Långt hår - fint ibland visserligen men alltid i vägen...

Har haft långt hår hela livet, och har fläta till vardags. Om jag har det löst har jag mest problem med att jag får det i ansiktet, så brukar ta tofsar längst fram och dra bak och fästa med en klämma om jag vill ha utsläppt hår till fest eller så.
 
När jag var barn hatade jag min långa lintoffsman, vi bodde i länder där alla var mörka o hade svart hår, folk tog alla tillfällen i akt att röra mitt hår, jag hatar fortfarande när någon rör mitt hår. Vi flyttade hem när jag var i yngre tonåring o hade väldigt tjockt, långt o blont hår. Vågade aldrig gå till frissan för de började drägla när de såg mitt hår o med ett stort leende sa "klippa?"
 
Kan vi inte prata om alla hårstrån också?! Överallt är de ju!! :nailbiting:
Har gått från riktigt kort frisyr till långt och jag blir knäpp på alla hårstrån! Ja, min familj också...:cautious:

240AC7E4-5043-43A7-B509-033ED5A62544.jpeg


skämt åsido. Bor hemma hos mina föräldrar just nu medan jag renoverar min nya lägenhet och dammsugaren har redan gått sönder:o:angel: hade fastnat så mycket hår i munstycket att den helt ballade ur, hehe.

Jag har också väldigt långt hår, och väldigt mycket hår. Har alltid fläta eller en ihopskruvad boll på huvudet i stallet, men nästan alltid utsläppt när jag är ”civil”. Tycker mitt hår blir väldigt mycket mer lätthanterligt när det blir lite uppklippt och ”avrundat” framtill :)
 
Alltså, om man ska vara personlig så är mitt största problem att jag har psoriasis och behöver smörja in mina armhålor rätt ofta (helosan är definitivt bakteriedödande kan jag berätta, funkar som deo! 😁) och mitt hår fastnar där. Rätt vad det är sitter jag fast och får nästan en sträckning när jag försöker räta på nacken 😂.

Jag får fortsätta med knut helt enkelt.
 
Jag har haft långt hår i princip hela mitt liv, just nu når det lite nedanför rumpan och jag gillar det. Tycker att det är så bekvämt att aldrig behöva göra något med håret, borstar det max en gång i veckan (när jag fortfarande hade en hårborste - den försvann i senaste flytten).
Jag har aldrig uppsatt hår, med anledning att jag tycker att det drar i hårkotten när jag har uppsatt hår. Läraren i träslöjd tvingade mig dock att sätta upp håret. Samma med kökspersonalen när vi hade kökstjänst :cautious:
Förra sommaren när jag var på bio med familjen skulle pappa lägga ner sin mobil i fickan och fick en tofs av mitt hår i fickan också. Annars brukar det fastna i rullen på bussens säkerhetsbälten och i bildörren ibland. Men jag tror att jag har lärt mig hur jag ska göra för att det inte ska fastna nu - håller i håret.
Det har hänt att folk i kollektivtrafiken använt mitt hår som någon form av handtag för att inte tappa balansen :D
 
Hur gör ni andra som har långt hår, det är ju sjutton alltid i vägen eller fastnar någonstans! Nu har mitt växt så pass att det alltid fastnar i armhålorna, jag håller på att bli tokig! :crazy::D Måste man alltid ha det uppsatt för att undvika sånt här eller ska man klippa lite? En totalt oviktig tråd (därav prefixet)

Hur gör du som har hår långt nog att vara ivägen jämt? Och har någon en bra idé för hur man håller koll på alla hårnålar som försvinner, vem äter upp dem?? :eek:;)
Jag sätter upp mitt hår och är jag på fältförsök brukar jag ha en buff för att slippa håret i ansiktet om det blåser.
 
Jag har haft långt hår i princip hela mitt liv, just nu når det lite nedanför rumpan och jag gillar det. Tycker att det är så bekvämt att aldrig behöva göra något med håret, borstar det max en gång i veckan (när jag fortfarande hade en hårborste - den försvann i senaste flytten).
Jag har aldrig uppsatt hår, med anledning att jag tycker att det drar i hårkotten när jag har uppsatt hår. Läraren i träslöjd tvingade mig dock att sätta upp håret. Samma med kökspersonalen när vi hade kökstjänst :cautious:
Förra sommaren när jag var på bio med familjen skulle pappa lägga ner sin mobil i fickan och fick en tofs av mitt hår i fickan också. Annars brukar det fastna i rullen på bussens säkerhetsbälten och i bildörren ibland. Men jag tror att jag har lärt mig hur jag ska göra för att det inte ska fastna nu - håller i håret.
Det har hänt att folk i kollektivtrafiken använt mitt hår som någon form av handtag för att inte tappa balansen :D

VA?
Hur klarar du dig undan tovor? Har du något bra medel i håret eller tycker ditt hår bara om dig?

Jag ser ut som Chewbacca med dreadlocks om inte jag reder ut tovor minst en gång om dagen när det är utsläppt :cry:
 

Det tog över 1 år att komma hit dock 😁

Var väl lite samma som för TS för mig. Hade alltid mitt långa hår i knut. Klippte det i nån page för att inte kunna sätta upp och var nöjd med det över vintern. Sedan åkte ju mössan i stallet av på våren och då BLEV JAG GALEN. Klippte det kortare och kortare hos frisör sommar/höst men alltså jag har varken råd eller tid (har ju häst liksom 😁) att åka till frisören var typ 6 vecka som max. Köpte en trimmer för under frisörbesökets kostnad för 1 år sedan nu och är sååååååååå nöjd ❤

Klipper mig själv på typ 10 min för att få det bra typ var 2-3 vecka pga då börjar det bli fula veck i håret om jag bara drar på mig mössan som jag vill.

Med långt hår var jag alltid väldigt medveten om mitt hår och jag vill ta bort allt jag kan ur mina tankar som kretsar kring utseende. Jag tycker inte det är sunt. Det har verkligen varit en framgång, jag tänker bara på håret när jag inser att det behöver klippas numera. Mer fria tankar kvar till viktigare saker ❤
 
VA?
Hur klarar du dig undan tovor? Har du något bra medel i håret eller tycker ditt hår bara om dig?

Jag ser ut som Chewbacca med dreadlocks om inte jag reder ut tovor minst en gång om dagen när det är utsläppt :cry:
Och @Asko

Jag använder inget speciellt medel, men har asiatiskt hår vilket inte tovar sig på samma sätt som nordiskt/europeiskt hår ofta gör. Asiatiska kvinnors hår används ofta till att göra peruker för tex föreställningar då det är mer slitstarkt och därmed gör perukerna mer slitstarka. Att det inte tovar sig lika mycket är en bonus.

Använder schampoo och balsam vid dusch (vilket jag gör minimalt pga blir blöt av att duscha :cautious:). Men egentligen tycker jag inte om balsam heller, så jag skulle gärna hoppa det med. Dock leder det till att jag måste borsta håret en gång varannan dag typ, vilket jag ej pallar pga extremt lat. Så jag har löst det genom att använda minimalt med balsam.
De tovor som finns i mitt hår reds ut i duschen med balsam och det som blir kvar lånar jag mammas hårborste till ca en gång i veckan.
 
Och @Asko

Jag använder inget speciellt medel, men har asiatiskt hår vilket inte tovar sig på samma sätt som nordiskt/europeiskt hår ofta gör. Asiatiska kvinnors hår används ofta till att göra peruker för tex föreställningar då det är mer slitstarkt och därmed gör perukerna mer slitstarka. Att det inte tovar sig lika mycket är en bonus.

Använder schampoo och balsam vid dusch (vilket jag gör minimalt pga blir blöt av att duscha :cautious:). Men egentligen tycker jag inte om balsam heller, så jag skulle gärna hoppa det med. Dock leder det till att jag måste borsta håret en gång varannan dag typ, vilket jag ej pallar pga extremt lat. Så jag har löst det genom att använda minimalt med balsam.
De tovor som finns i mitt hår reds ut i duschen med balsam och det som blir kvar lånar jag mammas hårborste till ca en gång i veckan.
Orättvist! :arghh:
Du har inget kluvna toppar heller va? :rage::rage:
 
Och @Asko

Jag använder inget speciellt medel, men har asiatiskt hår vilket inte tovar sig på samma sätt som nordiskt/europeiskt hår ofta gör. Asiatiska kvinnors hår används ofta till att göra peruker för tex föreställningar då det är mer slitstarkt och därmed gör perukerna mer slitstarka. Att det inte tovar sig lika mycket är en bonus.
Nu kan jag passa på att fråga en helt orelevant fråga! 😂 Har asiater lockigt hår på samma vis som vi klena nordbor? Kan inte påminna mig att jag att en enda bild med en japanska med självlockigt hår?

Och är det här en dum fråga ber jag om ursäkt!
 
Hur gör ni som har långt hår för att få långt hår?
Jag hade långt hår som liten. Det var långt och mycket tjockt, vid 12 års ålder klippte jag mig axellångt och sedan dess har jag aldrig lyckats få det längre än till typ BH-bandet igen. På senare åren vill det inte ens bli så långt. Det växer nog inte?! Det är numera mycket tunt och gräsligt!
 
Hur gör ni som har långt hår för att få långt hår?
Jag hade långt hår som liten. Det var långt och mycket tjockt, vid 12 års ålder klippte jag mig axellångt och sedan dess har jag aldrig lyckats få det längre än till typ BH-bandet igen. På senare åren vill det inte ens bli så långt. Det växer nog inte?! Det är numera mycket tunt och gräsligt!

Mitt växer som ogräs. Jag gör inget för att förtjäna det 🥴
 
VA?
Hur klarar du dig undan tovor? Har du något bra medel i håret eller tycker ditt hår bara om dig?

Jag ser ut som Chewbacca med dreadlocks om inte jag reder ut tovor minst en gång om dagen när det är utsläppt :cry:

Haha! Jag borstar aldrig mitt hår om jag inte ska platta det.
Har lockigt hår som blir ett stort friss om det borstas. Blir aldrig tovigt 😁
 
Jag har strax ovanför midjan men borde väl egentligen klippa av mig alltihopa. Jag har förvisso relativt tjockt hår, med det består nog av många, tunna hårstrån = trassligt. Jämt.
Sen tillbringar jag typ 8 h/dagen i en bussförarstol och jag vet inte hur jag ska ha det.
Utsläppt = trassligt och fastnar här och där. Bältet, jackan, bakom ryggen osv.
Tofs nedtill = hårsnodden sliter på håret.
Tofs uppetill = inte bekvämt mot huvudstödet.
Fläta = allt drar snett och ser ut som Pippis ena fläta typ. Dvs åt sidan.

Hjälp?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 239
Senast: Trissa
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
5 777
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp