger i veckan i alla fall. Jag kör shampo i skalpen och balsam upp till öronen ungefär, annars sliter jag av det när jag borstar. Letar ständigt produkter men ett bra balsam är tamesjutton svårt! Är inte så jättepepp att köpa en flaska för flera hundra bara för att "prova". :)
 
Jag har också problem med kluvna och torra toppar, trots att jag aldrig schamponerar längderna, borstar inte det när det är blött, alltid olja i ändarna när håret är fuktigt. Använder väldigt sällan värmeverktyg. Flätar det på natten. Tvättar håret 2-3 dgr/vecka. Använder ett siliconfritt schampo

Har även problem med att hitta ett torrschampo som inte gör håret till svinto = sliter som fan att ha det uppsatt vilket jag måste i mitt arbete, eller ett torrschampo som gör det platt och tråkigt.

Någon som har tips? Tycker inte batiste är bra trots att jag provat flera. Enda som var ok var den med mandel tror jag
 
Jag försöker också tvätta så sällan som möjligt - när jag jobbade i stallet gick det ju lätt komma undan med en gång i veckan eller ännu mindre men u måste det liksom bli av ett par gånger i veckan i alla fall. Jag kör shampo i skalpen och balsam upp till öronen ungefär, annars sliter jag av det när jag borstar. Letar ständigt produkter men ett bra balsam är tamesjutton svårt! Är inte så jättepepp att köpa en flaska för flera hundra bara för att "prova". :)
Och nu såg jag att mitt special schampo och balsam verkar ha fastnat i posten :meh: så .. det kanske inte kostar hundralappar? 😅
 
Slits håret mer av att ha schampoo i både hårbotten och längderna? Eller varför har vissa inte schampoo i längderna?

Mvh ingen koll :o :D
Ja alltså, är håret fortfarande torrt i längderna (dvs inget fett) så behöver det ju egentligen inte finnas schampo där. Schampo rengör bara. Och när man sköljer av det så åker det ändå ned längs håret från hårbotten, det räcker liksom.
Är det skadat/torrt så kan det skada med rengöring, när man rengör saker så torkar det ju vanligen ut det. Därav balsam så att man återfuktar det och schampo för torrt hår är mera milt än schampo för fett hår tex.
 
Jag har alltid håret uppsatt nu för tiden. När jag var i tonåren hade jag det utsläppt 99 % av tiden och jag fattar inte hur jag pallade! :crazy: Mitt hår blir alltid så tovigt när det är utsläppt också.

Och hårstråna hamnar överallt hela tiden! För att inte tala om hur igenkorkad duschbrunnen blir efter typ en vecka x)
 
Ja alltså, är håret fortfarande torrt i längderna (dvs inget fett) så behöver det ju egentligen inte finnas schampo där. Schampo rengör bara. Och när man sköljer av det så åker det ändå ned längs håret från hårbotten, det räcker liksom.
Är det skadat/torrt så kan det skada med rengöring, när man rengör saker så torkar det ju vanligen ut det. Därav balsam så att man återfuktar det och schampo för torrt hår är mera milt än schampo för fett hår tex.
Aha, tack för informationen!

Jag misshandlar mitt hår rätt grovt med andra ord... har schampoo i hela håret och använder knappt balsam. Plus att jag har en partner i sängen som klöser i mitt hår (ena katten) och pillar i det regelbundet av vana :cautious: :o
 
Vad gör ni för att undvika att håret blir elektrisk t?
Sköljer med äppelcidervinäger och har jojobaolja i topparna. Det är budgetalternativet till arganolja. Kombinerat med SLS-fritt schampo och inget silikon.

Jag behövde verkligen dränka mitt hår i balsam förr, men har helt slutat att använda det. Klarar mig även längre innan hårbotten blir fet.
 
Så olja är grejen alltså! Det ser inte fett ut då? Tål inte dofter tyvärr, hur är arganoljan? Kan man ta rapsolja? :rofl:
Har använt oliv/raps som alternativ i nödfall.
Det får lätt den effekten att det känns/ser fett ut av det som blir kvar på ytan. Och är lätt att ta för mycket, det blir liksom först ingen effekt och sedan poff. Argan/jojoba försvinner in i håret på ett annat sätt så det bara blir magiskt bra utan att märkas. Så länge man inte öser i för mycket eller har det i hår som redan torkat. Jag som bara blir torr i nedre delen av håret ska bara ha oljan i den delen av håret.

Däremot har jag oliv/raps på huden och där är den jättebra. Samma krav på att den inte hunnit torka innan smörjning, annars blir det "fett utanpå". Något med vilka fettsyror som ingår i de olika oljorna som påverkar hur de beter sig, ska tydligen vara en "torr" olja man ska ha i hår. Kolla också att den är kallpressad och utan tillsatser.
 
Jag tvättar mitt hår max två gånger i veckan, mest en gång i veckan, och har gjort det i många år. Mitt hår blir ändå lätt fett efter en-två dagar efter tvätten, jag undviker att borsta första dagen efteråt om jag kan bara för att förlänga det :meh:
Plus massor av kluvna toppar, mina toppar är hemska :banghead:

Hjälper inte alltid alltså :cautious: utan man behöver fortfarande hitta ett passande schampo och så.. Det försöker jag ännu med, svårt då inte så många gör schampo för fett hår. Hittade dock en ny häromdagen som jag ska prova.
Annars låter mitt hår som ditt, men jag tror inte att det är så tunt, mera medel.
Jag har ju en frisör som är den som rekommenderat det mesta som jag gör som funkar på mitt hår. Hon är fantastisk och vet verkligen vilka produkter som kommer funka. :up:
 
Jag har också problem med kluvna och torra toppar, trots att jag aldrig schamponerar längderna, borstar inte det när det är blött, alltid olja i ändarna när håret är fuktigt. Använder väldigt sällan värmeverktyg. Flätar det på natten. Tvättar håret 2-3 dgr/vecka. Använder ett siliconfritt schampo

Har även problem med att hitta ett torrschampo som inte gör håret till svinto = sliter som fan att ha det uppsatt vilket jag måste i mitt arbete, eller ett torrschampo som gör det platt och tråkigt.

Någon som har tips? Tycker inte batiste är bra trots att jag provat flera. Enda som var ok var den med mandel tror jag

Jag älskar detta!
Screenshot_20200216-093137_Chrome.jpg
 
Mitt paket med schampo och balsam har anlänt!
20200217_174754.jpg

Fick ett fint papper till också med text om dem och vad man skulle göra som passade mitt hår bäst. Jag blev t.o.m sugen på att testa dem genast så jag får nog faktiskt duscha idag! :laugh::D
Doften från paketet var jättegott men när jag öppnade dem så doftade det tuggummiaktigt, men jag har inga större problem med det för min del.
 
20200217_184556.jpg

Pappret.
Dock står det om daglig tvätt och det tänker jag inte göra :cautious: men det tjänar de ju pengar på, om man använder upp dem fort.
 
Senast ändrad:
Så här var mitt hår när det var som längst, till vänster var det plattat då var det väldigt långt, hade det ofta uppsatt i en hästsvans när det var plattat, i mitten är det lockigt och till höger lockigt men flätat. Nackdelen när håret var så långt var att det var tjock uppe vid huvudet men inte alls lika tjockt ute i topparna, därav blev flätan inte speciellt snygg.
Kunde ej sätta upp håret i en knut när det var lockigt, antingen trasslade det sig eller så var det för långt och inte ville stanna kvar.

long hair straight curly updo.jpg
 
Jag har mest hår i hela världen skulle jag tro, det är mega tjockt och lockigt. Borstar jag ut det blir det vågigt men annars är det korkskruvar eller riktiga lockigt. Jätte fint men i vägen som du skriver, fastnar i remmar på väskan och blåser omkring. Mössa är bra för då hålls det på plats.

Jag har det oftast i fläta men utsläpt ibland eller sätter upp delar av det. Mitt hår lever ett eget liv, jag kan precis ha borstat och flätat det, går ut ur badrummet och poff så ser det ut som att jag gått igenom en orkan. Det går inte att tämja det.

Jag kan inte ha kort hår för då krullar det upp sig som en boll på huvudet och etapper och uppklippningar syns inte i mitt lockiga hår. Har provat alla möjliga frisyrer men det enda som får mitt hår att se ok ut är när det är långt. Och trots att mitt hår är helt galet så är det en del av mig, kan ibland bli lite avundsjuk på dom som har hår som beter sig men mitt tjocka hår lever ju sitt eget liv och det har jag fått acceptera.
 
Mitt paket med schampo och balsam har anlänt!
Visa bifogad fil 45655
Fick ett fint papper till också med text om dem och vad man skulle göra som passade mitt hår bäst. Jag blev t.o.m sugen på att testa dem genast så jag får nog faktiskt duscha idag! :laugh::D
Doften från paketet var jättegott men när jag öppnade dem så doftade det tuggummiaktigt, men jag har inga större problem med det för min del.
En positiv grej jag märkte direkt i duschen var att schampot blev väldigt löddrigt av ganska lite, hade dock duschat dagen innan så mitt hår var ganska rent men det blev rejält löddrigt :up: Jag är annars van vid att behöva ta ganska mycket schampo.
Jag tycker dock att håret verkar vara på väg att bli fett som det brukar så här dags efter en dusch. Men det kändes okej i hårbotten, inte så uttorkande som den andra veganska jag köpte i affären nyligen (jag tror att den fick mig att klia i hårbotten, vilket är inte så bra då det blir ju fett av fingrarna). Känslan i håret var trevligt efteråt.
Men värt priset och frakten hit från USA? Nä, jag tror inte det. Det är mera trevligt att prova.

Har dock bara provat den en gång, det kanske blir bättre men jag tror inte det :p
 
Känner igen det där med håriga armhålor på kläder från när jag fortfarande hade håret mest utsläppt. :D

Jag trivs med mitt hår, har haft tur med gener som gör att det är rätt tjockt men ändå lätthanterligt, lätt att reda ut och sätta upp. Jag har roligt med med mitt hår. Det har blivit en anledning att pyssla om mig själv lite extra, ge mig utrymme i vardagen för lite egenvård. Ligga i badet med en hårinpackning och lyssna på en bra bok.
Personligen tycker jag också det är kul att läsa på om hårvård, nya håruppsättningar som fungerar på längre hår eller experimentera med hemgjorda hårinpackningar eller olika sätt att locka håret utan värme.

Numera har jag det uppsatt dagtid, mest i olika knutar eller flätor, använder oftast en hårpinne eller en Flexi8 för att sätta upp det.
På kvällen får min känsliga skalp vila, släpper ut håret för att undvika huvudvärk. Sen borstar jag det innan läggdags och antingen flätar det eller sätter upp det i en knut över natten. På morgonen tar det sen bara ett par minuter att sätta upp det igen eftersom det inte trasslat sig under natten. Ibland behöver det inte ens borstas.

Bild 1: Luggen jag klippte för ca 1.5 år sen och fortfarande har.
Bild 2: Figure 8 bun. Video: The Figure 8 / Infinity Bun
Bild 3: Knot bun Video Knot Bun
Bild 4: Fake Milkmaid braids, två flätor fästa i med hårnålar
Bild 5: Rope braid i knut. Video: Rope/Hawser/Cable
Bild 6: Vanlig fläta
Bild 7: Längd foto januari 2020
BIld 8: Nautilus bun Video: Nautilus bun
Bild 9: Lazy wrap bun half up med en rope braid. Video: Lazy Wrap Bun
Collage.jpg


Jag tvättar det med balsammetod sen ca 10 år tillbaks, ungefär en till två gånger i veckan och förutom det så har jag inga direkta produkter i håret förutom lite vårdande balsam i topparna ibland när det känns torrt mellan tvättarna. Använder oftast någon av Body Shops godkända balsam för tvätt och gör en del hemmagjorda inpackningar eller linfrögele.

Klipper/toppar håret själv ca 1 gång om året, hittade en bra metod som jag har använt de senaste 5 åren. Trivs med de lätt U formade topparna och har inte misslyckats än med att få till ett bra resultat.
Feye's Hair Trimming:
Länk till en sida som beskriver metoden med text och bild, finns instruktioner hur du både toppar håret rakt av och som ett V, förutom som ett U som jag gör och här är en bra video som visar metoden: Feye's Self Trim Method

Förutom att det tar lång tid för det att själv torka så känner jag att det inte tar särskillt mycket tid att sköta om det. Definitivt inte mer tid än jag vill, känner för i vardagen, annars hade jag nog ingen lust att ha det så här långt. :angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: Rie
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 307
Senast: Trissa
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
5 818
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp